Contributions of the Catalan Educational Inspection in the Process of the Autonomy of Didactic Centers

  • Joan Segura Torres Universitat de Lleida
  • Joaquín Gairín Sallán Universitat Autónoma de Barcelona
  • Patricia Silva García Universitat de Lleida

Abstract

Catalonia is a point of reference in the whole picture of the autonomy of centers after the approval of the Education Law (LEC) accepted on July 16, 2009. This involved the realization of two fundamental principles on organization and educational management: the Decree of autonomy of educational centers, and the Decree of Management of didactic centers.

Analyzing this educational and social situation, we observe that all the work and the influence that the Inspection develops is of interest in the process of the autonomy of centers for the improvement of quality in education. It is understood that the Inspection is one of the most responsible in the search for this quality, and in obtaining the improvement of results that equal us, educationally speaking, to the best countries in Europe.

In this new scenario, we want to know from the figure of the Educational Inspection, what contribution is made in this innovative process of the autonomy of centers that we are going through in Catalonia. In order to carry out this study, we relied on a bibliographic review of different expert authors on the subject, of the current educational regulations in Catalonia, and on the application of a methodological framework based on different instruments, such as the questionnaire, the in-depth interview, and the focus group.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolivar, A. (2013). Inspección educativa y mejora de la educación en un contexto de autonomía. VI Congrés de l’Associació d’Inspectors d’Educació de Catalunya. Inspecció, innovació, reflexió, perspectives. Sant Feliu de Guixols: Associació d’inspectors d’Educació de Catalunya.

Camacho Prats, A. (2015). Recension-Doctoral Thesis: Funciones y quehaceres de los inspectores de Educación en Baleares. Un estudio de casos. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 27(1), 205–206. Recuperat de http://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/issue/view/teoredu2015271

Colom, M. M. (2011). El paper de la Inspecció en el marc del nou Decret d’autonomia. Fòrum. Revista d’Organització I Gestió Educativa, (25), 13–14.

DECRET 266/2000, de 31 de juliol, pel qual es regula la Inspecció d'Ensenyament.

DECRET 102/2010 , de 3 d'agost d’autonomia de centres educatius.

DECRET 155/2010 de 2 de novembre, de direcció dels centres docents.

Escudero, J. M., & Moreno, M. Á. (2012). Mejorar la educación, la autonomía de los centros y el servicio de inspección educativa. Avances En Supervisión Educativa, (17), 1–16.

Garcia Andreu, M. (2013). La autonomia de los centros. Un debate abierto. Revista supervisión 21. (30), 14-20.

Inspecció educativa (2011). Pla director (2011-2015). Barcelona: Departament d’ensenyament.

Jiménez, J. (2016). Una nueva y vieja inspección. Cuadernos de Pedagogía, (441), 58–62.

MECD (2012). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2012. informe español. Madrid: Instituto Nacional de Evaluación Educativa.

MECD (2013). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2013. Informe español. Madrid: Instituto Nacional de Evaluación Educativa.

MECD (2014). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2014. Informe español. Madrid: Instituto Nacional de Evaluación Educativa.

Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació (LEC).

Secadura, T. (2013). El referente de la Inspección educativa: ¿El Centro docente?, ¿El Sistema educativo? Revista Supervision 21, (30), 1–20.

Secretaria general de educacion (2005). Conclusiones. I Jornadas de Inspección educativa: La Inspección de Educación y la autonomia de centros. Madrid: MEC.

Silva, P. (2008). La Inspección Escolar en Cataluña. Un Estudio de Casos. (Tesis Doctoral). Barcelona. UAB.

Silva, P. (2011). La inspecció escolar i l ’autonomia dels centres educatius. Fòrum. Revista d’Organització I Gestió Educativa, (25), 22–24.

Vera Mur, J. M. (2014). Supervisión e inspección, a través del tiempo. Cuadernos de Pedagogia, (441), 63–66.

Viñas, J. (2005). La autonomia de los centros docentes y sus implicaciones en la actuación inspectora. I Jornadas de Inspección Educativa. La inspección de educación y la autonomia de centros. Madrid: MEC.

Published
2019-06-17
How to Cite
Segura Torres, J., Gairín Sallán, J., & Silva García, P. (2019). Contributions of the Catalan Educational Inspection in the Process of the Autonomy of Didactic Centers. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (12), 169-183. Retrieved from https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/3504
Section
Artículos