The transition from the classroom to non-classroom teaching at the UPC during the COVID-19 pandemic

Authors

  • Maria Isabel García-Planas Universitat Politècnica de Catalunya
  • Judit Taberna Torres Universitat Politècnica de Catalunya.

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.5015

Keywords:

Face-to-face, blended, non-face-to-face teaching, ICT, Covid-19

Abstract

Faced with the unexpected state of alarm decreed due to the pandemic produced by Covid-19, Spanish universities have been forced to adapt teaching to this situation, using Information and Communication Technologies as the primary means. Most teachers have had to make an abrupt transition to do our classes online. This experience has probably been hectic and yet perhaps an educational and revealing experience for many of us. Of all the changes, the most substantial is to move from face-to-face teaching to online teaching-learning, this change requires a series of adjustments in education that must be assumed from the re-planning of the subject to the delivery of classes in virtual mode. They have also had to adapt the spaces of the university since the exams that were presential to virtual have been replanned.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bueno, D. y Portero, M. (2018). El placer de aprender. Aula. (275). 18-22, publicación en línea. Recuperado de: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/124623/1/681897.pdf

Casal, S. M. S. (2004). Metodología didáctica en entornos virtuales de aprendizaje. Etic@net, 3, 1-9.

Campos, P. (2020). Formación online y deshumanización: los riesgos del post-Covid-19. ABC. Recuperado de: https://www.abc.es/familia/educacion/abci-formacion-online-y- deshumanizacion-riesgos-post-covid-19-202004300121_noticia.html

Cañas, F. A. C. (2010). Factores de la enseñanza que favorecen el aprendizaje autónomo en torno a las actividades de aprendizaje. Reflexiones teològicas, 6, 167-195.

Quesada-Castillo, R. (2006). Evaluación del aprendizaje en la educación a distancia. Revista de Educación a Distancia, Monográfico VI. Recuperado de: https://revistas.um.es/red/article/view/24291

Dorrego, E. (2016). Educación a distancia y evaluación del aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, (50).

García-Peñalvo, F. J. y Seoane-Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education in the Knowledge Society, 16(1), 119-144. https://doi.org/10.14201/ eks2015161119144

García-Peñalvo, F. J., Abella-García, V., Corell, A., y Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society 21, article 12. DOI: https://doi.org/10.14201/eks.23013

Garcia-Planas, M. I., Torres, J. T., y García, N. R. (2018). Álgebra lineal en la educación para el desarrollo sostenible. Universitat Politècnica de Catalunya. Iniciativa Digital Politècnica.

García-Ruiz, M. E. y otros (2004). E-Learning: metodología de enseñanza y aplicación de las TIC en un campus virtual compartido interuniversitario. LatinEduca2004.com, Primer Congreso Virtual Latinoamericano de Educación a Distancia. Recuperado de: http://www.ateneonline.net/datos/59_03_Perez_Gonzales_Daniel.pdf

Llorens-Largo, F. (2020). Recomendaciones para una docencia no presencial y apoyada con tecnología. Recuperado de https://bit.ly/34kYXS5

Pallisé, J. S., González, C. B., Verges, C. B., y Daniel, M. B. (2016). La semipresencialidad en Educación Superior: casos de estudio en los grados de la universidad de Barcelona. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 58, a348-a348.

Pardo-Iranzo, V. (2014). La docencia online: ventajas, inconvenientes y forma de organizarla. Iuris Tantum Revista Boliviana de Derecho, 18, 622-635.

Rocha, C. C., & Bermúdez, I. V. (2008). La Diversidad y la Experimentación como claves de la Innovación docente en Turismo. En I Jornadas de trabajo sobre experiencias piloto de implantación del crédito europeo en las universidades andaluzas: libro de actas. Cádiz, del 19 al 21 de septiembre de 2006 (pp. 105-112). Servicio de Publicaciones.

Rué, J. (2009). El aprendizaje autónomo en educación superior (Vol. 20). Madrid: Narcea Ediciones.

Salinas Ibáñez, J., de Benito Crosetti, B., Pérez Garcías, A., & Gisbert Cervera, M. (2018). Blended learning, más allá de la clase presencial. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 195-213.

Salmon, G. (2004). E-actividades. El factor clave para una formación en línea activa. Barcelona. Ed UOC. Colección Educación y sociedad Red.

Torrecillas, C. (2020). El reto de la docencia online para las universidades públicas españolas ante la pandemia del Covid-19. ICEI Papers COVID-19, (16). Recuperado de: https://eprints.ucm.es/60050/

Varón, C. A. S. (2013). La educación virtual como favorecedora del aprendizaje autónomo. Revista Panorama, 5(9), 75-87.

Vásquez, M. (2011). Modelo para el diseño de E-actividades de apoyo a las clases presenciales. Universidad Tecnológica de Chile. INACAP.

Published

2020-07-29

How to Cite

García-Planas, M. I., & Taberna Torres, J. . (2020). The transition from the classroom to non-classroom teaching at the UPC during the COVID-19 pandemic. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 177-187. https://doi.org/10.46661/ijeri.5015