Esculturas africanas de Chile
lecturas de un patrimonio nacional en el escenario de la diferencia cultural
DOI:
https://doi.org/10.13128/ccselap-24504Keywords:
African sculptures, Avant-Garde, Chilean heritage, Huidobro, Museums, MigrationsAbstract
Since 1930 the Chilean sculptural heritage has a set of African sculptures that belonged to the avant-garde poet Vicente Huidobro. The foundational temporality of this heritage is examined, understood as the contexts of initial collection of the pieces within the framework of the European avant-gardes, the acquisition by the Chilean State and the first exhibition of the pieces by the National Museum of Fine Arts of Chile. The revision of this first temporality links the work and ideology of Huidobro with his sculptures and with the construction of knowledge and ideas about the cultural difference affirmed and expressed by state museums attuned to the legacy of European colonialism in Latin America and the emancipatory artistic and political movements, critical of Eurocentrism of the elites. This stage of the patrimonialization process of the African sculptures that finally became Chilean sculptural heritage, reveals the state museums as legitimate agents of the symbolic dispute for the construction of patrimonial sense around the cultural diversity. This challenge of the museums is relevant in the current Chilean context of the XXI century of intensification of the migratory flows that confront the Chilean society with itself before “the black”, “the afro”, “the other”.
Downloads
References
Cebrián Macarena, Vicente Huidobro en el contexto artístico y crítico de las vanguardias, en M. Cebrián López y B. Castro Morales (eds), Vicente Huidobro. Escritos sobre las artes, Universidad Católica de Temuco / Origo Ediciones, Temuco (Chile), 2015, pp. 463-497.
Castro Morales Belén, Vicente Huidobro y la pasión crítica de un poeta, en M. Cebrián López y B. Castro Morales (eds), Vicente Huidobro. Escritos sobre las artes, Universi-dad Católica de Temuco / Origo Ediciones, Temuco (Chile), 2015, pp. 405-462.
Criado-Boado F., Barreiro D., El patrimonio era otra cosa. Estudios atacameños, (45), 2013, pp. 5-18. https://doi.org/10.4067/S0718-10432013000100002
Cussen Celia, El paso de los negros por la historia de Chile, in Cuadernos de Historia (25), 2005, pp. 45-58.
Gobineau J. A. de, Essai sur l'inégalité des races humaines, Éditions Pierre Belfond, Paris, 1967.
Huffington Arianna, Picasso: creator and destroyer, Simon and Shuster, New York, 1998.Huidobro Vicente, El espejo de agua / Ecuatorial, Pequeño Dios Editores, Santiago (Chile), 2011.
Huidobro Vicente, Arte negro [1926], en M. Cebrián López y B. Castro Morales (eds.), Vicente Huidobro, Escritos sobre arte, Universidad Católica de Temuco /Origo Edi-ciones, Temuco (Chile), 2015, pp. 274-276.
Jitrik Noé, Las dos tentaciones de la vanguardia, en A. Pizarro (ed), América Latina palabra y cultura, Ediciones Universidad Alberto Hurtado, Santiago (Chile), 2013, pp. 69-110.
Klever Ulrich, Cuando Occidente" descubre" el arte africano, Escena, 28 (57), 2005, pp. 7-18.
Larraín Jorge, Identidad chilena y el bicentenario, Estudios públicos, (120), 2010, pp. 5-30.
Laurière Christine, Lo bello y lo útil, el esteta y el etnógrafo: El caso del Museo Etnográfico de Trocadero y del Museo del Hombre (1928-1940), Revista de Indias, 72 (254), 2012, pp. 35-66.
https://doi.org/10.3989/revindias.2012.i254.886
Miranda Paula, Lo espacial en la poesía de vanguardistas chilenos y en Ecuatorial de Huido-bro, Acta literaria, (44), 2012, pp. 105-120.
https://doi.org/10.4067/S0717-68482012000100007
Museo Nacional de Bellas Artes de Chile (MNBA), Tránsitos. Colección de esculturas del MNBA, Dibam/MNBA, Santiago (Chile), 2016.Ocampo Estela, Primitivismo y Feminismo en el arte contemporáneo, Arte, Individuo y Sociedad, 28 (2) 2016, pp. 311-324. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n2.48644
Ocoró Loango Anny, Afroargentinidad y memoria histórica: la negritud en los actos esco-lares del 25 de mayo (Master's thesis), FLACSO, Buenos Aires, 2010.
Oliva Elena, Detrás del antihaitianismo se oculta la negrofobia: conversación con el intelec-tual Silvio Torres-Saillant en Santiago de Chile, Meridional, (4), 2015, pp. 199-226.
Quiroga S., Villegas L., Camilo Mori (TD), Origo Ediciones, Temuco (Chile), 2017.Ministerio de Cultura de España - MCE, Poesía. Revista Ilustrada de Información Poética, 1978, pp. 30, 31, 32.
Ribeiro M. C., Arqueologia modernista: viagens e reabilitação do primitivo em Mário e Oswald de Andrade, (Mestrado em Antropologia Social), Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas, Universidade de Campi-nas, Brasil, 2005.
Rojas Axel, El surgimiento de lo afrodescendiente en América Latina y el Caribe, Textura-Ulbra, 15 (27), 2013, pp. 5-32.
Rojas Mix Miguel, Huidobro y el arte abstracto, Revista Araucaria, (32), 1985, pp. 147-151.
Said Edward, El orientalismo, Ed. De Bolsillo, Barcelona, 2008.
Sánchez-Carretero Cristina, Hacia una antropología del conflicto aplicada al patrimonio, en B. Santamarina (ed.), Geopolíticas patrimoniales: De culturas, naturalezas e inmaterialidades. Una mirada etnográfica, Editorial Germania, Valencia (España), 2012, pp. 195-210.
Smith Laurajane, Uses of Heritage, Routledge, London, 2006. https://doi.org/10.4324/9780203602263
Smith L., Shackel P. A., Campbell, G. (eds), Heritage, labour and the working classes, Rout-ledge, London, 2011. https://doi.org/10.4324/9780203813232
Solomianski Alejandro, Identidades secretas: la negritud argentina, Beatriz Viterbo Editora, Rosario (Argentina), 2003.
Steinberg Leo, Le bordel philosophique. Les demoiselles d'Avignon (catálogo de la mostra, Musée Picasso, 26 janvier-18 avril 1988) (2), 1988, p. 325.
Tijoux M.E. (ed.), Racismo en Chile. La piel como marca de la inmigración, Editorial Uni-versitaria, Santiago (Chile), 2016.
Zamorano P., Herrera P., Museo Nacional de Bellas Artes: Historia de su Patrimonio Escultórico, Dibam/Museo Nacional de Bellas Artes, Santiago (Chile), 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This licence allows third parties to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and create from the material for any purpose, including commercial purposes), provided that authorship and first publication in this journal (The Journal, DOI of the work) is acknowledged, a link to the licence is provided, and it is stated whether changes have been made to the work.