The digital teacher

the influence of initial and in-service training on teachers' digital competence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.10769

Keywords:

Digital competence, teacher, initial training, in-service training

Abstract

The digital school poses important challenges for teachers, which require the development of digital pedagogical competences in order to effectively introduce digital technologies in the classroom and in the different dimensions of teaching work. Based on this reality, this paper summarises the main results of an R&D&I project aimed at analysing the development of digital pedagogical competences of early childhood and primary school teachers in the Valencian Community (Spain). The work has used a quantitative, non-experimental, ex post facto approach, following a cross-sectional design, through the application of the DigCompEdu Check-In questionnaire to 331 in-service teachers. The results suggest that having received initial and/or in-service training in technology has an impact on the level of digital competence of teachers in all dimensions. These findings point to the need to promote this type of training in the different contexts of teachers' professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andía, L. A., Santiago, R., & Sota, J. (2020). ¿Estamos técnicamente preparados para el flipped classroom? Un análisis de las competencias digitales de los profesores en España. Contextos Educativos, 25, 275-311. https://doi.org/10.18172/con.4218

Area, M. (2017). La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 14-28. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.13

Cabero, J., Barroso, J. M., Rodríguez, M. R., & Palacios, A.P. (2020). La Competencia Digital Docente. El caso de las universidades andaluzas. Aula Abierta, 49(4), 363-372. https://doi.org/10.17811/rifie.49.4.2020.363-372.

Cabero, J., & Palacios, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu» y cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

Castañeda, R. D. (2024). Formación Docente en Competencias Digitales para la Integración de las Tecnologías De la Información y la Comunicación en el Aula de Clase de Docentes de Primaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 3731-3746. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9725

Colomo, E., Soto, R., Ruiz, J., & Gómez, M. (2020). University Students’ Perception of the Usefulness of the Flipped Classroom Methodology. Education Sciences, 10(10), e275. https://doi. org/10.3390/educsci10100275

Cuevas, N., Cívico, A., Gabarda, V., & Colomo, E. (2021). ReiDoCrea. Revista de investigación y Docencia Creativa, 10(16), 1-12. https://doi.org/10.30827/Digibug.66757

Ferrando-Rodríguez, M.L., Marín-Suelves, D., Gabarda-Méndez, V. & Ramón-Llin, J.A. (2023). Profesorado universitario. ¿Consumidor o productor de contenidos digitales educativos? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 13-25. https://doi.org/10.6018/reifop.543391

Fuentes, A., López, J., & Pozo, S. (2019). Análisis de la Competencia Digital Docente. Factor clave para el Desempeño de Pedagogías Activas con Realidad Aumentada. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 27-42. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002

Gabarda, V., García, E., Ferrando, M. L., & Chiappe, A. (2021). El profesorado de Educación Infantil y Primaria: formación tecnológica y competencia digital. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 7(2), 19-31. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12261

Gabarda, V.; Marín, D., Gabarda, C., & Ramón-Llin, J. A. (2023). Future teachers facing the use of technology for inclusion: A view from the digital competence. Education & Information Technologies, 28, 9305–9323. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11105-5

García, F., Lázaro, J. L., & Valls, C. (2020). Avanzando hacia la madurez digital del centro educativo: un análisis de la competencia digital docente. En E. Sánchez, E. Colomo, J. Ruiz y J. Sánchez (Coords.). Tecnologías Educativas y Estrategias Didácticas, pp. 188-199. UMA Editorial.

González-Rodríguez, D., Rodríguez-Esteban, A., & González-Mayorga, H. (2022). Diferencias en la formación del profesorado en competencia digital y su aplicación en el aula. Estudio comparado por niveles educativos entre España y Francia. Revista Española de Pedagogía, 80(282), 371-389. https://doi.org/10.22550/REP80-2-2022-06

Girón, V., Cózar, R., & González-Calero, J. A. (2019). Análisis de la autopercepción sobre el nivel de competencia digital docente en la formación inicial de maestros/as. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 22(3), 193- 218. https://doi.org/10.6018/reifop.373421

INTEF. (2017). Marco común de competencia digital docente. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte: Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado.

Larrañaga, N., Jiménez, E., & Garmendia, M. (2023). Oportunidades y necesidades percibidas entre los docentes de Educación Primaria para el uso educativo de las TIC. Educar, 59(2), 301-314. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1618

López, M., & Bernal, C. (2018). El perfil del profesorado en la Sociedad Red: reflexiones sobre la competencia digital de los y las estudiantes en Educación de la Universidad de Cádiz. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (11), 83-100.

Lores, B., Sánchez, P., & García, M. R. (2019). La formación de la competencia digital en los docentes. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(4), 234-260. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.11720

Mañas, M., & González, B. (2023). Formación en competencia digital del profesorado de educación primaria e infantil en España. Una revisión bibliométrica de la literatura. Publicaciones, 53(1), 137-162. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v53i1.27990

Marín, D., Gabarda, V., & Ramón-Llin, J. A. (2022). Análisis de la competencia digital en el futuro profesorado a través de un diseño mixto. Revista de Educación a Distancia (RED), 22(70). https://doi.org/10.6018/red.523071

Marín, D., Vidal, M. I., Peirats, J., & San Martín, Á. (2019). Competencia digital transversal en la formación del profesorado, análisis de una experiencia. Innoeduca. International journal of technology and educational innovation, 5(1), 4-12. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i1.4890

Martínez, J., & Garcés, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39),1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022). Resolución de 1 de julio de 2022, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación sobre la certificación, acreditación y reconocimiento de la competencia digital docente. Boletín Oficial del Estado, núm. 166, de 12-07-2022. https://www.boe.es/eli/es/res/2022/07/01/(6)

Palacios, A., & Martín, L. (2021). Formación del profesorado en la era digital. Nivel de innovación y uso de las TIC según el Marco Común de referencia de la Competencia digital docente. Revista De Investigación y Evaluación Educativa, 8(1), 38-53. https://doi.org/10.47554/revie2021.8.79

Pardo, M. I., & San Martín, Á. (2020). Tecnologías y cultura organizativa en los centros escolares. ¿La uberización de las relaciones laborales? Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 58, 161–179. https://doi.org/10.12795/pixelbit.72767

Pardo-Baldoví, M.I., San Martín-Alonso, Á., & Peirats-Chacón, J. (2023). The Smart Classroom: Learning Challenges in the Digital Ecosystem. Education Sciences, 13, 662. https://doi.org/10.3390/educsci13070662

Peirats, J., Marín, D., Granados, J., & Morote, D. (2018). Competencia digital en los planes de estudio de universidades públicas españolas. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 16(1), 175-191. https://doi.org/10.4995/redu.2018.8935

Pozo, S., López, J., Fernández, M., & López, J. A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741

Redecker, C., & Punie, Y. (2017). Digital Competence of Educators DigCompEdu. Publications Office of the European Union.

Romero, S. J., Granizo, L., & Martínez-Álvarez, I. (2023). La competencia digital en profesores españoles de Primaria, Secundaria y Universidad. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 27(1), 347-371. https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i1.21187

Rosenthal, R. (1994). Parametric measures of effect size. En H. Cooper & L. V. Hedges (Eds.), The handbook of research synthesis, pp. 231-244. Russell Sage Foundation.

Targino, J. T., Assunçao, A. V., Eburneo, A. L., Malmonge, A. R., Pires, I. F., Simoes, M. J., & Garbin, M. C. (2022). Dificultades para los profesores de enseñanza superior en el contexto de la pandemia de COVID-19. Revista Iberoamericana de Educación, 88(1), 111-126. https://doi.org/10.35362/rie8814819

Turienzo, D., & Manzano, N. (2021). Ante la (r)evolución educativa digital. Telos, (117), 65-71.

Published

2025-02-26

How to Cite

Gabarda Méndez, V., Pardo Baldoví, M. I., Sánchez Cruz, M., & Marín Suelves, D. (2025). The digital teacher: the influence of initial and in-service training on teachers’ digital competence. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (23). https://doi.org/10.46661/ijeri.10769

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.