Comprehensive sexuality education
A means to freedom
DOI:
https://doi.org/10.46661/ccselap-10691Keywords:
UPN, LIE, Comprehensive sexuality education, Diversity, Sexual and reproductive rightsAbstract
The shared experience refers to fifteen years of work in the field of sexuality, teaching the course "Sexuality Education" at Unit 31-A of the National Pedagogical University (UPN), Valladolid Branch, in the state of Yucatan, Mexico. The teaching of the course is strengthened by the focus on comprehensive sexuality education and is recognised as a necessary field of knowledge to be addressed in the academic training of people who are trained as Graduates in Educational Intervention (LIE) at the National Pedagogical University, by the changes in the way of recognising, understanding and accepting diversity in all its expressions in the thinking of the students who take the course, it is appreciated and valued that this training space better equips the students for their future action in the labour field. In addition to learning about their own bodies and sexuality, those who take this course are empowered as sexuality educators who can provide support to others who are experiencing violence of any kind or who have doubts about their sexual and reproductive rights.
Downloads
References
Arruda, Ángela (2010). Teoría de las Representaciones Sociales y Teorías de Género. En Blázquez Graf, Norma; Flores-Palacios, Fátima y Ríos Everardo, Maribel (Coordinadores), Investigación Feminista: Epistemología, Metodología y Representaciones Sociales (pp. 317-337). UNAM, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias y Facultad de Psicología.
Declaración de los derechos sexuales (o Declaración de Valencia). http://www.ministeriodesalud.go.cr/gestores_en_salud/derechos%20humanos/sexualidad/decladerecsexu.pdf
Flores-Palacios, Fátima (2010). Representación Social y Género: Una relación de sentido común. En Blazquez Graf, Norma; Flores-Palacios, Fátima y Ríos Everardo, Maribel (Coordinadores), Investigación Feminista: Epistemología, Metodología y Representaciones Sociales (pp. 339-358). UNAM, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias y Facultad de Psicología.
Foucault, Michel (1984). Historia de la sexualidad. 2, El uso de los placeres. Siglo XXI Editores.
Foucault, Michel (2002). Vigilar y castigar, nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores.
Freire, Pablo (2002). Pedagogía de la esperanza. Siglo XXI Editores.
Guerrero Fabrizio (2013). ¿Naces o te haces? La ciencia detrás de la homosexualidad. Ediciones Culturales Paidós.
Manfred Maax Neef (1993). Desarrollo a escala humana. Conceptos, aplicaciones y algunas reflexiones. Editorial Nordan-Comunidad.
Mayén Hernández Beatriz (s.f.). ¿Por qué estamos a favor de una educación de la sexualidad en México? Afluentes S.C. http://www.dgespe.sep.gob.mx/public/genero/PDF/LECTURAS/S_01_02_%C2%BFPor%20qu%C3%A9%20estamos%20a%20favor%20.%20.%20..pdf
Mesa Alicia, Suárez Claudia, Rodríguez Gabriela, Mayén Beatriz y Santos Elsa (s.f.). Marco internacional y nacional de los derechos sexuales de los adolescentes. Afluentes S.C. http://www.dgespe.sep.gob.mx/public/genero/PDF/LECTURAS/S_01_09_Marco%20internacional.pdf
Rubio Eusebio y Corona Esther (2003). Panorámica de la Sexualidad. En Manual para profesionales de la educación. Información, herramientas y recursos (p.3). Asociación Mexicana de Educación Sexual, A. C. (AMES) y Asociación Mexicana para la Salud Sexual, A. C. (AMSSAC).
SEP (2002). Guía para el diseño de programas indicativos de los cursos optativos de la LIE. http://www.lie.upn.mx/docs/GuiacursosoptativosdelaLIE.pdf
SEP (2011). Planes y Programas de Educación Primaria. http://subjefaturaprimarias.wordpress.com/2011/10/31/plan-y-programas-de-estudio-2011-educacion-primaria/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Candelaria May Novelo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This licence allows third parties to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and create from the material for any purpose, including commercial purposes), provided that authorship and first publication in this journal (The Journal, DOI of the work) is acknowledged, a link to the licence is provided, and it is stated whether changes have been made to the work.