Educational inclusion policies in the Northern Triangle region of Central America

challenges, realities and opportunities

Authors

  • Leonel Alvarez Norales Universidad de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.46661/ccselap-11093

Keywords:

El Salvador, Guatemala, Honduras, Educational inclusion, Social justice

Abstract

This study focuses its analysis on the educational inclusion policies implemented in the countries that make up the so-called Northern Triangle of Central America: El Salvador, Guatemala and Honduras. These policies, aimed at promoting equity and social justice in educational contexts, seek to mitigate the deep socioeconomic and cultural inequalities that have historically affected vulnerable populations in this region. The aim is to evaluate the extent to which public policies and lines of action implemented in each of these nation-states contribute to the effective educational inclusion of students, in line with the objectives and guidelines established in the Guide to Ensure Inclusion and Equity in Education, proposed by UNESCO. Using the comparative method, official reports, laws and regulations, statistical data and previous studies were analyzed to identify the main strategies, challenges and achievements in the implementation of these policies.  The findings reveal that, although normative advances exist in each country, gaps in policy implementation persist due to lack of resources, violence and structural inequality. However, successful local initiatives and the growing recognition of the need for inclusive education are highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramo, L. (2022). Racial Inequalities as a Structuring Axis of Social Inequality in Latin America and the Afro-Descendant Population. En P. Vommaro & P. Baisotti (Eds.), Persistence and Emergencies of Inequalities in Latin America (pp. 167-184). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90495-1_10

ASIES. (2023, marzo). Perspectivas de la educación en Guatemala. http://asies.org.gt/pdf/perspectivas_de_la_educacion_en_guatemala.pdf

ASJ. (2024). Educación | Estado de País. Estado de La Educación. https://estadodepais.asjhonduras.com/educacion/

Booth, T., & Ainscow, M. (2011). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools (3. ed., substantially revised and expanded). Centre for Studies on Inclusive Education.

Bray, M., & Thomas, M. (1995). Levels of Comparison in Educational Studies: Different Insights from Different Literatures and the Value of Multilevel Analyses. Harvard Educational Review, 65(3), 472-490. https://doi.org/10.17763/haer.65.3.g3228437224v4877

Caballero Cortés, Á., Manso Ayuso, J., Matarranz, M., & Valle López, J. M. (2016). Investigación en educación comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada: RELEC, 7(9), 39-56.

CEPALSTAT. (2024, noviembre). Estadísticas e indicadores: Demográficos y Sociales—CEPALSTAT Bases de Datos y Publicaciones Estadísticas. https://statistics.cepal.org/portal/cepalstat/dashboard.html?theme=1&lang=es

CIDH. (2024a). Informe Situación de Derechos Humanos en Honduras (p. 390). Corte Interamericana de Derechos Humanos. https://www.oas.org/es/cidh/informes/pdfs/2024/informe-honduras.pdf

CIDH. (2024b, agosto 15). Observaciones Preliminares Visita in loco a Guatemala. https://www.oas.org/es/cidh/informes/pdfs/2024/Observaciones_Preliminares_Guatemala.pdf

Congreso de la República de Honduras. (2010). Visión de País 2010–2038 y Plan de Nación 2010‐2022 de Honduras. https://observatorioplanificacion.cepal.org/sites/default/files/plan/files/HondurasPlandeNacion20102022.pdf

Consejo Nacional de Educación Guatemala. (2010). Políticas Educativa. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/6492.pdf

Constitución de la República de El Salvador, 38 62 (1983). https://www.asamblea.gob.sv/sites/default/files/documents/decretos/171117_072857074_archivo_documento_legislativo.pdf

Diario La Prensa Libre Guatemala. (2022, julio 20). Matrícula escolar cae mientras cifras de migración de niños y adolescentes aumentan. Prensa Libre. https://www.prensalibre.com/guatemala/comunitario/matricula-escolar-cae-mientras-cifras-de-migracion-de-ninos-y-adolescentes-aumenta/

Dubet, F. (2004). L’école des chances: Qu’est-ce qu’une école juste? Seuil Paris. http://concourscpe.e-monsite.com/medias/files/dubet-l-ecole-des-chances.pdf. https://doi.org/10.3406/rfp.2004.3099

Dubet, F. (2005). La escuela de las oportunidades: Qué es una escuela justa? Gedisa.

Egido Gálvez, I., & Martínez Usarralde, M. J. (2019). La educación comparada, hoy: Enfoques para una sociedad globalizada. Síntesis. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=792520

Garcia Garrido, J. L. G. (1996). Fundamentos de educación comparada (3.a ed., Vol. 1). Librería-Editorial Dykinson.

Gobierno de El Salvador. (2022a, junio). Inclusividad Educativa. Ministerio de Educación. https://www.mined.gob.sv/programas/inclusividad-educativa/

Gobierno de El Salvador. (2022b, septiembre). Presidente Nayib Bukele lanza reforma educativa “Mi Nueva Escuela”, para transformar la educación desde la formación docente hasta la infraestructura escolar. Presidencia de la República de El Salvador. https://www.presidencia.gob.sv/presidente-nayib-bukele-lanza-reforma-educativa-mi-nueva-escuela-para-transformar-la-educacion-desde-la-formacion-docente-hasta-la-infraestructura-escolar/

Gobierno de Guatemala. (2021, septiembre 16). Plan de Educacion Nacional Para el Desarrollo sostenible 2022-2035. https://issuu.com/juan_manuel.10/docs/archivo_final_interactivo16-09_

Guzmán, V. P. de, & Terrón-Caro, M. T. (2021). Educación para la ciudadanía mundial: Una mirada clave para el desarrollo. Educar para construir sociedades más inclusivas: retos y claves de futuro (pp. 13-28). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8365391

Ley de Educación Especial para las Personas con Capacidades Especiales, Pub. L. No. No. 58-2007 (2007). https://cnbguatemala.org/wiki/Compendio_de_leyes_para_educaci%C3%B3n_especial/Ley_de_Educaci%C3%B3n_Especial_para_las_Personas_con_Capacidades_Especiales,_Decreto_Legislativo_No._58-2007

Ley de Educación Nacional, Pub. L. No. 12-91, 24 (1991). https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2008/6728.pdf

Ley Fundamental de Educación (2012). https://www.tsc.gob.hn/web/leyes/Ley%20Fundamental%20de%20Educaci%C3%B3n.pdf

Ley General de Educación, Pub. L. No. 917/1996, 917 (1996).

https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/ley_general_de_educacion.pdf

Martin, P. (2023). La Verdadera elección: La elusiva calidad y equidad educativa en El Salvador. Revista Latinoamericana de Derecho y Religión, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.7764/RLDR.17.174

Martínez Usarralde, M. J. (2021). Inclusión educativa comparada en UNESCO y OCDE desde la cartografía social. Educación XX1: revista de la Facultad de Educación. https://doi.org/10.5944/educxx1.26444

MINED (2010, diciembre). Política de Educación Inclusiva. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/el_salvador_-_politica_educacion_inclusiva.pdf

MINED (2020). Ley General de Educación. https://www.mined.gob.sv/download/ley-general-de-educacion/

Morlino, L. (2009). El método comparativo. Carlos Federico Domínguez Avila Amaral Arévalo [Orgs.], 123.

Muñoz Morán, C. A. (2019). Educación Inclusiva en El Salvador. Una Reflexión desde las Políticas Educativas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 13(1), 21-36. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000100021

Nuñez Lagos, R. (2017). Una mirada a la educación superior y sus desafíos en Honduras. Higher Education and Society, 24(24), Article 24.

OCDE (2023). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education (p. 491) [Text]. OCDE. https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2022-results-volume-i_53f23881-en

Paz-Maldonado, E. (2020). Una Aproximación Teórica sobre la Educación Inclusiva en Honduras: Avances, Obstáculos y Desafíos. Revista Brasileira de Educação Especial, 26, 371-386. https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0049

Reglamento de la Ley de Educación Especial para las Personas con Capacidades Especiales, Acuerdo Ministerial No. 3613-2011, No. 3613-2011 No. 3613-2011 (2011). https://cnbguatemala.org/wiki/Compendio_de_leyes_para_educaci%C3%B3n_especial/Reglamento_de_la_Ley_de_Educaci%C3%B3n_Especial_para_las_Personas_con_Capacidades_Especiales,_Acuerdo_Ministerial_No._3613-2011

Reglamento Educación Inclusiva Para Personas con Discapacidad, Necesidades Educativas Especiales y Talentos Excepcionales, Pub. L. No. 33,533, 1365-SE-2014 8 (2014). https://www.se.gob.hn/media/files/leyes/REGLAMENTO_EDUCACION_INCLUSIVA_1.pdf

Rivas, K., Marín Blanco, A., & Egea Andrés, A. (2018). La inclusión educativa: Una mirada comparada de los sistemas educativos de Cataluña y Dinamarca. Educación e Inclusión: Aportes y perspectivas de la Educación Comparada para la Equidad (pp. 123-130). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7768499

SITEAL /UNESCO (2024). Perfil del pais | SITEAL. Panoramas regionales. https://siteal.iiep.unesco.org/pais/el_salvador

UNESCO (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar une aducación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos—UNESCO Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

UNESCO (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592

UNESCO (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo, 2020, América Latina y el Caribe: Inclusión y educación: Todos y todas sin excepción—UNESCO Biblioteca Digital (p. 150) [Informe seguimiento]. OREALC/UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374615

UNESCO (2022). Interrupción y respuesta educativa. UNESCO. https://webarchive.unesco.org/web/20220626172228/https://es.unesco.org/covid19/educationresponse

USAID (2024). Análisis del Panorama de la Educación Inclusiva en América Latina y el Caribe (p. 206). Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional. https://www.edu-links.org/sites/default/files/media/file/spanish_version_latin_america_and_the_caribbean_inclusive_education_landscape_assessment.pdf

Published

2024-12-13

How to Cite

Alvarez Norales, L. (2024). Educational inclusion policies in the Northern Triangle region of Central America: challenges, realities and opportunities. Comparative Cultural Studies: European and Latin American Perspectives, (19), 1–24. https://doi.org/10.46661/ccselap-11093