Educational inclusion policies in the Northern Triangle region of Central America
challenges, realities and opportunities
DOI:
https://doi.org/10.46661/ccselap-11093Keywords:
El Salvador, Guatemala, Honduras, Educational inclusion, Social justiceAbstract
This study focuses its analysis on the educational inclusion policies implemented in the countries that make up the so-called Northern Triangle of Central America: El Salvador, Guatemala and Honduras. These policies, aimed at promoting equity and social justice in educational contexts, seek to mitigate the deep socioeconomic and cultural inequalities that have historically affected vulnerable populations in this region. The aim is to evaluate the extent to which public policies and lines of action implemented in each of these nation-states contribute to the effective educational inclusion of students, in line with the objectives and guidelines established in the Guide to Ensure Inclusion and Equity in Education, proposed by UNESCO. Using the comparative method, official reports, laws and regulations, statistical data and previous studies were analyzed to identify the main strategies, challenges and achievements in the implementation of these policies. The findings reveal that, although normative advances exist in each country, gaps in policy implementation persist due to lack of resources, violence and structural inequality. However, successful local initiatives and the growing recognition of the need for inclusive education are highlighted.
Downloads
References
Abramo, L. (2022). Racial Inequalities as a Structuring Axis of Social Inequality in Latin America and the Afro-Descendant Population. En P. Vommaro & P. Baisotti (Eds.), Persistence and Emergencies of Inequalities in Latin America (pp. 167-184). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90495-1_10
ASIES. (2023, marzo). Perspectivas de la educación en Guatemala. http://asies.org.gt/pdf/perspectivas_de_la_educacion_en_guatemala.pdf
ASJ. (2024). Educación | Estado de País. Estado de La Educación. https://estadodepais.asjhonduras.com/educacion/
Booth, T., & Ainscow, M. (2011). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools (3. ed., substantially revised and expanded). Centre for Studies on Inclusive Education.
Bray, M., & Thomas, M. (1995). Levels of Comparison in Educational Studies: Different Insights from Different Literatures and the Value of Multilevel Analyses. Harvard Educational Review, 65(3), 472-490. https://doi.org/10.17763/haer.65.3.g3228437224v4877
Caballero Cortés, Á., Manso Ayuso, J., Matarranz, M., & Valle López, J. M. (2016). Investigación en educación comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada: RELEC, 7(9), 39-56.
CEPALSTAT. (2024, noviembre). Estadísticas e indicadores: Demográficos y Sociales—CEPALSTAT Bases de Datos y Publicaciones Estadísticas. https://statistics.cepal.org/portal/cepalstat/dashboard.html?theme=1&lang=es
CIDH. (2024a). Informe Situación de Derechos Humanos en Honduras (p. 390). Corte Interamericana de Derechos Humanos. https://www.oas.org/es/cidh/informes/pdfs/2024/informe-honduras.pdf
CIDH. (2024b, agosto 15). Observaciones Preliminares Visita in loco a Guatemala. https://www.oas.org/es/cidh/informes/pdfs/2024/Observaciones_Preliminares_Guatemala.pdf
Congreso de la República de Honduras. (2010). Visión de País 2010–2038 y Plan de Nación 2010‐2022 de Honduras. https://observatorioplanificacion.cepal.org/sites/default/files/plan/files/HondurasPlandeNacion20102022.pdf
Consejo Nacional de Educación Guatemala. (2010). Políticas Educativa. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/6492.pdf
Constitución de la República de El Salvador, 38 62 (1983). https://www.asamblea.gob.sv/sites/default/files/documents/decretos/171117_072857074_archivo_documento_legislativo.pdf
Diario La Prensa Libre Guatemala. (2022, julio 20). Matrícula escolar cae mientras cifras de migración de niños y adolescentes aumentan. Prensa Libre. https://www.prensalibre.com/guatemala/comunitario/matricula-escolar-cae-mientras-cifras-de-migracion-de-ninos-y-adolescentes-aumenta/
Dubet, F. (2004). L’école des chances: Qu’est-ce qu’une école juste? Seuil Paris. http://concourscpe.e-monsite.com/medias/files/dubet-l-ecole-des-chances.pdf. https://doi.org/10.3406/rfp.2004.3099
Dubet, F. (2005). La escuela de las oportunidades: Qué es una escuela justa? Gedisa.
Egido Gálvez, I., & Martínez Usarralde, M. J. (2019). La educación comparada, hoy: Enfoques para una sociedad globalizada. Síntesis. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=792520
Garcia Garrido, J. L. G. (1996). Fundamentos de educación comparada (3.a ed., Vol. 1). Librería-Editorial Dykinson.
Gobierno de El Salvador. (2022a, junio). Inclusividad Educativa. Ministerio de Educación. https://www.mined.gob.sv/programas/inclusividad-educativa/
Gobierno de El Salvador. (2022b, septiembre). Presidente Nayib Bukele lanza reforma educativa “Mi Nueva Escuela”, para transformar la educación desde la formación docente hasta la infraestructura escolar. Presidencia de la República de El Salvador. https://www.presidencia.gob.sv/presidente-nayib-bukele-lanza-reforma-educativa-mi-nueva-escuela-para-transformar-la-educacion-desde-la-formacion-docente-hasta-la-infraestructura-escolar/
Gobierno de Guatemala. (2021, septiembre 16). Plan de Educacion Nacional Para el Desarrollo sostenible 2022-2035. https://issuu.com/juan_manuel.10/docs/archivo_final_interactivo16-09_
Guzmán, V. P. de, & Terrón-Caro, M. T. (2021). Educación para la ciudadanía mundial: Una mirada clave para el desarrollo. Educar para construir sociedades más inclusivas: retos y claves de futuro (pp. 13-28). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8365391
Ley de Educación Especial para las Personas con Capacidades Especiales, Pub. L. No. No. 58-2007 (2007). https://cnbguatemala.org/wiki/Compendio_de_leyes_para_educaci%C3%B3n_especial/Ley_de_Educaci%C3%B3n_Especial_para_las_Personas_con_Capacidades_Especiales,_Decreto_Legislativo_No._58-2007
Ley de Educación Nacional, Pub. L. No. 12-91, 24 (1991). https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2008/6728.pdf
Ley Fundamental de Educación (2012). https://www.tsc.gob.hn/web/leyes/Ley%20Fundamental%20de%20Educaci%C3%B3n.pdf
Ley General de Educación, Pub. L. No. 917/1996, 917 (1996).
https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/ley_general_de_educacion.pdf
Martin, P. (2023). La Verdadera elección: La elusiva calidad y equidad educativa en El Salvador. Revista Latinoamericana de Derecho y Religión, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.7764/RLDR.17.174
Martínez Usarralde, M. J. (2021). Inclusión educativa comparada en UNESCO y OCDE desde la cartografía social. Educación XX1: revista de la Facultad de Educación. https://doi.org/10.5944/educxx1.26444
MINED (2010, diciembre). Política de Educación Inclusiva. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/el_salvador_-_politica_educacion_inclusiva.pdf
MINED (2020). Ley General de Educación. https://www.mined.gob.sv/download/ley-general-de-educacion/
Morlino, L. (2009). El método comparativo. Carlos Federico Domínguez Avila Amaral Arévalo [Orgs.], 123.
Muñoz Morán, C. A. (2019). Educación Inclusiva en El Salvador. Una Reflexión desde las Políticas Educativas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 13(1), 21-36. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000100021
Nuñez Lagos, R. (2017). Una mirada a la educación superior y sus desafíos en Honduras. Higher Education and Society, 24(24), Article 24.
OCDE (2023). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education (p. 491) [Text]. OCDE. https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2022-results-volume-i_53f23881-en
Paz-Maldonado, E. (2020). Una Aproximación Teórica sobre la Educación Inclusiva en Honduras: Avances, Obstáculos y Desafíos. Revista Brasileira de Educação Especial, 26, 371-386. https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0049
Reglamento de la Ley de Educación Especial para las Personas con Capacidades Especiales, Acuerdo Ministerial No. 3613-2011, No. 3613-2011 No. 3613-2011 (2011). https://cnbguatemala.org/wiki/Compendio_de_leyes_para_educaci%C3%B3n_especial/Reglamento_de_la_Ley_de_Educaci%C3%B3n_Especial_para_las_Personas_con_Capacidades_Especiales,_Acuerdo_Ministerial_No._3613-2011
Reglamento Educación Inclusiva Para Personas con Discapacidad, Necesidades Educativas Especiales y Talentos Excepcionales, Pub. L. No. 33,533, 1365-SE-2014 8 (2014). https://www.se.gob.hn/media/files/leyes/REGLAMENTO_EDUCACION_INCLUSIVA_1.pdf
Rivas, K., Marín Blanco, A., & Egea Andrés, A. (2018). La inclusión educativa: Una mirada comparada de los sistemas educativos de Cataluña y Dinamarca. Educación e Inclusión: Aportes y perspectivas de la Educación Comparada para la Equidad (pp. 123-130). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7768499
SITEAL /UNESCO (2024). Perfil del pais | SITEAL. Panoramas regionales. https://siteal.iiep.unesco.org/pais/el_salvador
UNESCO (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar une aducación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos—UNESCO Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
UNESCO (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592
UNESCO (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo, 2020, América Latina y el Caribe: Inclusión y educación: Todos y todas sin excepción—UNESCO Biblioteca Digital (p. 150) [Informe seguimiento]. OREALC/UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374615
UNESCO (2022). Interrupción y respuesta educativa. UNESCO. https://webarchive.unesco.org/web/20220626172228/https://es.unesco.org/covid19/educationresponse
USAID (2024). Análisis del Panorama de la Educación Inclusiva en América Latina y el Caribe (p. 206). Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional. https://www.edu-links.org/sites/default/files/media/file/spanish_version_latin_america_and_the_caribbean_inclusive_education_landscape_assessment.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Leonel Alvarez Norales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This licence allows third parties to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and create from the material for any purpose, including commercial purposes), provided that authorship and first publication in this journal (The Journal, DOI of the work) is acknowledged, a link to the licence is provided, and it is stated whether changes have been made to the work.