El Cajón al muerto en Matanzas
configuración ritual festiva del complejo religioso Ocha-Ifá
DOI:
https://doi.org/10.13128/ccselap-11851Keywords:
drawer, ritual configuration, hybridization, dead, Ocha ReglaAbstract
The dead drawer is one of the festive ritual configurations that is often made, as part of the new traditions incorporated into Ocha’s religious practices. This is a key example to demonstrate the processes of cultural hybridization to which the cult has been subjected and where both religious components of the Espiritismo and the Regla de Palo in Cuba, as well as representative secular expressions of the cultural heritage of the nation, such is the case of the Rumba. The fundamental objective of the study is to assess the importance that this holiday has taken on as a way of paying tribute to the dead or eggun and in fulfillment of the maxim “Ikú logbi Ocha” (the dead gave birth to the saint). It is built an analysis of this celebration dedicated to the undivinized ancestors of the Regla de Ocha, taking into account the origin, its motivations, the ritual configuration and the musical-dance expressions involved. The symbolic meaning of each of the actions performed in this festive ceremony is also considered.
Downloads
References
Argüelles A., Hodge I., Los llamados cultos sincréticos y el espiritismo,Editorial Academia, La Habana, 1991.
Balbuena Bárbara, Las Ceremonias Rituales Festivas en la Regla de Ocha, Ed. Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Cubana Juan Marinello, La Habana, 2003.
Barcia M. C., Rodríguez A., Niebla M., Del cabildo de “nación” a la casa de santo, Ed. Fun-dación Fernando Ortiz, La Fuente Viva, La Habana, 2013.
Bermúdez A.A., Notas para la Historia del Espiritismo en Cuba, en «Etnología y Folklore», 4 (4), julio-diciembre de 1967, pp. 5-22.
_______, La expansión del Espiritismo de Cordón,en «Etnología y Folklore», 5 (5), enero-junio de 1968, pp. 5-25.
García Néstor, Culturas híbridas y estrategias comunicacionales, en «RevistaEstudio sobre las culturas contemporáneas», 3 (005), junio de 1997, pp. 109-128.
_______, (S/F), Noticias recientes sobre hibridación,Centro teórico-cultural CRITERIOS., La Habana.González H.L., La casa-templo en la Regla de Ocha, en «Etnología y Folklore», 5(5), enero-junio de 1968, pp. 45-62.
Koprivika Ana, Ceremonia de cajón de muerto: el trance de posesión y la música, en «Catauro, revista cubana de antropología», 9 (17), enero-junio de 2008, pp. 154-169.
León Argeliers, Del canto y el tiempo, Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1974.
Ortiz, Fernando, Africanía de la música folklórica de Cuba, Editora Universitaria, La Haba-na, 1965.
_______, Los bailes y el teatro de los negros en el folklore de Cuba, Ed. Letras Cubanas, La Habana, 1981.
_______, Los instrumentos de la música afrocubana, tomos II y III, Ed. Egido, La Habana, 1952.
Prats J.E., Las razas humanas. Enciclopedia. Teorías antropológicas. Volumen VIII, Grupo Editorial Océano, Instituto Gallach, Madrid, 1997.
Ramírez L.E., Diccionario Básico de religiones de origen africano en Cuba, Editorial Orien-te, Santiago de Cuba, 2015.
Rodriguez V.E., Instrumentos de la música folclórico - popular de Cuba. Atlas,Ed. de Cien-cias Sociales y Ediciones Geo, La Habana, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Bárbara Balbuena Gutiérrez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This licence allows third parties to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and create from the material for any purpose, including commercial purposes), provided that authorship and first publication in this journal (The Journal, DOI of the work) is acknowledged, a link to the licence is provided, and it is stated whether changes have been made to the work.