Religious education and theology in Spain
Integration challenges and the german model
DOI:
https://doi.org/10.46661/ccselap-11746Keywords:
Religious education, Church and state, Equivalence between diplomas, Public education, CultureAbstract
The article analyzes the recognition of ecclesiastical degrees within the educational system, with particular attention to their civil validity and the teaching of religion in public schools. Through a comparative analysis of current regulations in Spain and Germany, the study examines legal agreements and ecclesiastical directives governing this matter. In addition to documentary analysis, the research incorporates a comparative empirical investigation based on interviews and questionnaires conducted with academic and religious authorities, allowing for the collection of first-hand information on the integration of theology within the university system. The findings reveal regulatory progress in Spain, although challenges related to university autonomy persist. In contrast, Catholic theology in Germany is fully integrated into the state university system. The German model is proposed as a reference for Spain, highlighting the need for a pluralistic approach that respects both confessional tradition and the demands of the contemporary educational framework.
Downloads
References
Agencia para la Valoración y la Promoción de la Calidad de las Universidades y Facultades Eclesiásticas (AVEPRO), http://www.avepro.va/?lang=es
Chacón, R. R. (1992). El factor religioso ante el Tribunal Constitucional (pp. 71-72). Universidad Complutense de Madrid, Departamento de Derecho Eclesiástico del Estado.
Código de Derecho Canónico (1983). Edición bilingüe comentada por los profesores de la Facultad de Derecho Canónico de la Universidad Pontificia de Salamanca.
Conferencia Episcopal Española (s.f.). Normativa sobre la Declaración Eclesiástica de Competencia Académica (DECA). Conferencia Episcopal Española. https://www.conferenciaepiscopal.es
Corral Salvador, C. M., de Echeverría, L., del Amo, L., & Dadaglio, L. (1980). Los acuerdos entre la Iglesia y España. BAC.
De la Cierva, M. R. (1987). La enseñanza de la religión y centros docentes. En Acuerdos Iglesia-Estado español en el último decenio: su desarrollo y perspectivas (pp. 143-144). JM Bosch Editor.
García-Hervás, M. D. (1996). Reconocimiento civil de títulos y estudios eclesiásticos (Comentario al Real Decreto 3/1995, de 13 de enero). Ius Canonicum, 36(71), 217-229. https://doi.org/10.15581/016.36.15985 DOI: https://doi.org/10.15581/016.36.15985
Gobierno de España. (2007). Real Decreto 696/2007, de 1 de junio, por el que se regula la relación laboral de los profesores de religión prevista en la disposición adicional tercera de la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado (BOE), núm. 138, de 9 de junio de 2007.
Hernández Sampieri, R. et al. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Hollerbach, A. (1978). El sistema de concordatos y convenios eclesiásticos. Univ. Pontificia, (pp. 179-192). https://doi.org/10.36576/summa.7050 DOI: https://doi.org/10.36576/summa.7050
Instrumento de Ratificación del Acuerdo entre el Estado español y la Santa Sede sobre Enseñanza y Asuntos Culturales. (1979). Boletín Oficial del Estado (BOE), núm. 300, 15 de diciembre de 1979.
Juan Pablo II. (1990). Constitución Apostólica Ex Corde Ecclesiae (Desde el Corazón de la Iglesia), 15 de agosto de 1990. Acta Apostolicae Sedis, 82, 1475-1509. https://www.conferenciaepiscopal.es/wp-content/uploads/boletin/BOCEE046.pdf
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE). Boletín Oficial del Estado (BOE), núm. 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2020-17264
Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. (2001). Boletín Oficial del Estado (BOE), núm. 307, de 24 de diciembre de 2001. Referencia BOE-A-2001-24515.
Ley Orgánica 7/1980, de 5 de julio, de Libertad Religiosa. Boletín Oficial del Estado (BOE), de 24 de julio de 1980.
Lozano, B. (1995). El reconocimiento de efectos civiles a las titulaciones de ciencias eclesiásticas de nivel universitario (Nota al RD 3/1995, de 13 de enero). Anuario de Derecho Eclesiástico, 531-534.
Maldonado, J., & del Torco, F. (1963). El convenio de 5 de abril de 1962 sobre el reconocimiento a efectos civiles de los estudios de ciencias no eclesiásticas realizados en España en universidades de la Iglesia. Revista Española de Derecho Canónico, 18(52), 137-188. https://doi.org/10.36576/summa.4619 DOI: https://doi.org/10.36576/summa.4619
Ministerio de Educación y Ciencia. (1980). Orden de 19 de mayo de 1980, sobre enseñanza de la doctrina católica y su pedagogía en las Escuelas Universitarias del Profesorado de Educación General Básica. Boletín Oficial del Estado (BOE), núm. 124, de 23 de mayo de 1980.
Navarro-Valls, R. (2018). Iglesia, cultura y Universidad. En Diritto come scienza di mezzo: studi in onore di Mario Tedeschi (pp. 45-46).
Norales, L. A. (2024). Políticas de inclusión educativa en la región del triángulo norte de centroamérica: desafíos, realidades y oportunidades. Comparative Cultural Studies: European and Latin American Perspectives, (19), 1-24. https://doi.org/10.46661/ccselap-11093 DOI: https://doi.org/10.46661/ccselap-11093
Obispo, J. P. II. (1979). Constitución Apostólica Sapientia Christiana del sumo Pontífice Juan Pablo II sobre las Universidades y Facultades Eclesiásticas. Librería Editrice Vaticana.
Real Decreto 1619/2011, de 14 de noviembre, por el que se establece el nuevo régimen de equivalencias de los estudios y titulaciones de Ciencias Eclesiásticas de nivel universitario respecto de los títulos universitarios oficiales españoles. https://www.boe.es/eli/es/rd/2011/11/14/1619
Real Decreto 3/1995, de 13 de enero. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1995-3020
Real Decreto 477/2013. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2013-7709
Solte, E. L. (1971). Theologie an der Universität: Staats-und kirchenrechtliche Probleme der theologischen Fakultäten. Mohr Siebeck.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francisco Miguel Martínez Torres

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This licence allows third parties to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and create from the material for any purpose, including commercial purposes), provided that authorship and first publication in this journal (The Journal, DOI of the work) is acknowledged, a link to the licence is provided, and it is stated whether changes have been made to the work.