50 años de La maffia (1972), de Leopoldo Torre Nilsson: representaciones de la mafia ítalo-rosarina. Interacciones entre narrativas periodísticas, literarias y cinematográficas
DOI:
https://doi.org/10.36253/ccselap-14279Palavras-chave:
Chicho Grande, Chicho Chico, Sicilian mafia in Rosario, Peronism, GangsterResumo
The following article analyzes the film La maffia (1972), by Leopoldo Torre Nilsson. I try to show how the film configures a representation of the Sicilian mafia of the 1930s less from the historical facts than from the speech of the journalistic chronicle of the time, of the Hollywood and Argentine cinematographic tradition and also from the literary tradition and the political imaginary linked to Peronism. In turn, the film itself – enormously successful with critics and audiences alike – goes on to feed the Argentine imaginary of that mafia, which continues to operate largely as an important influence on the political imaginary.
Downloads
Referências
Arlt, R. (1997). Novelas. Obras. Tomo I. Buenos Aires: Losada.
Borges, J. L. (1999). Borges en Sur (1931-1980). Buenos Aires: Emecé.
Caimari, L. (2012). Mientras la ciudad duerme. Pistoleros, policías y periodistas en Buenos Aires, 1920- 1945. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Debussy, P. (2021). El crimen de Oribe (1950) y Días de odio (1954): mujeres, crímenes y artificios. El policial argentino en el período clásico (1930-1960) entre Sur y el peronis-mo. Modelos narrativos, tensiones y debates culturales. Ed.: Setton, Román y Pignatie-llo, Gerardo. Texas: Libros de Medio Siglo.
Debussy, P. (2023). Mafias, comunidades criminales y colectividades de bandidos en el cine policial argentino de la pre-dictadura: La mafia, El pibe Cabeza, Los chantasy Los muchachos de antes no usaban arsénico. Bulletin of Spanish Visual Studies, 7, núm., en prensa.
De los Santos, G. (2018). La Chicago argentina: la Rosario de Chicho Grande y Chicho Chico. La Nación,https://www.lanacion.com.ar/sociedad/la-chicago-argentina-la-ro-sario-de-chicho-grande-y-chicho-chico-nid2136159/, 14 de junio.
Gorelik, A. (1998). La grilla y el parque. Espacio público y cultura urbana en Buenos Aires, 1887-1936. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Kablan, P. (2013). El secuestro de Ayerza y la mafia de Chicho Grande, Minutouno, https://www.minutouno.com/paulo-kablan/el-secuestro-ayerza-y-la-mafia-chi-cho-grande-n307283, 7 de diciembre.
Pierini, M. (2002). Alcaloides de papel. Una encuesta argentina de 1923 sobre la “literatu-ra barata”. Revista de Literaturas Populares II-2 (2002): 42-63.
Rivera, J. (1981-2000). La forja del escritor profesional (1900-1930). Los escritores y los nuevos medios masivos. Capítulo. Historia de la literatura argentina, tomo 3. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Rossi, A. (2007). Women in Organized Crime in Argentina. Women and the Mafia. Ed. Giovanni Fiandaca. Palermo: Universita degli Studi di Palermo.
Saítta, S. (1998). Regueros de tinta. El diario Crítica en la década de 1920. Buenos Aires: Sudamericana.
Saítta, S. (2009). Nuevo periodismo y literatura argentina. Historia crítica de la literatu-ra argentina, vol. 7 Rupturas, dir.: Celina Manzoni, coord.: Noé Jitrik. Buenos Aires: Emecé, 239–264.
Salas, H. (1975). Conversaciones con Raúl González Tuñón. Buenos Aires: Ediciones La Bastilla.
Sarlo, B. (1998). Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires: Nue-va Visión.
Sarlo, B. (1992). La imaginación técnica. Sueños modernos de la cultura argentina. Buenos Aires: Nueva Visión.
Setton, R. (2010). El crimen de Oribe: del policial fantástico al thriller naturalista. El Matadero - Revista Crítica de Literatura Argentina, 7, 63–83.
Setton, R. (2014). Las biografías criminales de David Viñas. Estudios filológicos, 53, 151–160.
Setton, R. (2015). Monte Criollo y Palermo. Cruce entre películas de gangsters, film noiry el imaginario del criollismo tanguero. Arte y políticas de identidad, 13, 251–268; DOI https://doi.org/10.6018/251001; cf. https://revistas.um.es/reapi/article/view/251001/190491.
Setton, R. (2018). Las primeras películas criminales de Manuel Romero y sus víncu-los con las representaciones precedentes del crimen en el cine argentino. Secuen-cias. Revista de Historia del Cine, 45, 37–56; DOI https://doi.org/10.15366/secuen-cias2017.45.002;https://revistas.uam.es/secuencias/article/view/9533.
Setton, R. (2021). Noir / Noire: recepción y transformación del cine criminal en la litera-tura y el cine argentinos. EU-topías, vol. 20, 83–84.
Torre Nilsson, L. (1972). La maffia.
Torre Nilsson, L. (1985). Torre Nilsson por Torre Nilsson. Selección y prólogo de Jorge Miguel Couselo. Fraterna. Buenos Aires, especialmente, “La mafia”, 184–190, texto del 26 de octubre de 1971.
Viñas, D. (2012): Policiales por encargo, ed. Marcos Zangrandi, Buenos Aires: Biblioteca Nacional.
Warshow, R. (2002). The Gangster as Tragic Hero y Movie Chronicle: The Westerner. The Immediate Experience. Movies, Comics, Thatre, and Other Aspects of Popular Culture. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 97–103 y 105–124.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
Direitos de Autor (c) 2022 Román Pablo Setton

Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição 4.0.
Esta licença permite que terceiros partilhem (copiem e redistribuam o material em qualquer meio ou formato) e adaptem (remisturem, transformem e criem a partir do material para qualquer fim, incluindo comercial), desde que a autoria e a primeira publicação nesta revista (A Revista, DOI do trabalho) sejam reconhecidas, seja fornecida uma hiperligação para a licença e seja indicado se foram feitas alterações ao trabalho.