Working time in dual vocational training employment contracts: the unnoticed obsolescence of article 11(2) of the Labour Code due to its misalignment with educational law
DOI:
https://doi.org/10.46661/lexsocial.11430Keywords:
Working time, dual vocational training employment contract, training programme, employer, worker, labour restsAbstract
The analysis of the legal regulation of working conditions primarily focuses on labour legislation, including collective bargaining. Rules from other legal branches rarely influence the conclusions drawn from such analysis, with few exceptions, such as public employment. However, educational legislation has unexpectedly impacted the dual vocational training contract regulated under Article 11(2) of the Labour Code. This influence is so significant that labour rules may become inapplicable when they conflict with the structure of training processes. Compliance with educational legislation has triggered a paradigm shift in this type of contract, introducing a multiparty employment relationship in which the educational administration assumes an unprecedentedly prominent role. Moreover, the “training programme” emerges as a new source of labour rights and obligations. Working time exemplifies this new reality.
Downloads
References
ASQUERINO LAMPARERO, M.J., "La formación dual universitaria: impresiones iniciales", Temas Laborales, nº 156, 2021.
ASQUERINO LAMPARERO, M. J. "No es contrato (solo) para jóvenes: el contrato formativo en alternancia", IUSlabor, nº 1, 2024. https://doi.org/10.31009/IUSLabor.2024.i01.01 DOI: https://doi.org/10.31009/IUSLabor.2024.i01.01
BERNAL SANTAMARÍA, F., "La reforma laboral y el empleo de las personas con discapacidad: en especial, el contrato formativo en alternancia", IUSLabor, nº 2, 2022. https://doi.org/10.31009/IUSLabor.2022.i02.01 DOI: https://doi.org/10.31009/IUSLabor.2022.i02.01
CERVILLA GARZÓN, M.J., "El avance hacia la menor temporalidad y la mayor capacidad formativa del nuevo contrato formativo", IUSLabor, nº 1, 2022. https://doi.org/10.31009/IUSLabor.2022.i01.02 DOI: https://doi.org/10.31009/IUSLabor.2022.i01.02
COSTA REYES, A., "La reforma de la contratación laboral temporal y formativa", RTSS (CEF), nº 467, 2022.
CUETO IGLESIAS, B., y MENÉNDEZ SEBASTIÁN, P., El sistema de formación de trabajadores y parados en el proceso de recualificación, Informe anual España 2022, Universidad de Comillas, 2022.
CRISTÓBAL RONCERO, R., "El tiempo de trabajo en el contrato formativo", en MALDONADO MONTOYA, J.P. MARÍN MORAL, I., y SEMPERE NAVARRO, A.V. (Dir.), La reordenación del tiempo de trabajo, BOE, Madrid, 2022.
FERNÁNDEZ MÁRQUEZ, O., "Seis tesis generales sobre la reforma de los contratos formativos de 2022", Labos, nº 1, 2022. https://doi.org/10.20318/labos.2022.6851 DOI: https://doi.org/10.20318/labos.2022.6851
GARRIDO PÉREZ, E., "El nuevo régimen jurídico de los contratos formativos tras el RDL 32/2021: la centralidad estructural y finalista de la formación", Temas Laborales, nº 161, 2022.
MARTÍNEZ BARROSO, M.R., "El acceso de los aprendices al mercado de trabajo: las nuevas y mejores oportunidades del contrato de formación en alternancia", REDT, nº 275, 2024.
MENÉNDEZ SEBASTIÁN, P., y RODRÍGUEZ CARDO, I.A., "El impacto de la nueva ordenación legal de la formación profesional en el Derecho del Trabajo: una primera aproximación", RGDTSS (iustel), nº 63, 2022.
MONREAL BRINGSVAERD, "El confuso panorama, tras la reforma, del contrato de formación en alternancia", en JURADO SEGOVIA, A., y THIBAULT ARANDA, J., (Coord.), Interpretación, aplicación y desarrollo de la última reforma laboral, La Ley, Madrid, 2023.
MORENO GENÉ, J., y ROMERO BURILLO, A.M., "El nuevo contrato formativo: una apuesta decidida por la formación como mecanismo de inserción laboral", RMTES, nº 152.
MORENO GENÉ, J., El contrato para la formación y el aprendizaje y otras figuras afines: el impulso de la cualificación profesional en régimen de alternancia, Atelier, Barcelona, 2015.
MORENO GENÉ, J., "El contrato para la formación dual universitaria: una primera aproximación a la espera de su imprescindible desarrollo reglamentario", e-Revista Internacional de la Protección Social (e-RIPS), nº 1, 2021. https://doi.org/10.12795/e-RIPS.2021.i01.09 DOI: https://doi.org/10.12795/e-RIPS.2021.i01.09
PÉREZ ANAYA, R.M., "Del contrato para la formación y el aprendizaje al contrato formativo en alternancia", Trabajo y Derecho, nº 96, 2022.
PÉREZ DEL PRADO, D., "La reforma laboral 2021 y el nuevo contrato formativo: ¿la propuesta definitiva?", Labos, nº 3, 2022. https://doi.org/10.20318/labos.2022.6633 DOI: https://doi.org/10.20318/labos.2022.6633
RODRÍGUEZ CARDO, I.A., y ÁLVAREZ ALONSO, D., "Multiparty work relationships in Spain: Legal provisions and emerging trends", European Labour Law Journal, Volumen 13, Issue 4, 2022.
https://doi.org/10.1177/20319525221131174 DOI: https://doi.org/10.1177/20319525221131174
RODRÍGUEZ CARDO, I.A., "Escuelas taller, casas de oficios y talleres de empleo como vías de acceso/reincorporación al mercado laboral", RGDTSS (iustel), nº 15, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paz Menéndez Sebastián, Iván Antonio Rodríguez Cardo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.