Structural equation model to determine the entrepreneurship intention of graduate students
DOI:
https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.3715Keywords:
entrepreneurial attitude, entrepreneurial behavior, behavior control, determinants of intention, entrepreneurship, entrepreneurial spirit, graduate students, entrepreneurial intention, theory of planned behaviorAbstract
In this research work, through the use of statistics and the review of scientific literature, the study of the determinants of entrepreneurship intention is approached, taking as a case study the postgraduate students of the Faculty of Administrative Sciences from the Technical University of Ambato, based on the Theory of Planned Behavior proposed by Ajzen in 1991. In this way, it is identified how in the training field, certain factors influence in different ways, to generate entrepreneurial intention. The study also allows to know the different perceptions that students have about entrepreneurship and their tendency to generate or not, a business of their own.
Downloads
References
Carlos, C., Contreras, L., Silva, M., & Liquidano, M. (2015). El Espíritu Emprendedor y un Factor que Influencia su Desarrollo Temprano. Conciencia Tecnológica, 49, 46-51.
Cupani, M. (2012). Análisis de Ecuaciones Estructurales: conceptos, etapas de desarrollo y un ejemplo de aplicación. Tesis, 1, 186-199.
Escobedo, M., Hernández, J., Estebané, V., & Martínez, G. (2016). Modelos de Ecuaciones Estructurales: Características, Fases, Construcción, Aplicación y Resultados. Ciencia & Trabajo, 18(55), 16-22.
Formichella, M., & Massigoge, J.I. (2004). El concepto de emprendimiento y su relación con la educación, el empleo y el desarrollo local. VII Congreso de Administración.
González, M., Valantine, I., Pérez, C., Aguado, S., Calabuig, F., & Crespo, J. (2016). La influencia del género y de la formación académica en la intención de emprender de los estudiantes de ciencias de la actividad física y el deporte. Intangible Capital, 12(3), 759-788.
Guzmán, F., García, B., Rodríguez, L., & Alonso, M. (2014). Actitud, norma subjetiva y control conductual como predictores del consumo de drogas en jóvenes de zona marginal del norte de México. Frontera Norte, 26(51), 53-74.
Jaramillo, L. (2008). Emprendimiento: Concepto básico en competencias. Lumen, 7, 1-6.
Leite, E., Sánchez-Fernández, M., Leite, E., & Bezerra Correia, E. (2015). El espíritu emprendedor: condicionantes para la innovación. Holos, 5, 278-291.
Leyva, O., & Olague, J. (2014). Modelo de Ecuaciones Estructurales por el Método de Mínimos Cuadrados Parciales (Partial Least Squares-PLS). En M. Asensi, R. Cotarelo, M. Echenique, J. Fernández, P. Oñate, J. Romero, & J. Tamayo, Métodos y Técnicas Cualitativas y Cuantitativas Aplicables a la Investigación en Ciencias Sociales. México: Tirant Humanidades.
López, J., & Ruiz-Ruano, A. (2014). Modelado de la intención emprendedora con redes bayesianas. Revista de Psicología, 23(2), 71-87.
Malebana, J. (2014). Entrepreneurial intentions of South African rural university students: A test of the theory of planned behaviour. Journal of Economics and Behavioral Studies, 6(2), 130-143.
Marulanda, F., & Morales, S. (2016). Entorno y motivaciones para emprender. Escuela de administración de negocios, 81, 12-28.
Marulanda, F., Montoya, I., & Vélez, J. (2014). Teorías motivacionales en el estudio del emprendimiento. Pensamiento & Gestión, 36, 206-238.
Morales, A., & Ariza, A. (2012). Valores, actitudes y motivaciones en la juventud ante el emprendimiento individual y colectivo. Revista de Estudios Cooperativos, 112, 11-35.
Osorio, F., & Londoño, J. (2015). Intención emprendedora de estudiantes de educación media: extendiendo la teoría de comportamiento planificado mediante el efecto exposición. Cuadernos de Administración, 28(51), 103-131.
Parra, L., & Fleitas, M. (2010). Incubación de proyectos para iniciativas empresariales en la Universidad Libre de Cali. Dirección, 31(3), 1-8.
Rueda, I., Fernández-Laviada, A., & Herrero, Á. (2013). Aplicación de la teoría de la acción razonada al ámbito emprendedor en un contexto universitario. Investigaciones Regionales, 26, 141-158.
Ruiz, M., Pardo, A., & San Martín, R. (2010). Modelos de ecuaciones estructurales. Papeles del Psicólogo, 31(1), 34-45.
Soria-Barreto, K., Zuniga-Jara, S., & Ruiz-Campo, S. (2016). Educación e Intención Emprendedora en Estudiantes Universitarios: Un Caso de Estudio. Formación Universitaria, 9(1), 25-34.
Valencia, A., Cadavid, L., Ríos, D., & Awad, G. (2012). Factores que inciden en las intenciones emprendedoras de los estudiantes. Revista Venezolana de Gerencia, 17(57), 132-148.
Ventura, R., & Quero, M. (2013). Factores explicativos de la intención de emprender en la mujer. Aspectos diferenciales en la población universitaria según la variable género. Cuadernos de Gestión, 13(1), 127-149.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Journal of Quantitative Methods for Economics and Business Administration

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Submission of manuscripts implies that the work described has not been published before (except in the form of an abstract or as part of thesis), that it is not under consideration for publication elsewhere and that, in case of acceptance, the authors agree to automatic transfer of the copyright to the Journal for its publication and dissemination. Authors retain the authors' right to use and share the article according to a personal or instutional use or scholarly sharing purposes; in addition, they retain patent, trademark and other intellectual property rights (including research data).
All the articles are published in the Journal under the Creative Commons license CC-BY-SA (Attribution-ShareAlike). It is allowed a commercial use of the work (always including the author attribution) and other derivative works, which must be released under the same license as the original work.
Up to Volume 21, this Journal has been licensing the articles under the Creative Commons license CC-BY-SA 3.0 ES. Starting from Volume 22, the Creative Commons license CC-BY-SA 4.0 is used.