José Martí, la Educación como Herramienta de Transformación y Liberación

Authors

  • Héctor Hernández Pardo Oficina del Programa Martiano

Keywords:

Educación, Liberación, Pedagogía, Repúblicas Nuevas, Positivismo

Abstract

José Martí otorgó a la educación un papel fundamental como elemento de transformación sociopolítica y económica en donde los métodos socráticos fueron reinventados para superar las metodologías conservadoras que acompañaban a la intelectualidad más reaccionaria. Para Martí, la educación debía estar encaminada a la liberación, pero basándose en el conocimiento y en la revalorización de la cultura y los valores latinoamericanos, y en manera alguna podía ser privilegio exclusivo de una clase.

 

José Martí gave to education a fundamental role as an element of socio-political and economic transformation, in which Socratic methods were reinvented to overcome conservative methodologies which were embedded in the most reactionary intellectuals. Therefore, this paper looks at his perspective over education. On the one hand, he argued it should be oriented towards liberation, but only insofar as it was based on the knowledge and appreciation of Latin American culture and values, and on the other, he highlighted that under no circumstances should it be an exclusive privilege of a social class.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
9%
33%
Days to publication 
0
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Universidad Pablo de Olavide
Publisher 
Universidad Pablo de Olavide

Author Biography

Héctor Hernández Pardo, Oficina del Programa Martiano

Máster en Historia Latinoamericana, Doctor en Ciencias Históricas, destacado estudioso y promotor de la vida y obra de José Martí, actual Subdirector General de la Oficina del Programa Martiano, de Cuba; y Coordinador Ejecutivo del Proyecto José Martí de Solidaridad Internacional, de la UNESCO.

Published

2015-09-22

How to Cite

Hernández Pardo, H. (2015). José Martí, la Educación como Herramienta de Transformación y Liberación. Americanía: Journal of Latin American Studies, 44–67. Retrieved from https://www.upo.es/revistas/index.php/americania/article/view/1592