Una parte de la Autonomía Guna: La Educación Bilingüe Intercultural
Keywords:
Pueblos indígenas, Educación, Autonomías, Guna, PanamáAbstract
El Proyecto de Educación Bilingüe Intercultural en Guna Yala, Territorio autonómico indígena en Panamá, fue producto de un largo proceso de luchas, de negociaciones, de reivindicaciones de una comunidad indígena, para tener una educación que parta de la riqueza cultural y lingüística de los pueblos originarios de la región. El actual sistema educativo (la llamada escuela oficial) no está respondiendo a las necesidades de la población escolar, en consecuencia han aumentado los fracasos y la deserción escolar en nuestras comunidades de Gunayala. El proyecto aportará un cambio sustancial en la formación integral de la niña y del niño Guna, con alta estima para que valore su identidad cultural, con conocimiento científicos de la realidad local, regional, nacional e internacional.
Nan garburba oduloged igar gi arbalenai gunayalagi, we dulemar wargwen negsedgi, burbanigga sumaglesa, ululesa banama yalagi. Geb wargwen burba durdaged, na burba niggale, gwabin duggu burba yeer gangued, anmar danigid burba ogannoge. Emisgwagi, galu mimmigan odurdaged nue igar ugnasuli, anmar doddogan, mimmigan ega burba nued uglenasuli, anmar daed burba binna binna yoggumai. Degisoggu, anmar mimmigan baisur daggali galu odurdaged. Nan garburba oduloged igar, anmar daed ogannogoe, swilidigid mimmigan dungudagoe edaed maga daggoe, gurgin nigga mimmigan dungudagoe, e neggwebur mag dagge, gunayala, banama, abiayala, negdirbir naid, negadu, ver gwable wisi imaggoe.
The Bilingual Intercultural Education Program, run on Guna Yala autonomous indigenous territory in Panama, is the outcome of a long process of struggle, negotiation, and the will of a native community to assert itself. The goal is to gain an education that pertains to the cultural and linguistic richness of the autochthonous inhabitants of the region. The present educational system (so-called official schooling) is cut off from what the school-age population needs, resulting in widespread failure and notable absenteeism in our Guna Yala communities. The project seeks to bring about substantial change in the educational experiences of Guna children, promoting the values of cultural identity alongside scientific awareness of local, regional, national, and international realities.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Universidad Pablo de Olavide
- Publisher
- Universidad Pablo de Olavide
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0" (CC-BY-NC-SA) licence. (CC-BY-NC-SA). You can consult the informative version and the legal text of the licence here. This must be expressly stated in this way when necessary.
In any case, the authors retain all rights to the published texts.