Female figures through the work of Luigi Dardano: proposals in the Italian teaching classroom.
DOI:
https://doi.org/10.46661/ambigua.10553Keywords:
Didactic, Luigi Dardano, genealogies, female characters, gender studiesAbstract
The recovery of the names of the different feminist characters ante litteram through didactic proposals and experiences means not only to promote the critical thinking of students with regarding the traditional canon, but also to contribute to the creation of a more egalitarian awareness between men and women. The following article, through the Libro Primo of La bella e dotta difesa delle donne, by Luigi Dardano, aims to challenge the educational patterns that, until now, have made, so far, many female figures invisible by creating a didactic sequence for Italian classrooms.
Downloads
References
ALFONSO-GUTIÉRREZ, Sergio. "Las guías docentes como reflejo del canon literario hispánico de los siglo XX y XXI". Educación y didáctica: hacia una ampliación del canon en las aulas, editado por Natalia Muñoz Maya, pp. 149-162. Madrid: Dykinson, 2024. https://doi.org/10.2307/jj.13286057.13
ARANA, María José y BARACCO, Adelaide: Mujeres sacerdotes ¿cuándo?: Diálogos en torno al sacerdocio de las mujeres. Bilbao: Editorial Desclée de Browser S.A., 2023.
ARRIAGA FLÓREZ, Mercedes. "Cultura y violencia simbólica". En Las mujeres en la cultura y en los medios de comunicación, editado por G. Vicente Arregui (cood.), pp. 7-14. Sevilla: Arcibel, 2006.
ARRIAGA FLÓREZ, Mercedes. "Prólogo: la escuela feminista de teología de Andalucía". En Teología feminista I, editado por Mercedes Arriaga Flórez, pp. 5-8. Sevilla: Arcibel Editores.
BOURDIEU, Pierre. La dominación masculina. Barcelona: Anagrama, 2015.
BRONZINI D'ANCONA, Cristofano. Della dignità e della nobiltà delle donne. Edición crítica de Caterina Duraccio. Madrid: Dykinson.
CAPRA, Flavio Galeazzo. La excelencia y dignidad de las mujeres. Edición crítica y traducción de Mª Belén Hernández González y Mª Gloria Ríos Guardiola. Madrid: Dykinson, 2024.
CAROTENUTO, Aldo. L'anima delle donne. Per una lettura psicologica al femminile. Bérgamo: Bompiani, 2004.
CERRATO, Daniele. "Poesía femenina italiana de los siglos XIII y XIV entre silencio, lamento, rebeldía". En Lo que callan los corpus. Lo que afirman los cuerpos, editado por Elena Losada Soler, Helena González Fernández y Alicia Ramos González, pp. 13-30. Sevilla: Arcibel Editores, 2013.
CRUZADO RODRÍGUEZ, Ángeles. "El mal tiene nombre de mujer: del Olimpo a la meca del cine". En En el espejo de la cultura: mujeres e iconos femeninos, editado por Mercedes Arriaga Flórez, Rodrigo Browne, José Manuel Estévez Sáa, Dolores Ramírez Almazán y Víctor Silva Echetoo, pp. 31-45. Sevilla: Arcibel, 2004.
DA BISTICCI, Vespasiano. Libro de las alabanzas y elogios de las mujeres. Edición crítica y traducción de Francisco José Rodríguez Mesa. Madrid: Dykinson, 2024. https://doi.org/10.2307/jj.17381631
DARDANO, Luigi. La bella e dotta difesa delle donne. Edición crítica de Maria Mascarell Garcia. Madrid: Dykinson, 2024. https://doi.org/10.2307/jj.17381573
DE BEAUVOIR, Simone. El segundo sexo (Feminismos). Madrid: Cátedra, 2005.
DE PIZAN, Christine. La ciudad de las damas. Siruela: Madrid, 2015.
DOMENICHI, Ludovico. Rime diverse d'alcune nobilissime e virtuosissime donne. Edición crítica de Clara Stella. Paris: Classiques Garnier, 2022.
FLORESCANO, Enrique. "La diosa madre y los orígenes de la patria". La Palabra y el Hombre, nº 133 (enero - marzo 2005): 7-35.
GONZÁLEZ DE SANDE, Estela. "Tratados misóginos y censura en el siglo XVII. A propósito de I donneschi difetti de Giuseppe Passi". Transfer, vol. 18, n. º 2 (2023): 81-97. https://doi.org/10.1344/transfer.2023.18.40559
GARCÍA FERNÁNDEZ, José. "Cronache di donne (in)visibili: filologia e Querelle des femmes negli studi italianistici". En De los márgenes al aula. Aplicaciones didácticas con perspectiva de género, editado por Ana Macannuco, pp. 145-159. Madrid: Dykinson, 2024a.
GARCÍA FERNÁNDEZ, José. "Santa Águeda, Regina Siciliae. La impronta de la santuzza en la narrativa de Giuseppine Torreprossa". Estudios Romáticos, n. º 33 (2024b): 337-352. https://doi.org/10.6018/ER.575341
GONZÁLEZ GUTIÉRREZ, Patricia. "La voz negada: discursos sobre la palabra y el silencio de la mujer en el Mundo Clásico". Cuadernos de Historia, n. º 48 (junio 2018): 9-31. https://doi.org/10.4067/S0719-12432018000100009
IRIARTE, Ana. Feminidades y convivencia política en la antigua Grecia. Madrid: Editorial Síntesis, 2020.
LERNER, Gerda. La creación del patriarcado. Barcelona: Crítica D.L, 1990.
LÓPEZ, Aurora. De Safo a Alfonsina. Las mujeres en su literatura y en la masculina. Sevilla: Arcibel, 2008.
LUNA, Lola. Leyendo como una mujer la imagen de la Mujer. Barcelona: Anthropos, 1996.
MAGRO MARTÍNEZ, Iker. La masculinazación del modelo femenino en las fuentes martiriales del cristianimos primitivo [Tesis doctoral]. Euskal Herriko Unibertsitatea, 2019.
MARTÍN DÍAZ, Marta. "No solo hilaron lana. Una aproximación a las desconocidas escritoras romanas". Revista Internacional de Culturas y Literaturas, nº 24 (2021): 79-95. https://doi.org/10.12795/RICL2021.i24.05
MASCARELL GARCIA, Maria. "Luigi Dardano y su templo a las mujeres en el Renacimiento italiano". En Luigi Dardano. La bella e dotta difesa delle donne, edición crítica de Maria Mascarell Garcia, pp. 9-45. Madrid: Dykinson, 2024. https://doi.org/10.2307/jj.17381573.3
MATILLA Blanco, María Isabel. "Introducción general a la antropología feminista". En Teología feminista I, editado por Mercedes Arriaga Flórez y M. Navarro Puerto, pp. 47-100. Sevilla: Arcibel Editores, 2007.
MILLET, Kate. Política sexual. Madrid: Cátedra, 1995.
MIRÓN PÉREZ, Mª Dolores. "Las mujeres, la tierra y los animales: naturaleza femenina y cultura política en Grecia antigua". Florentia Iliberritana, nº 11 (2000): 151-169. https://revistaseug.ugr.es/index.php/florentia/article/view/4275
PACHECO COSTA, Verónica. "Aspectos prácticos de la pedagogía feminista". En De los márgenes al aula. Aplicaciones didácticas con perspectiva de género, editado por Ana Macannuco, 428-442. Madrid: Dykinson, 2023.
PALACIOS Jurado, Helena. "La Síbila en la Edad Media". Revista digital de Iconografía Medieval, 10, n. º 19 (2018): 65-97.
PALEARIO, Aonio. Acerca de la economía o de la administración de la casa. Edición crítica y traducción de José García Fernández. Madrid: Dykinson, 2024. https://doi.org/10.2307/jj.13286093
PASSI, Giusepe. I donneschi difetti. Venecia: I. Antonio Somascho, 1618.
PEDREGAL, Amparo. "Las mártires cristianas: género, violencia y dominación del cuerpo femenino". Studia Historia. Historia Antigua, 18 (febrero 2000): 277 - 294. https://revistas.usal.es/uno/index.php/0213-2052/article/view/6230
PÉGOLO, Liliana. "Del mito de las amazonas a las mujeres Santas". Revista electrónica Actas y Comunicaciones, 4, nº 1 (2008): 1-6. https://doi.org/10.34096/aciham.v4.2687
PICCOLOMINI, Alessandro. La Rafaela. Diálogo de la buena crianza de las mujeres. Edición crítica y traducción de Eva María Moreno Lago. Madrid: Dykinson, 2024. https://doi.org/10.2307/jj.17381629
PLASTINA, Sandra. Mollezza della carne e sottigliezza dell'ingegno. La natura della donna nel Rinascimento europeo. Roma: Caroci editore, 2017.
PLEBANI, Tiziana. Il "genere" dei libri. Storie e rappresentazioni della lettura al femminile e al maschile tra Medioevo e Età Moderna. Venecia: Franco Anegli, 2003.
PLEBANI, Tiziana. Alle donne che niente sanno. Mestieri femminili, alfabetizzazione e stampa nella Venezia del Rinascimento. Venecia: Marsilio Editori, 2022.
PLUTARCO. La excelencia de las mujeres. Edición y traducción de Marta González González. Getxo: Mármara Ediciones S.L, 2019.
POMEROY, Sarah B. Diosas, rameras, esposas y esclavas. Mujeres en la Antigüedad Clásica. Fuenlabrada: Ediciones Akal S. A, 2004.
RATH, Sor Philippa. "Prólogo". En Mujeres sacerdotes ¿cuándo?: diálogos en torno al sacerdocio de las mujeres, editado por María José Arana y Adelaide Baracco, pp. 11-13. Bilbao: Editorial Desclée de Browser S.A, 2003.
RODRÍGUEZ MESA, Francisco José. "Due pittrici greche nel De mulieribus claris (I): Tamari". Futhark: revista de investigación y cultura, n. º 13 (octubre) (2018): 91-10. https://doi.org/10.12795/futhark.2018.i13.06
RODRÍGUEZ MESA, Francisco José. "Due pittrici greche nel De mulieribus claris (II): Irene". Futhark: revista de investigación y cultura, n. º 14 (julio) (2019): 181-192. https://revistascientificas.us.es/index.php/futhark/article/view/17645 https://doi.org/10.12795/futhark.2019.i14.12
SUÁREZ DE LA TORRE, Emilio "De la Sibila a las sibilas: observaciones sobre la constitución de cánones sibilinos". Codex aquilarensis, nº 17 (1949): 46-60.
SUÁREZ DE LA TORRE, Emilio. "La Sibila: pervivencia literaria y proceso de dramatización". Castilla: Estudios de literatura, n. º 6-7 (1983): pp. 113-141.
VARGAS MARTÍNEZ, Ana. "La Querelle des femmes: una tradizione politica". Segni e Comprensione, vol 32, n. º 94 (2018): pp. 134-149.
WEBSTER, Paula y NEWTON, Esther. "Matriarcado. Enigma y paradigma". En Antropología y feminismo, editado por Olivia Harris y Kate Young, pp. 83-106. Barcelona: Editorial Anagrama, 1979.
WOLLSTONECRAFT, Mary. Vindicación de los derechos de la mujer. Barcelona: Taurus, 2005.
ZARAGOZA GRAS, Joana. "La mujer como sujeto pasivo de la literatura griega". En La violencia de género en la Antigüedad, coordinado por Mª Dolores Molas Font, Sonia Guerra López, Elisabet Huntingford Antigas y Joana Zaragoza Gras, pp. 10-32. Madrid: Instituto de la Mujer (MTAS), 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Mascarell Garcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors agree with the following:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a license Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).