Las medias rojas: raising awareness of sexist violence in Spanish classrooms in Albania.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/ambigua.10600

Keywords:

Literature, didactic proposal, Spanish as a foreign language, Albania, women authors, gender violence

Abstract

This article arises from the author's own experience as a Spanish teacher in a university environment in Tirana, the Republic of Albania. Direct contact with young students, mostly women, studying Hispanic Philology at the University of Tirana, the capital, and the interest in knowing their customs and traditions led me to make a teaching proposal based on gender awareness within the subject of Spanish Literature. Firstly, this article gives some insights into the situation of gender-based violence in Albania and the type of education and students that exist at the University in order to understand the context where the teaching proposal is developed. Then, we continue with the unit that offers pre-reading activities: an introduction to the life and work of Emilia Pardo Bazán and, the Albanian author Parashqevi Qiriazi and, finally, the guided reading of “Las medias rojas” by the Spanish author. We finish with post-reading activities based on written expression. The unit not only addresses the issue of violence against women, but also highlights and compares the literary work of two authors from different countries with common feminist goals, which was very attractive to the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

"A la sombra de la pandemia, la violencia machista se dispara en Albania", Swissinfo, 29 de septiembre, 2020,

https://www.swissinfo.ch/spa/a-la-sombra-de-la-pandemia-la-violencia-machista-se-dispara-en-albania/46064808 [fecha de consulta 19/05/24]

"Ending violence against women and girls", ONU Mujeres en Albania, https://albania.unwomen.org/en/what-we-do/ending-violence-against-women-0 [fecha de consulta 19/05/24]

ACQUARONI, Rosana. Las palabras que no se lleva el viento: literatura y enseñanza de español como LE/L2. Universidad de Salamanca: Santillana, 2007.

ALBALADEJO GARCÍA, María Dolores. "Cómo llevar la literatura al aula de ELE: de la teoría a la práctica". MarcoELE, 5, 2007. Disponible en: https://marcoele.com/descargas/5/albaladejo-literaturaalaula.pdf [fecha de consulta 19/05/24]

BARTHES, Roland. El placer del texto. Siglo XXI: Madrid, 1972.

COLLIE, Joanne y SLATER Stephen. Literature in the Language Clasroom: A resource book of ideas and activities. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

CRESPO PICÓ, Mila. "El pretexto del texto. La comprensión lectora como proceso vehicular hacia otras destrezas", en Actas del Programa de Formación para Profesorado de Español como Lengua Extranjera. (Múnich: Instituto Cervantes, 2004-2005), 183-193.

DIBRA, Zenepe. "Sevasti and Parashqevi Qiriazi", en A Biographical Dictionary of Women's Movements and Feminisms, Central, Eastern, and South Eastern Europe, 19th and 20th Centuries, (CEU Press: Budapest, 2006), 454-459. https://doi.org/10.1515/9786155053726-115

ELSIE, Robert. The Albanian Bektashi. History and Culture of a Dervish Order in the Balkans, Bloomsbury Publishing: Londres, 2019. https://doi.org/10.5040/9781788315722

FREIRE LÓPEZ, Ana María. "Biografía de Emilia Pardo Bazán". Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/portales/pardo_bazan/autora_biografia/ [fecha de consulta 19/05/24]

GJON MARKU, NDUE. Mirdita House of Gjomarku Kanun, Lulu, New York, 2016.

JURADO MORALES, José y ZAYAS MARTÍNEZ, Francisco. La literatura en la enseñanza del español como lengua extranjera: propuesta metodológica y aplicaciones didácticas de textos de la literatura española contemporánea, Universidad de Cádiz: Cádiz, 2002.

LERONES ROBLES, Paula. "Palabra e imagen: dos formas de actuación", Revista Clepsydra, 16 de noviembre, 2017, 169-190.

Making every woman and girl count mid-term review, Informe ONU, 2019, https://data.unwomen.org/sites/default/files/documents/Publications/AR2019Annex/Women-Count-Annual-Report-2019_WEB_FINAL.pdf [fecha de consulta 19/05/24]

NEGRETE, Carmela. "El 31% de las mujeres de Europa del Este han sufrido violencia machista en el último año", El Salto, 12 de marzo, 2019, https://www.elsaltodiario.com/violencia-machista/informe-osce-feminicidios-europa-este [fecha de consulta 19/05/24]

OCASAR, Jose Luis. "Literatura en la enseñanza de segundas lenguas", en Boletín de la Asociación para la enseñanza del español como lengua extranjera, nº 28, Mayo, 2003, 17 - 34.

PARDO BAZÁN, Emilia. "Las medias rojas", Cuentos de la tierra, Biblioteca Virtual Cervantes, 1914. Disponible en: https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/cuentos-de-la-tierra--0/html/dcb42d82-2dc6-11e2-b417-000475f5bda5_2.html#I_0_ [fecha de consulta 19/05/24]

SAEZ, Begoña. "Texto y Literatura en la enseñanza de ELE", en Del texto a la lengua: la aplicación de los textos a la enseñanza-aprendizaje del español L2-LE, Francisco Javier de Santiago-Guervós (ed. lit.), Jorge Juan Sánchez Iglesias (ed. lit.), Marta Seseña Gómez (ed. lit.), Hanne Bongaerts (ed. lit.), Vol. 1, (AESELE: Salamanca, 2010), 57-66.

SANZ PASTOR, Marta. "El lugar de la literatura en la enseñanza del español: perspectivas y propuestas", s.f. Disponible en: cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_06-07/pdf/ele_01.pdf [fecha de consulta 19/05/24]

VV. AA., Arberia- Sefarad: en el espejo del otro. Las relaciones entre Skanderbeg y la Corona de Aragón y las experiencias paralelas de los Sefardíes y los Arberesh, Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo: Madrid, 2009.

Well-being and Safety of Women, Informe OSCE, 6 de marzo, 2019, https://www.osce.org/secretariat/413237 [fecha de consulta 19/05/24]

Published

2024-12-19

How to Cite

LERONES ROBLES, P. (2024). Las medias rojas: raising awareness of sexist violence in Spanish classrooms in Albania . Ambigua: Revista De Investigaciones Sobre Género Y Estudios Culturales, (11), 103–131. https://doi.org/10.46661/ambigua.10600