Towards the eradication of LGTBIphobic violence: a didactic proposal for 4th year of ESO based on the opinion articles of Elvira Lindo.
DOI:
https://doi.org/10.46661/ambigua.10612Keywords:
education in values, inclusive school, LGTBIQ+ diversity, SpanishAbstract
This article is based on the importance of concepts such as «education in values» and the «inclusive school» that promotes coexistence and respect for diversity, especially in the context of Compulsory Secondary Education due to the need to combat LGBTIphobic discrimination, which persists in society, despite legislative and educational advances. and in the classroom, as evidenced by recent reports, such as that of COGAM (2023), which reveals a worrying increase in violence and rejection of LGTBIQ+ students. The didactic proposal presented aims to promote respect for LGTBIQ+ diversity in the subject of Spanish Language and Literature in 4th year of ESO, using the journalistic texts of Elvira Lindo. The methodology includes an active and critical learning perspective based on queer pedagogies, collaborative work, use of ICTs and dialogic debates. In addition, the inclusion of women writers in literary content is advocated to combat the invisibility of women in the educational canon. In short, the aim of this article is not only to educate in equality and respect, but also to provide secondary school students with tools to confront misinformation and prejudice.
Downloads
References
Alabadas online. «Deberían devolvernos la cortesía. Elvira Lindo en el Cap 23 de la Temporada 2 de Alabadas». Vídeo de YouTube, 11:50 min. Publicado el 9 de noviembre de 2018. https://www.youtube.com/watch?v=5ZnCzaQdhG8&t=4s
AMAT, Andrea Francisco, AGUIRRE GARCÍA-CARPINTERO, Arecia, MOLINER MIRAVET, Lidón. «Heterosexual, ¿qué es eso? Percepciones sobre identidades sexuales en educación secundaria». RIE 36, núm. 1 (2018): 93-108. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.289241
CASSANY, Daniel.Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula. Barcelona: Paidós, 2012.
CAZORLA CASTELLÓN, Antonio. «Más allá de Manolito Gafotas: la narrativa de Elvira Lindo en los contenidos de Educación Literaria» (449-464). En Educación y didáctica: hacia una ampliación del canon en las aulas, Natalia MUÑOZ MAYA (coord.), Dykinson, 2024. https://doi.org/10.2307/jj.13286057.34
CAZORLA CASTELLÓN, Antonio. Una mujer inconveniente. El compromiso feminista en la obra periodística de Elvira Lindo. Almería: Edual, 2022.
COGAM. LGTBIfobia en las aulas 2021/2022. Madrid, 2023.
DE LA TORRE DÍAZ, Javier. «Atención a la diversidad sexual. Criterios educativos». Padres y Maestros, núm. 372 (2017): 31-36. https://doi.org/10.14422/pym.i372.y2017.005
España, Ministerio de Educación, Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de Educación.
España, Ministerio de Educación, Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria.
España, Ministerio de Igualdad, Ley 4/2023, de 28 de febrero, para la igualdad real y efectiva de las personas trans y para la garantía de los derechos de las personas LGTBI.
GARCÍA-ALBI, Inés. Nosotras que contamos: mujeres periodistas en España. Barcelona: Plaza Janés, 2007.
HERNÁNDEZ, Marcos, dir., Nosotras que contamos: Josefina Carabias, 2014.
Instituto Andaluz de la Mujer. «Premio Meridiana 2018. Elvira Lindo». Vídeo de YouTube, 2:31 min. Publicado el 9 de noviembre de 2018. https://www.youtube.com/watch?v=i8lSNxXZjD0
LINDO, Elvira. «Madrid, capital gay». El País. 5 de julio de 2009. https://elpais.com/diario/2009/07/05/madrid/1246793056_850215.html
LINDO, Elvira. «Nacer en un cuerpo equivocado». El País, 14 de febrero de 2021. https://elpais.com/opinion/2021-02-13/nacer-en-un-cuerpo-equivocado.html.
LINDO, Elvira. «Señor Juez». El País. 29 de julio de 2007. https://elpais.com/diario/2007/07/29/domingo/1185677848_850215.html
LÓPEZ-NAVAJAS, Ana. «Las mujeres que nos faltan. Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales escolares», Tesis doctoral, Universitat de València, 2016.
MARRADES, M.ª Isabel. «Feminismo, prensa y sociedad en España». Revista de Sociología núm. 9 (1978): 89-134. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v9n0.1001
MENOYO DÍAZ, María del Pilar. «Los trabajos de investigación en Secundaria, un marco de actuación para la alfabetización STE(A)M en el marco de la LOMLOE». Unión. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, núm. 66 (2012): 1-21.
NAVAS OCAÑA, Isabel. La literatura española y la crítica feminista. Madrid: Fundamentos, 2009.
NAVAS OCAÑA, Isabel. Las TIC en la enseñanza de la Teoría de la Literatura. Almería: Edual, 2020. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.202074694
Orden de 30 de mayo de 2023, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la etapa de Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía, se regulan determinados aspectos de la atención a la diversidad y a las diferencias individuales, se establece la ordenación de la evaluación del proceso de aprendizaje del alumnado y se determina el proceso de tránsito entre las diferentes etapas educativas.
PÉREZ SÁNCHEZ, Lidia Ana, SANTIAGO GARCÍA, José. «El papel de las familias en la construcción de la escuela inclusiva». Cuadernos de Educación y Desarrollo 14 núm. 10 (2022): 10.15. https://doi.org/10.51896/atlante/QFHF1824
PULECIO PULGARÍN, Jairo Mauricio. «Entre la discriminación y el reconocimiento: las minorías sexuales en materia de educación». Via Iuris, núm. 7. (2009): pp. 29-41.
QUILES, M.ª Carmen, PALMAR, Ítaca, ROSAL NADALES, María. Hablar, leer y escribir. El descubrimiento de las palabras y la educación lingüística y literaria. Madrid: Visor, 2015.
RAMÍREZ, Stella, RODRÍGUEZ, Juan, BLOTTO, Bettina. «El equipo de trabajo como estrategia de aprendizaje». Intercambios 3 núm. 1 (2016): 71-78.
REKALDE RODRÍGUEZ, Itziar, ALONSO OLEA, Josebe, ARANDIA LOROÑO, Maite, MARTÍNEZ DOMÍNGUEZ, Isabel, ZARANDONA DE JUANES, Esther. «Las tertulias literarias dialógicas en los procesos de enseñanza universitarios: reflexiones desde la práctica docente». Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria 7, núm. 3 (2014): 155-172.
RUIZ REPULLO, Carmen. «Estrategias para educar en y para la igualdad: coeducar en los centros». Atlánticas: Revista Internacional de Estudios Feministas 2, núm. 1 (2017): 166-191. https://doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.2063
SÁNCHEZ HUETE, Juan Carlos, RAIMUNDO YAEGASHI, Solange Franci, SÁNCHEZ GADEA, Andrea. «El derecho a una educación en valores». Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, núm. 46 (2022): 163-194.
SUÁREZ BRIONES, Beatriz. «La segunda ola feminista: teorías y críticas literarias feministas» (25-38). En Escribir en femenino: poéticas y políticas, Beatriz SUÁREZ BRIONES (Ed.), Icaria, 2020.
TORREGOSA, Juan-Francisco, GAONA, Carmen. «Antecedentes y perspectivas sobre el periodismo literario español durante el siglo XX». Historia y comunicación social, núm. 18 (2013): 789-798. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44008
TRUJILLO BARBADILLO, Gracia. «Pedagogías queer» (413-420). En Enciclopedia crítica del género, Luis ALEGRE ZAHONERO, Eulalia PÉREZ SAHODEÑO y Nuria SÁNCHEZ MADRID (dir.), Arpa, 2023.
VALLEJO, César, dir. Nosotrxs somos, 2022. https://www.rtve.es/play/videos/nosotrxs-somos/.
VÁSQUEZ GONZÁLEZ, Bernardo, PLEGUEZUELOS SAAVEDRA, Claudia, MORA OLATE, María Loreto. «Debate como metodología activa: una experiencia en Educación Superior». Universidad y Sociedad 9 núm. 2 (2017): 134-139.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antonio Cazorla Castellón

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors agree with the following:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a license Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).