Italy in Chile: Sculptures from the Museum of Copies in Santiago to the Paulonia Space (XIX-XXI Centuries).

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.10501

Keywords:

Alberto Mackenna , Subercaseaux, Chile, Museum of Copies, Italy, Paulonia, Sculpture

Abstract

In this article we will focus our attention on the Museum of Copies in Santiago de Chile, a project promoted at the end of the 19th century by Alberto Mackenna Subercaseaux and which brought together reproductions of the most famous statues of Antiquity and the 15th-17th centuries from Europe. The vicissitudes linked to a group of sculptures from that collection are the reason to reflect on the nineteenth-century exchanges between Italy and Chile in the sculptural field which remain alive today, on the recovery of artistic works eclipsed from the circuits of public enjoyment due to of the dictatorship of Augusto Pinochet, and on the heritage and museum management of Chile and the processes of valorization of its historical-artistic heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Noemi Cinelli, Universidad Autónoma de Chile, Santiago, Chile / Universidad de La Laguna, San Cristóbal de La Laguna, España

PHD with European Mention from the University of Seville. Contracted Professor Doctor of the Department of Art History and Philosophy of the University of La Laguna. Academic Teaching Researcher at the Autonomous University of Chile. Deputy Director of the Arts and Architecture Study Group of ANID Chile. Researcher in charge of several international research projects funded by the FONDECYT Chile (2013-2015, 2016-2019, 2020-2024, 2024-2028). Director of Accadere, Art History Magazine of the University of La Laguna. Her research focuses on the categorization of the concepts of influences and transfers that operate in the artistic relations between Italy and America in the 19th century.

References

Fuentes bibliográficas

Calaf Masachs, Roser, Olaia Fontal Merillas, y Rosa Eva Valle, coords. Museos de Arte y Educación. Construir patrimonios desde la diversidad. Gijón: Trea, 2007.

Cinelli, Noemi. “Pintura, Independencia y Educación. La evolución de las Bellas Artes chilenas en el siglo XIX.” Cuadernos de Historia del Arte, no. 29 (2017): 43-78.

Cinelli, Noemi. “Para una historia de las relaciones artísticas italo-chilenas. La pintura como variable del relato historiográfico del siglo XIX.” Cuadernos de Historia del Arte, no. 35 (2020): 187-224.

Cinelli, Noemi, y Sergio Iván. “El pintor florentino Giovanni Mochi entre Italia y Chile (siglo XIX). Un artista inteligente y un hombre bueno.” Arte, individuo y sociedad 35, no. 3 (2023): 943-965. https://doi.org/10.5209/aris.85522.

Cortés Aliaga, Gloria, y Valenzuela Cristián. “El Museo de Copias.” ARQ (Santiago), no. 95 (2017): 9-14. https://doi.org/10.4067/S0717-69962017000100009.

Cruz de Amenábar, Isabel. “La Atenas del Pacifico. Alejandro Cicarelli y el proyecto civilizador de las Bellas Artes en Chile republicano.” Tiempos de América: Revista de historia, cultura y territorio, no. 11 (2004): 91-104.

“El Museo de copias o la odio-osea de Alberto Mac-kenna.” Revista Pluma y Lápiz, no. 43 (18 de septiembre de 1901): 20-21.

Gallardo Saint-Jean, Ximena. Museo de Copias: el principio imitativo como proyecto modernizador. Chile, siglos XIX y XX. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado, 2015.

Jocelyn Holt, Alfredo. La independencia de Chile: Tradición, modernización y mito. Santiago: Penguin Random House, 2014.

Keller, Natalia. “Un sencillo proyecto: Colección de copias de escultura europea en Santiago.” En Tránsitos. Colección de Esculturas del Museo Nacional de Bellas. Artes, editado por Gloria Cortés Aliaga, 24-31. Santiago de Chile: Andros Impresores, 2016.

Keller, Natalia. “The Rise and Fall of the Museo de Copias. On the History of the Plaster Cast Collection in the National Museum of Fine Arts in Santiago.” En Destroy the Copy - Plaster Cast Collections in the 19th-20th Centuries: Demolition, Defacement, Disposal in Europe and Beyond, editado por Annetta Alexandridis y Lorenz Winkler-Horaček, 51-76. Berlín: Editorial De Gruyter, 2017. https://doi.org/10.1515/9783110757965-004.

Mackenna Subercaseaux, Alberto. “El origen del Museo de Copias.” En Luchas por el Arte, 3-14. Santiago-Valparaíso: Soc. Imprenta-Litografía Barcelona, 1915.

Mackenna Subercaseaux, Alberto. “La inauguración del Museo de Copias.” En Luchas por el Arte, 97-103. Santiago-Valparaíso: Soc. Imprenta-Litografía Barcelona, 1915.

Sartor, Mario. “Artisti italiani en America latina: presenze, contatti, commerci. Dossier monográfico.” Ricerche di storia dell’arte, no. 63 (1997): 4-109.

Sartor, Mario. América latina y la cultura artística italiana: un balance en el bicentenario de la independencia latinoamericana. Buenos Aires: Instituto Italiano di Cultura, 2010.

Zamorano Pérez, Pedro Emilio. “El discurso de Alejandro Ciccarelli con motivo de la fundación de la Academia de Pintura: claves de un modelo estético de raigambre clásica.” En Vínculos artísticos entre Italia y América. Silencio historiográfico. VI Jornadas de Historia del Arte, editado por Fernando Guzmán Schiappacasse y Juan Manuel Martínez, 197-205. Santiago: Museo Histórico Nacional, CREA, Facultad de Artes Liberales de la Universidad Adolfo Ibáñez, 2012.

Zamorano Pérez, Pedro, y Noemi Cinelli. “Ecos escultóricos del Belpaese en Chile. Siglos XIX y XX.” Sur y Tiempo. Revista de Historia de América, no. 7 (enero-junio 2023): 74-96. https://doi.org/10.22370/syt.2023.7.3642.

Zamorano Pérez, Pedro, y Patricia Herrera Style. Museo Nacional de Bellas Artes: historia de su patrimonio escultórico. Santiago: Museo Nacional de Bellas Artes, 2015.

Zamorano Pérez, Pedro, y Patricia Herrera Style. “Panorama artístico chileno durante la segunda mitad del siglo XIX. Debates, institucionalidad y protagonistas.” Atenea (Concepción): revista de ciencias, artes y letras, no. 515 (2017): 147-162. https://doi.org/10.4067/S0718-04622017000100147.

Published

2024-12-16

How to Cite

Cinelli, N. (2024) “Italy in Chile: Sculptures from the Museum of Copies in Santiago to the Paulonia Space (XIX-XXI Centuries)”., Atrio. Revista de Historia del Arte. Sevilla, España, (30), pp. 190–207. doi: 10.46661/atrio.10501.

Issue

Section

Articles