From Peru and New Granada. American Rolling Canvases in the Discalced Carmelites of Antequera.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.10575

Keywords:

Return-journey, Roll-up or Case Canvases, Viceregal Painting, 18th Century, Antequera, Malaga

Abstract

This article focuses on the study of a pictorial typology that has rarely been studied, those known as roll-up or case canvases. To this end, we present three examples located in the convent of Discalced Carmelites of Antequera (Malaga), coming from different American viceroyalties, specifically from Peru and New Granada. Two of them correspond to the official portraits of two Indians from Malaga; Juan José de Villaluenga y Marfil and José de Carrión y Marfil, while the last is a devotional canvas in which the image of Saint Joseph with the Child Jesus is represented. Furthermore, to enrich and expand the field of study we mention other rolling canvases found in the city of Antequera that we attribute to Andalusian workshops.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mario Segovia Portillo, Universidad de Granada, España

Graduated in Art History from the University of Granada. He has enjoyed the Research Initiation Scholarship for undergraduate students of the University of Granada`´`´'s own plan and the Collaboration Scholarship of the Ministry of Education and Vocational Training. This has allowed him to enter the world of research, focusing on the artistic journey and American viceregal art. Likewise, he has participated in several conferences such as the V Conference of Studies of the Lecrín Valley. “Other spaces, other times. Reflections on the construction of space in Spain throughout the centuries” or the VI International Symposium of Young Researchers of the Ibero-American Baroque. “Continuities and Ruptures”. In the latter he has been part of its organizing committee, specifically collaborating from the technical secretariat.

References

Alcalá, Luisa Elena. “Gathering at the Ahuehuete Tree: A conversation piece.” En The Significance of the Small Things: Essays in Honour of Diana Fane, editado por Luisa Elena Alcalá y Ken Moser, 14-21. Madrid: Ediciones el Viso, 2018.

Alcalá, Luisa Elena. “El concepto de distancia en el estudio del arte virreinal.” Latin American and Latinx Visual Culture 3, no. 3 (2021): 87-98. https://doi.org/10.1525/lavc.2021.3.3.87.

Ballesteros Torres, Pedro. “Universitarios Alcalaínos en las Audiencias Americanas. Siglo XVI-II.” Estudios de Historia Social y Económica de América, no. 9 (1992): 191-212.

Barriga Calle, Irma. Patrocinio, Monarquía y poder: el glorioso patriarca señor San Joseph en el Perú Virreinal. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú, Instituto Riva Agüero, Universidad Católica Sedes Sapientiae, 2010.

Blum, Dilys E. “Los textiles en las colonias iberoamericanas.” En Revelaciones: Las artes en América Latina, 1492-1829, coordinado por Joseph J. Rishel y Suzane L. Stratton Pruitt, 148-156. México: Fondo de Cultura Económica, 2007.

Bruquetas Galán, Rocío. “De Camariñas a Cuzco La imagen de Nuestra Señora del Monte Farelo, protectora de navegantes.” En Tornaviaje. Tránsito artístico entre los virreinatos americanos y la metrópolis, editado por Fernando Quiles García, Pablo Francisco Amador Marrero, y Martha Fernández, 491-509. Sevilla/Santiago: Enredars y Andavira, 2020.

Burkholder, Mark. A. y Donald S. Chandler. Biographical Dictionary of Audiencia Ministers in the Americas, 1687-1821. Londres: Greenwood Press, 1982.

Camacho Martínez, Rosario. Inventario artístico de Málaga y su provincia. Vol. 2. Madrid: Instituto del Patrimonio Cultural de España, 1985.

Clavijo García, Agustín. “Pintura colonial en Málaga y su provincia.” En Andalucía y América en el siglo XVIII: actas de las IV Jornadas de Andalucía y América, editado por Bibiano Torres

Ramírez y José Jesús Hernández Palomo, 89-118. Huelva: Universidad de Santa María de la Rábida, 1985.

Contreras-Guerrero, Adrián. “III. Las travesías del arte 1. Los equipajes indianos 2. La plata de Indias: piedad y demostración social.” En Tornaviaje. Arte Iberoamericano en España, coordinado por Rafael López Guzmán, 229-255. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2021.

Contreras-Guerrero, Adrián. “Aquellas ‘curiosidades de Yndias’.” En Tornaviaje. Arte Iberoamericano en España, coordinado por Rafael López Guzmán, 79-101. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2021.

Contreras-Guerrero, Adrián y Camilo Andrés Moreno Bogoya, coords. Pintura y escultura en las colecciones de la Catedral de Bogotá y su Capilla del Sagrario. Bogotá: Arquidiócesis de Bogotá, 2023.

Cort´´es Guzmán, Alejandra. “Obra comentada: Miguel Cabrera. San José y el niño, siglo XVIII.” En Miguel Cabrera. Las tramas de la creación, coordinado por Verónica Zaragoza, 30. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia, 2015.

Crouch, Megan. “Case Study of The Divine Shepherdess Painting.” CeROArt, no. EGG 4 (2014). Consultado el 31 de julio de 2024, https://doi.org/10.4000/ceroart.4093.

Fernández De Córdoba, Pedro. Memoria interesante para servir a la historia de las persecuciones de la Iglesia en América: por un amante de Truxillo y de su obispo. Lima: Por Don Manuel Peña, 1821.

González Suárez, Federico. Historia general de la República del Ecuador. Vol. 5. Quito: Imprenta del Clero, 1891.

Justo Estebaranz, Ángel. “Arte quiteño en España.” En Arte quiteño más allá de Quito, editado por Alfonso Ortiz Crespo y Adriana Pacheco Bustillos, 295-311. Quito: FONSAL, 2010.

López Guzmán, Rafael “El viaje de San José a América. Entre el patrocinio político y la actividad artesanal.” En Iberoamérica en perspectiva artística: transferencias culturales y devocionales, editado por Inmaculada Rodríguez Moya, María de los Ángeles Fernández Valle y Carme López Calderón, 207-226. Castellón; Universidad Jaime I, Servicio de Publicaciones, 2016.

Mejías Álvarez, María Jesús. “Poder y devoción entre Quito y Vélez-Málaga. A propósito de un cáliz donado en 1783.” En El tesoro del lugar florido: estudios sobre la plata iberoamericana. Siglos XVI-XIX, coordinado por Juan Haroldo Rodas Estrada, Nuria Salazar Simarro y Jesús Paniagua Pérez, 569-578. León: Universidad de León, 2017.

Ortega y Sagrista, Rafael. “Don José Carrión y Marfil, obispo de Trujillo y abad de Alcalá la Real (1746-1827).” Boletín del Instituto de Estudios Giennenses, no. 15 (1985): 43-104.

Ortiz Crespo, Alfonso. Guía de arquitectura. Ciudad de Quito. Vol. 2. Quito/Sevilla: Junta de Andalucía, 2004.

Paniagua Pérez, Jesús. “Arte quiteño en algunos lugares de España.” En Arte quiteño más allá de Quito, editado por Alfonso Ortiz Crespo y Adriana Pacheco Bustillos, 313-337. Quito: FONSAL, 2010.

Pezzi Cristóbal, Pilar. “La Real Congregación del Dulce Nombre de Jesús de Vélez-Málaga.” En Actas del VIII Congreso Nacional del Dulce Nombre de Jesús, coordinado por Salvador David Pérez González y María José Sánchez Rodríguez, 157-175. Álora y Alhaurín el Grande: Hermandades y Cofradías del Dulce Nombre de Jesús, 2022.

Phips, Elena, Johanna Hectht, y Cristina Esteras Martín. The Colonial Andes: Tapestries and Silverwork, 1530–1830. Nueva York: The Metropolitan Museum of Art, 2004.

Redondo Pérez, Eduardo. “Correspondencia a la vía reservada del obispo malagueño José Carrión y Marfil.” En El reino de Granada y el Nuevo Mundo: V Congreso Internacional de Historia de América, mayo de 1992, 707-714. Vol. 1. Granada: Diputación Provincial de Granada, 1994.

Romero Benítez, Jesús. Guía Artística de Antequera. Antequera: Caja de Ahorros de Antequera, 1989.

Romero Benítez, Jesús. El Museo Conventual de las Descalzas de Antequera. Antequera: Ayuntamiento de Antequera y Centro Municipal de Patrimonio Histórico, 2008.

Ruiz Gutiérrez, Ana. El galeón de Manila [1565-1815] Intercambios culturales. Granada: Universidad de Granada, 2016.

Solano, Sergio Paolo. “Entre pinceles y armas Pablo Caballero Pimientel, pintor y capitán de milicias pardas en Cartagena de Indias, siglo XVIII.” Amauta 10, no. 20 (2012): 25-29.

Torres, Pedro de. Excelencias de S. Joseph, varon divino, patriarca grande, esposo purissimo de la Madre de Dios, y altissimo Padre Adoptivo del Hijo de Dios. Sevilla: por los Herederos de Thomàs Lopez de Haro, 1710.

Wuffarden, Luis Eduardo. “Catálogo: Pedro José Bravo de Lagunas y Castilla.” En La colección Petrus y Verónica Fernandini. El arte de la pintura en los Andes, editado por Ricardo Kusunoki Rodríguez, 156-165. Lima: Museo de Arte de Lima, 2015.

Published

2024-12-16

How to Cite

Segovia Portillo, M. (2024) “From Peru and New Granada. American Rolling Canvases in the Discalced Carmelites of Antequera”., Atrio. Revista de Historia del Arte. Sevilla, España, (30), pp. 90–111. doi: 10.46661/atrio.10575.

Issue

Section

Articles