Modernity and Innovation in the Work of José Arpa during his Stay in Puebla (Mexico): the Collection of the Royal Academy of Fine Arts of Seville.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.10693

Keywords:

José Arpa Perea, 20th Century, Andalusian painting, Mexican painting, Puebla, Royal Academy of Fine Arts of Seville

Abstract

Through a series of previously unpublished works by José Arpa belonging to the Royal Academy of Fine Arts of Seville, we delve into the evolution and aesthetic exchanges between his formative years in Seville and Rome and his stay in Puebla. In this selection of works, all of them created in Mexico, we see a multidisciplinary artist who is well-versed in the latest tastes and trends that he brings to America from Europe. Not only does it look at his traditional portraits or his famous landscapes, but also lesser-known aspects of his production, such as architectural projects like the apse of the Spanish Charity Hospital, or allegorical works that exalt the figure of Porfirio Díaz.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael de Besa Gutiérrez, Universidad de Sevilla, España; Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría, Sevilla, España

Professor in the Department of Art History at the University of Seville, accredited as Lecturer in Art History. Corresponding academic of the Royal Academy of Fine Arts of Saint Isabel of Hungary, Seville. Member of the Research Group HUM-171: Research Center for the History of Andalusian Architecture and Artistic Heritage (CIHAPA). Coordinator of the Contemporary Art Conferences of the University of Seville and the Royal Maestranza of Seville. Author of the book The Museum of Fine Arts of Seville in the 19th Century, a work awarded with the Archivo Hispalense Prize by the Provincial Council of Seville. He has published articles addressing topics of significance for Andalusian art historiography, such as the Academy of the Art of Painting founded by Murillo, the School of Noble Arts, the Brotherhood of Saint Luke of Seville and the Guild of Painters.

References

Fuentes documentales

Archivo de la Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría (ARABASIH), Sevilla. Libros de actas.

Fuentes bibliográficas

Altamirano Piolle, María Elena. “José María Velasco científico.” Ciencias, no. 45 (1997): 32-35.

Besa Gutiérrez, Rafael de. “El vínculo entre la Hermandad de San Lucas de Sevilla y la Academia del arte de la pintura de Murillo.” En Murillo (1618-2018), 109-156. Málaga: Instituto de Academias y Junta de Andalucía, 2018.

Cascales y Muñoz, José. Las Bellas Artes Plásticas en Sevilla. T. 1. Toledo: Colegio de Huérfanos de María Cristina, 1929.

Coppini, Pompeo. From Dawn to Sunset. San Antonio, Texas: Press of the Naylor Company, 1949.

Fernández Lacomba, Juan. José Arpa Perea. Catálogo de exhibición. Sevilla: Fundación El Monte, 1998. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada entre los meses de enero y abril de 1998 en la Sala Villasis de la Fundación El Monte de Sevilla.

Galí Boadella, Montserrat. “José Arpa Perea en México (1895-1910).” Laboratorio de Arte, no. 13 (2000): 241-261.

Gestoso y Pérez, José. Catálogo de las Pinturas y Esculturas del Museo Provincial de Sevilla. Madrid: Impr. J. Lacoste, 1912.

Guichot y Sierra, Alejandro. El Cicerone de Sevilla. Monumentos y Artes Bellas. T. 2. Sevilla: Imprenta Municipal, 1935.

Hernández Diaz, José. Museo Provincial de Bellas Artes de Sevilla. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 1967.

Izquierdo, Rocío, y Valme Muñoz. Museo de Bellas Artes, Inventario de Pinturas. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura, 1990.

Moreno Mendoza, Arsenio, Enrique Pareja López, María Jesús Sanz Serrano, y Enrique Valdivieso González. Museo de Bellas Artes de Sevilla. Sevilla: Gever. 1991.

Ossorio y Bernard, Manuel. Galería biográfica de artistas españoles del siglo XIX. Madrid: Moreno y Rojas, 1883-1884.

Pérez Calero, Gerardo. “La Academia Libre de Bellas Artes de Sevilla (1872-1888).” Laboratorio de Arte, no. 11 (1998): 275-300.

Ripa, Cesare. Iconologia. Padua: Stamparia del Pasquati, 1611.

Rodríguez Serrano, Carmen. “El pintor José Arpa Perea y la renovación de la pintura sevillana de su tiempo.” Tesis doctoral, Universidad de Sevilla, 2015.

Rodríguez Serrano, Carmen. José Arpa Perea, un pintor viajero. Sevilla: Diputación de Sevilla, 2017.

Rodríguez Serrano, Carmen. “El mecenazgo artístico entre México, Estados Unidos y España: Los Quijano y el pintor José Arpa Perea.” En Coleccionismo, mecenazgo y mercado artístico: su proyección en Europa y América. II Congreso Internacional, 535-547. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2018.

Rodríguez Serrano, Carmen. “Una revisión del pintor José Arpa Perea en México. Nuevas aportaciones.” En Arte, Identidad y Cultura Visual del Siglo XIX en México, editado por Isabel Fraile Martín y Magdalena Illán Martín, 171-187. Puebla: Colección La Fuente (BUAP), 2023.

Rojas-Marcos González, Jesús. “Dibujos inéditos de artistas sevillanos contemporáneos: José Arpa y Luis Cáceres.” Cuadernos de Historia del Arte, no. 34 (2020): 269-310.

Winpenny, Thomas R. “Notes and Documents: The Phoenix Tower and the Struggling Centennial Exhibition of 1876: A Tale of What Might Have Been.” The Pennsylvania Magazine of History and Biography 124, no. 4 (2000): 547-555.

Published

2025-05-12

How to Cite

de Besa Gutiérrez, R. (2025) “Modernity and Innovation in the Work of José Arpa during his Stay in Puebla (Mexico): the Collection of the Royal Academy of Fine Arts of Seville”., Atrio. Revista de Historia del Arte. Sevilla, España, (31), pp. 482–505. doi: 10.46661/atrio.10693.

Issue

Section

Monographic Dossier