Neo-Renaissance Painting in the Work of Salvador Sánchez Barbudo through the Painter José Villegas Cordero.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.7741

Keywords:

José Villegas Cordero, Salvador Sánchez Barbudo, Fortunian Painting, XIX Century Painting, Romanticism, Neo Renaissance

Abstract

The lack of research of the origin of neo-renaissance themes cultivated by some painters at the end of the 19th century and the beginning of the 20th, results in some confusion when it comes to titling, identifying and describing scenes. The article sheds light on the provenance of these themes, deepening an understanding of the importance that Venetian medieval history had in the inspiration of nineteenth-century artists. It also delves into the stylistic change that these themes prompted in the careers of José Villegas Cordero and Salvador Sánchez Barbudo, analyzing their work from a formal point of view. Villegas was one of the most influential painters of the time. He introduced the neo-renaissance to the Spanish colony of Rome and was closely followed by his disciple, Sánchez Barbudo, in subject and pictorial quality. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmen Chofre García, Universidad de Sevilla, España

Carmen Chofre (Seville, 1979) has a PhD in Fine Arts at the University of Seville, specializing in Painting. Since 2006, she has been a teacher of artistic drawing at the Jerez de la Frontera School of Art, where she coordinated the Conference on the 19th century painting in Jerez in 2016 and 2017. Between 2008 and 2013, she was selected for the Francisco de Goya Chair at the Complutense University of Madrid, held by the painter Antonio López in Ávila. She has participated in artistic residencies at the Scuola Internazionale di Gráfica di Venezia and at the JSS Art Residency in Civita Castellana, Italy.

References

Fuentes bibliográficas:

Alcolea Albero, Fernando. Pintores Españoles en Londres (1775-1950). Menorca: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2014.

Bietoletti, Silvestra, y Michele Dantini. L’Ottocento Italiano. La storia, Gli artisti, Le opere. Florencia: Giunti Gruppo Editoriale, 2002.

Byron, Lord George. Marino Faliero, Doge of Venice: an historical tragedy. Londres: John Murray, 1842.

Castro Martín, Ángel, coord. Villegas (1844-1921). Córdoba: Publicaciones de la obra social y cultural Cajasur, 2001. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en el Museo de Bellas Artes de Sevilla del 22 de febrero al 30 de marzo de 2001 y en la Sala de Exposiciones museísticas Cajasur del 5 de abril al 6 de mayo de 2001.

Martorelli, Luisa, coord. Domenico Morelli e il suo tempo. 1823 1901 dal romanticismo al simbolismo. Nápoles: Electa Napoli, 2005. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en el Castel Sant’Elmo de Nápoles del 29 de octubre de 2005 al 29 de enero de 2006.

Molmenti, Pompeo. La Dogaressa di Venezia. Turín: Roux e Favale, 1884.

Norwich, John Julius. Historia de Venecia. Granada: Almed, 2004.

Oriani, Girolamo. Il Trionfo della Dogaressa di Venezia nel secolo XV. Venecia: Girolamo Oriani, 1874.

Rodríguez Pardo, Juan, coord. Salvador Sánchez Barbudo. Jerez de la Frontera: Ayuntamiento de Jerez, 1997. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en la Gerencia Municipal de Urbanismo de Jerez de la Frontera del 23 de septiembre al 15 de octubre de 1997.

Stanley, Edgcumbe. The dogaressas of Venice: the wifes of the doges. Londres: T.W. Laurie, 1910.

Temple, A.G. Modern Spanish Painters. Londres: Arnold Fairnairns and co., 1901.

Zilcken, Philip, coord. Prima Esposizione Internationale d’Arte della cita di Venezia, 1895. Catalogo Illustrato. Venecia: Tipo-litografico Fratelli Visentini, 1895. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en i Giardini publici di Castello de Venecia del 22 de abril al 22 de octubre de 1895.

Fuentes periodísticas:

“Bodas de oro en el siglo XV.” La Ilustración Artística, 9 de enero de 1888.

“Bodas de un príncipe español. del s. XV. Cuadro de S.S. Barbudo.” La Ilustración Artística. Suplemento Artístico, 1 de diciembre de 1886.

Solsona, Justo. “La pintura española en Buenos Aires.” La Ilustración Artística, 7 de agosto de 1905.

Viallet, Bice. “Salvador Sánchez Barbudo.” Vita d’Arte: rivista mensile d’arte antica e moderna, vol. 15 (1916): 197-200.

Referencias web:

“19th century European paintings.” consultado el 2 de noviembre de 2013. https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2003/19th-century-paintings-n07886/lot.121.html

“Retrato de Dogo”, consultado el 10 de octubre de 2017. https://www.salaretiro.com/es/lote/17O2-2196-2196/680-33042-retrato-de-dogo.

Published

2023-12-19

How to Cite

Chofre García, C. (2023) “Neo-Renaissance Painting in the Work of Salvador Sánchez Barbudo through the Painter José Villegas Cordero”., Atrio. Revista de Historia del Arte. Sevilla, España, (29), pp. 164–181. doi: 10.46661/atrio.7741.

Issue

Section

Articles