Exploring the past
The archaeological dissemination of Imperial Villas and Palaces through the Palatia 2.0 Project
Keywords:
dissemination, communication media, historical and cultural heritage, websites, social networksAbstract
This research paper offers a perspective on archaeological dissemination both on the internet and on social networks. Using Imperial Villas and Palaces as the object of study. The analysis tests the scope and limitations of the impact of dissemination based on the case study of the palatia 2.0 project and seeks to define its characteristics in relation to other similar heritage elements that are disseminated in a similar way.
Downloads
References
ALMANSA-SÁNCHEZ, J. (2021): “Veinte frenéticos años de arqueología en la red y una pandemia para unirlos a todos”, Revista PH, 102, pp. 138-140. Disponible en: https://doi.org/10.33349/2021.102.4792 [Consultado el 20 de octubre de 2022].
BALDEÓN, A. (2002): “El patrimonio arqueológico. Memoria para el futuro”, en XV Congreso de Estudios Vascos/Ciencia y Cultura vasca, y redes telemáticas, pp. 21-27. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5313097 [Consultado el 10 de noviembre de 2022].
BESÓ ROS, A. (2021): “Redes sociales y patrimonio. Una aproximación desde la historia de la difusión de los bienes culturales”. Revista PH, 102. [Consultado el 20 de octubre de 2022].
CALVO BAYO, I. (2021): “Las redes sociales, un nuevo espacio de creación, contacto y desarrollo para las instituciones culturales y sus seguidores”. Revista PH, 102. Disponible en: https://doi.org/10.33349/2021.102.4806 [Consultado el 20 de octubre de 2022].
GONZÁLEZ SÁNCHEZ. C. (2020): “Comunicación y redes sociales en instituciones culturales (introducción)”, Revista PH, 102. Disponible en: https://www.iaph.es/revistaph/index.php/revistaph/article/view/4777 [Consultado el 14 de diciembre de 2022].
HIDALGO, R. (2012): “El complejo palatino de Cercadilla en Córdoba. Seminario Villas Tardo antiguas. Arquitectura y cultura material”. Disponible en: https://www.academia.edu/2701656/El_complejo_palatino_de_Cercadilla_en_C%C3%B3rdoba [Consultado el 24 de abril de 2024].
MORENO BENÍTEZ, M. (2002): “Patrimonio Cultural. Puesta en valor y uso. Una reflexión”. Vector plus: miscelánea científico – cultural, 20, pp. 41-49.
PÁEZ MORALES, L. (2021): “Cultura abierta sin horario ni calendario. El museo de las redes sociales”, Revista PH, 102, pp. 133-134. Disponible en: https://doi.org/10.33349/2021.102.4789 [Consultado el 23 de octubre de 2022].
RICO CANO, L. (2004): “La difusión del patrimonio a través de las nuevas tecnologías: Nuevos entornos para la educación patrimonial histórico-artística”, en M. I. Vera Muñoz,. Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas, Alicante, Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDCS). [Consultado el 28 de abril de 2024].
RUIZ ZAPATERO, G. (2013): “La divulgación arqueológica: las ideologías ocultas. Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad de Granada, 19, pp. 11–36. https://revistaseug.ugr.es/index.php/cpag/article/view/183/168. [Consultado el 29 de abril de 2024].
SERRANO, A. G., Y GARUZ, A. M. (2022): La inteligencia artificial en las Humanidades Digitales: Dos experiencias con corpus digitales. Revista de Humanidades Digitales, 7, pp. 19-39. Disponible en: https://doi.org/10.5944/rhd.vol.7.2022.30928 [Consultado el 25 de abril de 2024].
VICENT, N., GRACIA, M. A P. R., Y TORRUELLA, M. F. (2015): “Arqueología y tecnologías digitales en Educación Patrimonial”. Educatio Siglo XXI, 33. Disponible en: https://doi.org/10.6018/j/222511 [Consultado el 25 de abril de 2024].
Archaeologist (s.f): “Descubre tus orígenes”. Disponible en: https://archaeologistgame.com/en/ [Consultado: 25 de abril de 2024].
Arqueo Córdoba (s.f): “Arqueología Somos Todos”. Disponible en: https://www.arqueocordoba.com/arqueologiasomostodos/ [Consultado: 25 de abril de 2024].
CARRETÓN, A. (2016): “Las Nuevas Tecnologías al servicio del Patrimonio Cultural”. Patrimonio Inteligente. Disponible en: https://patrimoniointeligente.com/las-nuevas-tecnologias-al-servicio-del-patrimonio-cultural/ [Consultado: 3 febrero 2023].
GUZMÁN DIBELLA, C. (2023): “Generación Z en TikTok está haciendo más búsquedas que en Google” Disponible en: https://www.linkedin.com/pulse/generaci%C3%B3n-z-en-tiktok-est%C3%A1-haciendo-m%C3%A1s-b%C3%BAsquedas-guzm%C3%A1n-dibella/ [Consultado: 25 abril 2024].
JANSACYT. (2016): “Instagram para la difusión del Patrimonio Histórico”. Jansá Cultura y Tecnología. Disponible en: https://appcultura.com/Instagram-para-la-difusion-del-patrimonio-historico/ [Consultado: 7 noviembre 2022].
Libro verde para la gestión sostenible del patrimonio cultural (s.f). Disponible en: https://www.cultura.gob.es/libro-verde-patrimonio/herramientas/comunicacion.html [Consultado: 28 abril 2024].
MARQUÉS F., N. (s.f): “Patrimonio Virtual y Divulgación Cultural”. Disponible en: http://nestormarques.com/ [Consultado: 25 abril 2024].
PINTADO, A. (s.f): “Arqueología en tiempos de COVID-19”. Opinar. BeBrave. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Navarra. Disponible en: https://www.unav.edu/web/bebrave/opinar-arqueologia-tiempos-covid. [Consultado: 25 abril 2024].
RAMÍREZ, S. (2023): La revolución que ha despertado TikTok en la comunicación empresarial. Cinco Días. https://cincodias.elpais.com/opinion/2023-12-30/la-revolucion-que-ha-despertado-tiktok-en-la-comunicacion-empresarial.html [Consultado: 25 abril 2024].
ROIG-VILA, R. (2016): “Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje”. Octaedro. Disponible en: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/6178 [Consultado: 22 octubre 2022].
Rome in 3D | Facebook. (s.f) Disponible en: https://www.facebook.com/romein3d/ [Consultado: 22 octubre 2022].
SANTOS, C. F. Y MORENO, C. M. (2023). El tren se llevó por delante el palacio más imponente de la Hispania romana. Disponible en: The Conversation. http://theconversation.com/el-tren-se-llevo-por-delante-el-palacio-mas-imponente-de-la-hispania-romana-199459 [Consultado: 24 abril 2024].

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first to publish the work and to do so under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Spain" (CC-by-nc-sa) licence, unless otherwise indicated.
2. This licence allows others to share, copy, distribute and publicly communicate the work, as well as to make derivative works as long as the work is attributed to the author(s), is not used for commercial purposes and is shared under the same licence.
You can consult the informative version and the legal text of the licence here. This must be expressly stated in this way when necessary.
3. Authors may separately enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g. placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
4. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may lead to productive exchanges, as well as earlier and higher citation of published work (see The Effect of Open Access).