Identity Models in 19th Century Mexican Photography and their Contribution with Nationalist Precepts.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.10731

Keywords:

Photography, Identity, Mexico, 19th Century, Travelers, Archeology

Abstract

The establishment of photography in Mexico coincided with a complex process of construction of the new independent nation. Towards the second half of the 19th century, as the use of photography spread in the country, the diverse views behind the lens provided a vision of Mexico in which were recorded the multiple aspects that defined a contemporary reality in conjunction with a great historical past. From photography on travel, expeditionary and archaeological, to the recording of the colonial architectural legacy or the studio portraits that identified Mexican types, photography contributed to shaping images that defined a new identity and at the same time heir to a great past.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eunice Miranda Tapia, Universidad de Sevilla, España

She holds a PhD in Art History and Cultural Management in the Hispanic World from Pablo de Olavide University in Seville, where she was awarded the extraordinary doctoral prize in 2018. She completed her studies in Architecture at the Autonomous University of Baja California and earned a Master’s degree in Visual Arts from the National Autonomous University of Mexico. She is currently an Assistant Professor in the Department of Art History at the University of Seville. She is a member of the research group HUM-1030 (Avant-Gardes, Latest Trends, and Artistic Heritage). Her research focuses on photography as a heritage element and as a subject of study in contemporary artistic production. She has participated in projects on digital preservation and the management of photographic collections in various public institutions in Mexico.

References

Achim, Miruna. Ídolos y antigüedades. La formación del Museo Nacional de México. Ciudad de México: Instituto Nacional de Antropología e Historia, 2021.

Aguilar Ochoa, Arturo. “La empresa Julio Michaud: su labor editorial en México y el fomento a la obra de artistas franceses (1837-1900).” Relaciones. Estudios de historia y sociedad, no. 141 (2015): 161-187. https://doi.org/10.24901/rehs.v36i141.94.

Aguilar Ochoa, Arturo. “Preguntas a un fotógrafo. François Aubert en México.” Alquimia, no. 21 (2004): 7-13.

Aguilar Ochoa, Arturo. La fotografía durante el imperio de Maximiliano. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas, 2001.

Blasco Dragun, Estefanía Sol. “La nueva visión del territorio mesoamericano y de las ruinas mayas a través de los dibujos del artista inglés Frederick Catherwood.” Humanidades. Revista de la Universidad de Montevideo, no. 3 (2018): 27-67. https://doi.org/10.25185/3.2.

Canales, Claudia. “Cronología.” En Imaginarios y fotografía en México 1839-1970, coordinado por Emma Cecilia García Krinsky, 269-282. Barcelona: Lunwerg Editores; Ciudad de México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Instituto Nacional de Antropología e Historia, 2005.

Casanova, Rosa. “De vistas y retratos: la construcción de un repertorio fotográfico en México 1839-1890.” En Imaginarios y fotografía en México 1839-1970, coordinado por Emma Cecilia García Krinsky, 3-58. Barcelona: Lunwerg Editores; Ciudad de México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Instituto Nacional de Antropología e Historia, 2005.

Debroise, Olivier. Fuga mexicana. Un recorrido por la fotografía en México. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2005.

Diener, Pablo. “El perfil del Artista viajero en el siglo XIX.” En Viajeros europeos del siglo XIX en México. 63-87. Ciudad de México: Fomento Cultural Banamex, 1996. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en el Palacio de Iturbide en Ciudad de México, 1996 y en la Casa de América en Madrid, 1997.

Echegaray, Miguel Ángel. “Miradas de fuera.” En La invención de la memoria. Fotografía y arqueología en México, editado por Alfonso Morales, Daniel Juárez Cossío, Antonio Saborit y Miguel Ángel Echegaray, 258-264. Ciudad de México: Grupo Salinas Arte y Cultura, Instituto Nacional de Antropología e Historia; Madrid: Turner, 2019.

España, Romina y Carolina Depetris. “Utopía y arcadia en los relatos de Alice Dixon Le Plongeon.” Estudios de cultura maya, vol. 38 (2011): 121-144. https://doi.org/10.19130/iifl.ecm.2011.38.52.

Gutiérrez Arriola, Cecilia. “Colección fotográfica Julio Michaud.” Alquimia, no. 32 (2008): 42-45.

Larrucea Garritz, Amaya. País y paisaje. Dos invenciones del siglo XIX mexicano. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2016.

Martínez Assad, Carlos. “Pasado y destino de los acervos fotográficos.” Historias, no. 103 (2021): 65-73.

Massé Zendejas, Patricia. “La fotografía en la Ciudad de México en la segunda mitad del siglo XIX. (La compañía Cruces y Campa).” Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de México, 1993.

Massé Zendejas, Patricia. “Tarjeta de visita: espectáculo y apariencia.” Alquimia, no. 27 (2006): 36-41.

Massé Zendejas, Patricia. “Tarjetas de visitas mexicanas.” Luna Córnea, no. 3 (1993): 49-54.

Massé Zendejas, Patricia. Fotografía e historia nacional. Los gobernantes de México 1821-1884. México: Secretaría de Cultura, Instituto Nacional de Antropología e Historia, Fototeca Nacional, 2017.

Morales, Alfonso. “Afición a lo maravilloso.” En La invención de la memoria. Fotografía y arqueología en México, editado por Alfonso Morales, Daniel Juárez Cossío, Antonio Saborit y Miguel Ángel Echegaray, 106-121. Ciudad de México: Grupo Salinas Arte y Cultura, Instituto Nacional de Antropología e Historia; Madrid: Turner, 2019.

Rodríguez Serrano, Carmen. “Una revisión del pintor José Arpa Perea en México. Nuevas aportaciones.” En Arte, identidad y cultura visual del siglo XIX en México, coordinado por Isabel Fraile Martín y Magdalena Illán Martín, 171-187. Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 2023.

Rodríguez, José Antonio. Fotógrafas en México. 1872-1960. Madrid: Turner, 2012.

Saborit, Antonio. “Las provincias del tiempo en los primeros viajes de la fotografía.” En La invención de la memoria. Fotografía y arqueología en México, editado por Alfonso Morales, Daniel Juárez Cossío, Antonio Saborit y Miguel Ángel Echegaray, 30-43. Ciudad de México: Grupo Salinas Arte y Cultura, Instituto Nacional de Antropología e Historia; Madrid: Turner, 2019.

Viollet-le-Duc, Eugène-Emmanuel y Désiré Charnay. Cités et ruines américaines: Mitla, Palenqué, Izamal, Chichen-Itza, Uxmal. Paris: Gide, Éditeur; A. Morel & Cie, 1862-1863.

“Works of Louis Prélier, 1976.0168.0144.” Gift of Eastman Kodak Company, ex-collection Gabriel Cromer, George Eastman Museum, Rochester, N. Y. Consultado el 12 de mayo de 2024. https://collections.eastman.org/people/147529/louis-prelier/objects.

Published

2025-05-12

How to Cite

Miranda Tapia, E. (2025) “Identity Models in 19th Century Mexican Photography and their Contribution with Nationalist Precepts”., Atrio. Revista de Historia del Arte. Sevilla, España, (31), pp. 410–430. doi: 10.46661/atrio.10731.

Issue

Section

Monographic Dossier