Victor Theubet de Beauchamp and the Image of Mexico in Spain during the War of Independence, 1810-1821.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.10775

Keywords:

Theubet de Beauchamp, War of Independence in Mexico, Royal Palace of Madrid, Spain, Ferdinand VII, Popular types, Trajes y vistas de México

Abstract

The album of watercolors Trajes y vistas de México en la mirada de Theubet de Beauchamp was discovered in the Library of the Royal Palace of Madrid by the Mexican historian Sonia Lombardo de Ruiz who published a facsimile in 2009. Long since forgotten, the album is divided into three volumes and was made by the Swiss colonel Victor Theubet de Beauchamp (1787-1863). Also considered to be of great artistic value, it contains numerous landscapes and costumbrist scenes of Mexican customs from a critical time period such as the Mexican War of Independence and the years immediately following its consummation. This work reviews the importance of the album and the role it would have achieved in the construction of the image of Mexico if it had been published in a lithographic album as was the initial intention, however the author decided to sell the work to King Ferdinand VII in 1830 who decided to withhold it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arturo Aguilar Ochoa, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México

He has a degree in History from the Faculty of Philosophy and Letters of the UNAM,  at the same Faculty, he also studied a Master's Degree in Mexican History and a Doctorate in Art History He currently working as a full-time Professor-Researcher at the "Alfonso Vélez Pliego" Institute of Social Sciences and Humanities of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, BUAP. 

His main books are: La Fotografía durante el Imperio de Maximiliano, Instituto de Investigaciones Estéticas, de la UNAM, 1996 and Carlos Nebel 1802-1855 y la construcción del primer imaginario mexicano,  Ayuntamiento de  Puebla,  2021. In the year 2000 he received the Hispanistas Scholarship to carry out a research stay in Malaga and Madrid, Spain.

References

Fuentes bibliográficas

Álvarez Sánchez, Edwin Alberto, y Pedro Celis Villalba. “Indumentaria militar durante la guerra de Independencia y primer Imperio, 1808-1823.” En Nuevas visiones e interpretaciones del proceso emancipador 1821-2021, coordinado por José Luis Soberanes Fernández y Serafín Ortiz Ortiz, 101-120. Ciudad de México: UNAM/Instituto de Investigaciones Jurídicas/Universidad de Tlaxcala, 2022.

Anderson, Patricia. The printed image and the transformation of the popular culture, 1790-1860. Oxford: Clarendon Press, 1991.

Amweg, Gustave. Les arts dans le Jura de Bernoisat e Bienne. Vol. 1. Porrentury: Chez láutre a Porrenturry, 1937.

Baena Zapatero, Alberto. “Un ejemplo de mundialización. El movimiento de biombos desde el Pacífico hasta el Atlántico (S. XVII y XVIII).” En La nao de China, 1565-1815: navegación, comercio e intercambios culturales, editado por S. Bernabéu Albert, 213-246. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2013.

Bella Pérez, Ana. “Cuando el paraíso se convirtió en un infierno. Los franceses en el Coatzacoalcos.” Historias, no. 33 (1994-1995): 21-30.

Jiménez, Pedro Ángeles, Andrés Calderón Fernández y Fernando Ciaramitaro coords. Biombos y castas. Pintura profana en la Nueva España. México: Casa de México en España, 2020. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en la Casa de México en España, Madrid, desde el 1 de octubre de 2020 al 11 de abril de 2021.

Clavijero, Francisco Javier. Storia Antica del Messico. 4 vols. Cesena: Giorgio Basiani, 1780-1781.

Costeloe, Michael P. “El Panorama de México de Bullock/Burford, 1823-1864: historia de una pintura.” Historia Mexicana, no. 4 (2010): 1205-1245.

Curiel Méndez, Gustavo Antonio. “El ajuar doméstico del tornaviaje.” En México en el mundo de las colecciones de arte. Vol. 7. Ciudad de México: Editorial Azabache, 1994.

Charpenne, Pierre. Mi viaje a México o el colono de Coatzacoalcos. Ciudad de México: CONACULTA, 2000.

De la Plaza Santiago, Francisco Javier. Investigaciones sobre el Palacio Real nuevo de Madrid. Valladolid: Universidad de Valladolid, 1975.

De la Serna Nasser, Bruno. “Apuntes sobre el biombo del palacio de los virreyes: posibilidades en torno a su mecenazgo y representación.” Anales del Museo de América, no. 25 (2017): 162-177.

El Sol, 10 de julio de 1827, 4.

Esparza Liberal, María José. “Las figuras de cera del Museo de América en Madrid.” En México en el mundo de las colecciones de arte. México moderno. Vol. 5. Ciudad de México: editorial Azabache, 1994.

Galí Boadella, Monserrat. “Claudio Linati en México (1825-1832).” En Italianos en México. Arquitectos, ingenieros, artistas entre los siglos XIX y XX, editado por Martín Manuel Checa-Artasu y Olimpia Niglio, 285-319. Roma: Aracne editrice, 2019.

García Saiz, María Concepción. Las Castas Mexicanas. Un género pictórico americano. Ciudad de México: Olivetti, 1989.

Katzew, Ilona. La Pintura de Castas. Singapur: Turner/Yale University Press, 2004.

Lombardo de Ruiz, Sonia. Trajes y Vistas de México en la mirada de Theubet de Beauchamp. Ciudad de México: INAH/Turner, 2010.

Macazaga Ordoño, César. “Selección de estampas costumbristas del México de Linati.” En Claudio Linati, Trajes civiles, militares y religiosos de México, s. p. Ciudad de México: editorial Innovación, 1976.

Muniain Ederra, Sara. El programa escultórico del Palacio Real de Madrid y la Ilustración española. Madrid: Fundación Universitaria Española, 2000.

Pérez Salas, María Esther. Costumbrismo y litografía en México: un nuevo modo de ver. Ciudad de México: UNAM/Instituto de Investigaciones Estéticas, 2005.

Prospecto. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, no. 12 (1945): 27-33.

Tárraga Baldó, María Luisa. Giovan Domenico Olivieri y el taller de escultura del Palacio Real. Madrid: Patrimonio Nacional, 1992.

Umberger, Emily. “The Monarchía Indiana in Seventeenth-Century New Spain.” En Converging Cultures: Art and Identity in Spanish América, editado por Diana Fane, 46-58. New York: Abrams/Brooklyn Museum of Art, 1996.

Weckman, Luis. Las relaciones franco-mexicanas. Archivo histórico diplomático mexicano. Guías para la historia diplomática de México, 1823-1838. Tomo I. Ciudad de México: Secretaría de Relaciones Exteriores, 1961.

Wilcox, Scott. “El Panorama de Leicester Square.” En Viajeros europeos del siglo XIX en México, 127-135. Ciudad de México: Fomento Cultural Banamex, 1996. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en el Palacio de Iturbide de Ciudad de México, entre septiembre y noviembre de 1996.

Fuentes digitales

“Archives of the former Prince-Bishopric of Basel.” Consultado el 7 de agosto de 2021. https://archives-aaeb.jura.ch/detail.aspx?id=476251.

“Historias de Madrid: las estatuas de la plaza de Oriente.” Consultado el 30 de julio del 2024. https://madrid.nueva-acropolis.es/madrid-articulos/29657-historias-de-madrid-las-estatuas-de-la-plaza-de-oriente.

Published

2025-05-12

How to Cite

Aguilar Ochoa, A. (2025) “Victor Theubet de Beauchamp and the Image of Mexico in Spain during the War of Independence, 1810-1821”., Atrio. Revista de Historia del Arte. Sevilla, España, (31), pp. 288–311. doi: 10.46661/atrio.10775.

Issue

Section

Monographic Dossier