Manuel de Falla and Leopoldo Torres Balbás. Evocation and the Restoration of the Alhambra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.6419

Keywords:

Musical Aesthetic, Architecture, Restoration, Evocation, Manuel de Falla, Leopoldo Torres Balbás

Abstract

Drawing from the friendship between musician Manuel de Falla and architect Leopoldo Torres Balbás, this article connects their aesthetic ideas and sources of inspiration. They shared the same love for the Alhambra and Spain’s cultural renovation during the 1920s and 1930s. The study of their later works including Concierto and Psyché by Falla, and the restoration of Peinador de la Reina of the Alhambra, establishes the nexus between two arts that share a bond across space and time. Following the civil war, the creative process was interrupted in both cases.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julián Esteban Chapapría, Academia del Partal, Valencia, España

Julián Esteban Chapapría holds a PhD in Architecture from the Polytechnic University of Valencia, a degree in History from the University de Valencia, and Master’s in Contemporary History. He serves as the Director of the Historical Archive at the College of Architects of Valencia and Head of the Heritage Service and Architecture Service at the Generalitat Valenciana. He is a Lecturer in the Projects Department at the Polytechnic University of Valencia and Director of the Master’s Degree in Restoration at the PUV.  He has taught various master’s degree courses specialising in heritage and museology in Barcelona, Seville, Valladolid. He has also carried out numerous restorations and is the author of publications such as La Fachada septentrional de la Ciudad de València; Alejandro Ferrant i la conservación monumental a España (1929-1936); La conservación del patrimonio español durante la II República (1931-1939). Leopoldo Torres Balbás, un largo viaje con la Alhambra en el corazón, among others.

References

Fuentes documentales

Archivo General de la Administración (AGA). Alcalá de Henares. Fondos: Justicia. Responsabilidades Políticas.

Archivo de la Fundación Manuel de Falla (AMdF). Granada. Fondos: Correspondencia.

Archivo del Patronato de la Alhambra y el Generalife (APAG_LTB). Granada. Fondos: Legado Torres Balbás.

Fuentes bibliográficas

Arnau Amo, Joaquín. Música e historia. Los fundamentos de la música occidental. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia, 1987.

Bartolomé Cossío, Manuel. “Elogio del arte popular.” Arquitectura, no. 33 (1922): 1-2.

Esteban Chapapría, Julián. Leopoldo Torres Balbás. Un largo viaje con la Alhambra en el corazón. Valencia: Pentagraf, 2012.

Falla, Manuel de. Escritos sobre Música y Músicos. Madrid: Espasa-Calpe, 1972.

Falla, Manuel de. “Claude Debussy y España.” Revue Musicale (1920): 69-76.

Falla, Manuel de. “Introducción a la música nueva.” Revista Musical Hispanoamericana (1916): 30-44.

García Gómez, Emilio. Silla del Moro y nuevas escenas andaluzas. Buenos Aires: Espasa Calpe, 1954.

García-Villaraco, Teresa Cascudo. “Un arte mágico de evocación: La música nueva según Manuel de Falla.” BROCAR: Cuadernos de investigación histórica, no. 37 (2013): 167-181. https://doi.org/10.18172/brocar.2544.

Martínez Sierra, María. Gregorio y yo. Medio siglo de colaboración. Valencia: Pre-Textos, 2000.

Nommick, Ivan. “El influjo de Felip Pedrell en la obra y el pensamiento de Manuel de Falla.” Recerca Musicològica, 14-15 (2004-2005): 289-300.

Nommick, Ivan. “Manuel de Falla y la Alhambra medio siglo de fascinación.” En Manuel de Falla y la Alhambra, coordinado por Elena García de Paredes y Carmen Yusty, 71-97. Granada: Patronato de la Alhambra y el Generalife, 2005. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo nombre, organizada y presentada en el Palacio de Carlos V del Conjunto Monumental de la Alhambra en Granada, 20 de septiembre - 27 noviembre de 2005.

Narejos Bernabeu, Antonio. “Las ciudades de Falla.” Nassarre, vol. 19 (2003): 405-429.

Nora, Pierre. Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1984, 1986 y 1992.

Orozco, Manuel. “La Alhambra, el alhambrismo y Manuel de Falla.” Cuadernos de la Alhambra, no. 9 (1973): 67-99.

s/a. “Sobre la reforma del Patio de los Leones.” El Defensor de Granada, 31 de enero 1935.

Titos Martínez, Manuel. “Las actitudes políticas de Manuel de Falla: confianza, desconcierto y prevención.” Cuadernos de Historia contemporánea, no. 33 (2011): 203-234. https://doi.org/10.5209/rev_CHCO.2011.v33.36672.

Torres Balbás, Leopoldo. “Málaga como escenario urbano.” Arquitectura (julio-agosto 1974). Congreso para el progreso de las Ciencias, Málaga, 1952.

Torres Balbás, Leopoldo. “Legislación, inventario gráfico y organización de los monumentos históricos y artísticos de España.” En VIII Congreso Nacional de Arquitectos. Zaragoza: Institución Fernando el católico, 2006.

Valéry, Paul. Eupalinos o el arquitecto. Madrid: Antonio Machado, 2001.

Published

2022-12-21

How to Cite

Esteban Chapapría, Julián. 2022. “Manuel De Falla and Leopoldo Torres Balbás. Evocation and the Restoration of the Alhambra”. Atrio. Revista De Historia Del Arte, no. 28 (December). Sevilla, España:222-51. https://doi.org/10.46661/atrio.6419.

Issue

Section

Articles