Children's literature as a transformative space
ideas and beliefs of Teaching students from a classroom proposal
DOI:
https://doi.org/10.46661/relies.11157Keywords:
Children Literature, Didactic Proposals, Gender identity, Trans, Family DiversityAbstract
Making school a safe space for everyone is a challenge for those of us who are dedicated to teacher training, and creating a world where more and more people fit in, from diverse backgrounds, with diverse cultures and different family and personal configurations, will always be a primary objective for teachers. As we have proposed in previous research (Oltra Albiach, 2011; Pardo Coy, 2019), children's literature is always a first-rate ally, since literature itself is a bridge that puts into dialogue that which is diverse. Now, we have proposed a series of activities with students from the Facultat de Magisteri (Universitat de València), based on Ella es mi papá (She is my dad) (2021), about trans fatherhood. Based on the students' opinions on the text and on the activities carried out, we wanted to collect their ideas and beliefs on this issue and, in general, on the treatment of diversity in the classroom, with a surprising result in some cases, which motivates us to continue researching on the students of the Teacher Training degrees and their hopes and fears when it comes to working on diversity in their classrooms.
Downloads
References
Aguilar, Consol (2007). Del discurso de la domesticidad a la cultura queer en la literatura infantil y juvenil, en ¿Todas las mujeres podemos? En Género, desarrollo y multiculturalidad. III Congreso estatal de la Fundación Isonomía para la igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres (pp. 62-69). Universitat Jaume I.
Ballester, Josep (2007). La educación literaria, Graó.
Butler, Judith (1989). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Routledge.
Butler, Judith (2004). Lenguaje, poder e identidad. Síntesis.
Carrera Fernández, M. V. (2013). Educando Queer. El educador/a social como agente de subversión del género en la escuela, Revista Iberoamericana de Educación, [en línea] www.rieoei.org/deloslectores/5553Carrera.pdf https://doi.org/10.35362/rie6121257
Chick, Kay (2008). Fostering an Appreciation for all Kinds of Families: Picturebooks with Gay and Lesbian Themes, Bookbird: A Journal of International Children’s Literature, 46 (1), 15-22. https://doi.org/10.1353/bkb.0.0013
Colomer, Teresa (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Síntesis.
Costa, Maria V. (2000). Estudos Culturais em educação. Ed. Universidade.
De la Rosa Rodríguez, Belén; Penna Tosso, Melani y Sánchez Sáinz, Mercedes (2016). Somos como somos: deconstruyendo y transformando la escuela. Catarata.
De Lauretis, Teresa (1987). Technologies of Gender: essays in theory, film and fiction. Indiana University Press.
Felipe de Souza, Jane (1995). Gênero e sexualidade nas pedagogias culturais: implicaçoes para a educação infantil [en línea] www.titosena.faed.udesc.br/Arquivos/Artigosgensex/SexualidadeInfantil.pdf https://doi.org/10.1007/978-1-349-19737-8
Ibarra, Noelia; Ballester, Josep (2010). La educación literaria e intercultural en la construcción de la ciudadanía, Aula de Innovación Educativa, 197, 9-12.
Lluch, Gemma (2012). La lectura al centre. Bromera.
Mendoza, Antonio (1994). Literatura comparada e intertextualidad. La Muralla.
Missé, Miquel (2018). A la conquista del cuerpo equivocado. Egales
Oltra Albiach, Miquel A. (2011). Multiculturalidad y nuevas estructuras familiares en la literatura infantil, En Nuñez, P. y Rienda, J. (coords.) La investigación en Didáctica de la Lengua y la Literatura: situación actual y perspectivas de futuro. SEDLL.
Oltra Albiach, Miquel A.; Pardo Coy, R. M. (2013). Las nuevas estructuras familiares y su presencia en la literatura infantil valenciana. En Cancelas y Ouviña, P.; Jimémez Fernández, R.; Romero Oliva, M. F.; Sánchez Rodríguez, S. (Coords.) Aportaciones para una educación lingüística y literaria en el siglo XXI, p. 63. GEU.
Pardo Coy, Rosa (2019). La literatura infantil i juvenil valenciana: aproximació a la diversitat familiar (2010-2015). Tesis doctoral. Universitat de València.
Pardo Coy, Rosa; Oltra-Albiach, Miquel A. (coords.) (2022). Educar en la diversidad: investigación y activismo en las aulas. Octaedro
Pastor, Brígida M. (2014). La literatura infantil como espacio mediador en la educación de género, Raido, 8 (17), 87-104.
Penna, Melani (2012). Formación del profesorado en la atención a la diversidad afectivo-sexual. Tesis doctoral [en línea] www.eprints.ucm.es/16718/1/T34011.pdf
Peña, Juan Carlos; Ríos, Oriol (2011). Actos comunicativos que promueven nuevas masculinidades en los centros educativos. Congreso Iberoamericano de Masculinidades y Equidad (CIME) [en línea] www.cime2011.org/home/panel4/cime2011_P4_OriolRios_JuanCarlosPena.pdf
Pichardo Galán, José Ignacio (coord.). (2015). Guía para abrazar la diversidad: propuestas para una educación libre de acoso homofóbico y transfóbico. Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades.
Pinar-Sanz, M. J. (2020). Relaciones interpersonales en libros álbum que cuestionan el modelo de familia tradicional, en A. J Moya
Guijarro & C. Cañamares Torrijos (Coords.) Libros álbum que desafían los estereotipos de género y el concepto de familia tradicional (pp. 249-277). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. https://doi.org/10.18239/arcadia_2020.31.09
Platero Méndez, Raquel L. (2013). Can We Teach Transgender Issues in Vocational Training? A Teaching Practice from Spain, Journal of LGBT Youth, 10, 127-139. https://doi.org/10.1080/19361653.2012.717828
Platero Méndez, Raquel L. (2014). Trans*exualidades, acompañamiento, factores de salud y recursos educativos. Bellaterra.
Quaresma Da Silva, Denise Regina; Bertuol, Bruna (2015). Estás sempre chorando, tu é de açúcar? Pedagogias de gênero na educação infantil, Revista Iberoamericana de Educación, 68 [en línea] www.rieoei.org/rie_revista.php?numero=rie68a07 https://doi.org/10.35362/rie680208
Romero Lombardo, Dolores (2011). Identidad de género en personajes de ficción infantil y juvenil. Hacia una ruptura de los estereotipos. Trabajo de Final de Máster. Universidad de Zaragoza.
Sánchez Sáinz, Mercedes (coord.) (2010). Cómo educar en la diversidad afectiva, sexual y personal en Educación Infantil. Catarata.
Sánchez Sáinz, Mercedes (2019). Pedagogías queer: ¿nos atrevemos a hacer otra educación? Catarata.
Sánchez Torrejón, Begoña; Escribano Verde, María; Álvarez Balbuena, Ana (2022). Formación inicial del profesorado y diversidad sexo-genérica: hacia una escuela queer. RELIES: Revista Del Laboratorio Iberoamericano Para El Estudio Sociohistórico De Las Sexualidades, (7), 19–33. https://doi.org/10.46661/relies.6169
Soler Quílez, Guillermo (2022). Lecturas arcoíris para las clases de llengua: aproximacions a la pedagogía queer. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Miquel Angel Oltra, Rosa M. Pardo Coy

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.