Children's literature as a transformative space

ideas and beliefs of Teaching students from a classroom proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/relies.11157

Keywords:

Children Literature, Didactic Proposals, Gender identity, Trans, Family Diversity

Abstract

Making school a safe space for everyone is a challenge for those of us who are dedicated to teacher training, and creating a world where more and more people fit in, from diverse backgrounds, with diverse cultures and different family and personal configurations, will always be a primary objective for teachers. As we have proposed in previous research (Oltra Albiach, 2011; Pardo Coy, 2019), children's literature is always a first-rate ally, since literature itself is a bridge that puts into dialogue that which is diverse. Now, we have proposed a series of activities with students from the Facultat de Magisteri (Universitat de València), based on Ella es mi papá (She is my dad) (2021), about trans fatherhood. Based on the students' opinions on the text and on the activities carried out, we wanted to collect their ideas and beliefs on this issue and, in general, on the treatment of diversity in the classroom, with a surprising result in some cases, which motivates us to continue researching on the students of the Teacher Training degrees and their hopes and fears when it comes to working on diversity in their classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, Consol (2007). Del discurso de la domesticidad a la cultura queer en la literatura infantil y juvenil, en ¿Todas las mujeres podemos? En Género, desarrollo y multiculturalidad. III Congreso estatal de la Fundación Isonomía para la igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres (pp. 62-69). Universitat Jaume I.

Ballester, Josep (2007). La educación literaria, Graó.

Butler, Judith (1989). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Routledge.

Butler, Judith (2004). Lenguaje, poder e identidad. Síntesis.

Carrera Fernández, M. V. (2013). Educando Queer. El educador/a social como agente de subversión del género en la escuela, Revista Iberoamericana de Educación, [en línea] www.rieoei.org/deloslectores/5553Carrera.pdf https://doi.org/10.35362/rie6121257

Chick, Kay (2008). Fostering an Appreciation for all Kinds of Families: Picturebooks with Gay and Lesbian Themes, Bookbird: A Journal of International Children’s Literature, 46 (1), 15-22. https://doi.org/10.1353/bkb.0.0013

Colomer, Teresa (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Síntesis.

Costa, Maria V. (2000). Estudos Culturais em educação. Ed. Universidade.

De la Rosa Rodríguez, Belén; Penna Tosso, Melani y Sánchez Sáinz, Mercedes (2016). Somos como somos: deconstruyendo y transformando la escuela. Catarata.

De Lauretis, Teresa (1987). Technologies of Gender: essays in theory, film and fiction. Indiana University Press.

Felipe de Souza, Jane (1995). Gênero e sexualidade nas pedagogias culturais: implicaçoes para a educação infantil [en línea] www.titosena.faed.udesc.br/Arquivos/Artigosgensex/SexualidadeInfantil.pdf https://doi.org/10.1007/978-1-349-19737-8

Ibarra, Noelia; Ballester, Josep (2010). La educación literaria e intercultural en la construcción de la ciudadanía, Aula de Innovación Educativa, 197, 9-12.

Lluch, Gemma (2012). La lectura al centre. Bromera.

Mendoza, Antonio (1994). Literatura comparada e intertextualidad. La Muralla.

Missé, Miquel (2018). A la conquista del cuerpo equivocado. Egales

Oltra Albiach, Miquel A. (2011). Multiculturalidad y nuevas estructuras familiares en la literatura infantil, En Nuñez, P. y Rienda, J. (coords.) La investigación en Didáctica de la Lengua y la Literatura: situación actual y perspectivas de futuro. SEDLL.

Oltra Albiach, Miquel A.; Pardo Coy, R. M. (2013). Las nuevas estructuras familiares y su presencia en la literatura infantil valenciana. En Cancelas y Ouviña, P.; Jimémez Fernández, R.; Romero Oliva, M. F.; Sánchez Rodríguez, S. (Coords.) Aportaciones para una educación lingüística y literaria en el siglo XXI, p. 63. GEU.

Pardo Coy, Rosa (2019). La literatura infantil i juvenil valenciana: aproximació a la diversitat familiar (2010-2015). Tesis doctoral. Universitat de València.

Pardo Coy, Rosa; Oltra-Albiach, Miquel A. (coords.) (2022). Educar en la diversidad: investigación y activismo en las aulas. Octaedro

Pastor, Brígida M. (2014). La literatura infantil como espacio mediador en la educación de género, Raido, 8 (17), 87-104.

Penna, Melani (2012). Formación del profesorado en la atención a la diversidad afectivo-sexual. Tesis doctoral [en línea] www.eprints.ucm.es/16718/1/T34011.pdf

Peña, Juan Carlos; Ríos, Oriol (2011). Actos comunicativos que promueven nuevas masculinidades en los centros educativos. Congreso Iberoamericano de Masculinidades y Equidad (CIME) [en línea] www.cime2011.org/home/panel4/cime2011_P4_OriolRios_JuanCarlosPena.pdf

Pichardo Galán, José Ignacio (coord.). (2015). Guía para abrazar la diversidad: propuestas para una educación libre de acoso homofóbico y transfóbico. Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades.

Pinar-Sanz, M. J. (2020). Relaciones interpersonales en libros álbum que cuestionan el modelo de familia tradicional, en A. J Moya

Guijarro & C. Cañamares Torrijos (Coords.) Libros álbum que desafían los estereotipos de género y el concepto de familia tradicional (pp. 249-277). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. https://doi.org/10.18239/arcadia_2020.31.09

Platero Méndez, Raquel L. (2013). Can We Teach Transgender Issues in Vocational Training? A Teaching Practice from Spain, Journal of LGBT Youth, 10, 127-139. https://doi.org/10.1080/19361653.2012.717828

Platero Méndez, Raquel L. (2014). Trans*exualidades, acompañamiento, factores de salud y recursos educativos. Bellaterra.

Quaresma Da Silva, Denise Regina; Bertuol, Bruna (2015). Estás sempre chorando, tu é de açúcar? Pedagogias de gênero na educação infantil, Revista Iberoamericana de Educación, 68 [en línea] www.rieoei.org/rie_revista.php?numero=rie68a07 https://doi.org/10.35362/rie680208

Romero Lombardo, Dolores (2011). Identidad de género en personajes de ficción infantil y juvenil. Hacia una ruptura de los estereotipos. Trabajo de Final de Máster. Universidad de Zaragoza.

Sánchez Sáinz, Mercedes (coord.) (2010). Cómo educar en la diversidad afectiva, sexual y personal en Educación Infantil. Catarata.

Sánchez Sáinz, Mercedes (2019). Pedagogías queer: ¿nos atrevemos a hacer otra educación? Catarata.

Sánchez Torrejón, Begoña; Escribano Verde, María; Álvarez Balbuena, Ana (2022). Formación inicial del profesorado y diversidad sexo-genérica: hacia una escuela queer. RELIES: Revista Del Laboratorio Iberoamericano Para El Estudio Sociohistórico De Las Sexualidades, (7), 19–33. https://doi.org/10.46661/relies.6169

Soler Quílez, Guillermo (2022). Lecturas arcoíris para las clases de llengua: aproximacions a la pedagogía queer. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Published

2024-11-29

How to Cite

Oltra‐Albiach, M. A., & Pardo Coy, R. M. (2024). Children’s literature as a transformative space: ideas and beliefs of Teaching students from a classroom proposal . RELIES: Revista Del Laboratorio Iberoamericano Para El Estudio Sociohistórico De Las Sexualidades, (12), 1–16. https://doi.org/10.46661/relies.11157