Integral sex education in the training of psychology students
DOI:
https://doi.org/10.46661/relies.5162Keywords:
sex education, higher education, youth, sexualityAbstract
The objective of this research was to describe and analyze the content and application of the academic unit program (PUA) of "Human Sexuality" of the degree program in psychology at the Autonomous University of Baja California (UABC). This analysis based on the link that must exist between such training and both the international guidelines on sexual education and sustainable development, as well as the transversal axes of equity and university social responsibility of the Institutional Development Plan (PDI) of the UABC 2019- 2023. The techniques used were: mapping based on the educational programs of 32 public universities in the country; content analysis to the PUA of "Human Sexuality" and three focus groups with nine students who had already completed the aforementioned UA. It was found that more than half of the country's public universities integrate subjects related to sexuality into their psychology degree programs; that the analyzed PUA requires the inclusion of topics related to the socio-cultural aspect of sexuality, such as: values and sexuality; culture and sexuality; sexual and reproductive rights; gender violence; inclusion and sexual diversity and stigma and STIs, and that students recognize that psychologists should be prepared to carry out comprehensive sexual education processes, something that they recognize as an urgent need in Mexican society.
Downloads
References
Álvarez-Gayou, J.L. (1998). La educación profesional de la sexualidad: una necesidad impostergable en México, Vol. I. México: UNAM
Cañizo, E. y F. Salinas (2010). Conductas sexuales alternas y permisividad en jóvenes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 15 (2), 285-309. Disponible en:
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=292/29215980004
Chávez, M., Petrzelová, J. y J. Zapata. (2009). Actitudes respecto a la sexualidad en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 14 (1), 137-151 Disponible en:
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=292/29214110
Consejo Nacional de Población (CONAPO) (2017). Situación de la salud sexual y reproductiva. Entidades federativas. Baja California. Disponible en:
Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación (CONAPRED) (2010). Encuesta Nacional sobre Discriminación en México. Resultados sobre Diversidad Sexual. Disponible en:
http://www.conapred.org.mx/userfiles/files/Enadis-2010-DS-Accss-001.pdf
González, Y. (2015). Significados acerca de la sexualidad en estudiantes de psicología en Colombia, Revista Latinoamericana Sexualidad, salud y sociedad, 136-153. Disponible:
http://www.scielo.br/pdf/sess/n21/1984-6487-sess-21-00136.pdf
Hernández, Y., Peláez, F. E., Serrano, A.C., Barros, S. M., Cedillo, M.L. y O. S. Vanegas (2017). Creencias, actitudes y prácticas en sexualidad en estudiantes de psicología clínica de la universidad católica de Cuenca, en Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 20 (3), 307-336. Disponible en:
https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol20num3_monografico/Vol20No3Art17.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) (2016). Encuesta Nacional sobre la Dinámica de las Relaciones en los Hogares. Disponible en:
Moral, J.M. y E. Ortega (2009). Representación social de la sexualidad y actitudes en estudiantes universitarios mexicanos, en Revista de Psicología Social, 24 (1), 65-79. Disponible en:
Organización de las Naciones Unidas (ONU) (2015). Objetivos de desarrollo sostenible. Disponible en:
https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2014). Educación integral de la sexualidad: conceptos, enfoques y competencias. Chile: UNESCO
http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002328/232800S.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2018). Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad. Disponible en:
https://www.who.int/reproductivehealth/publications/technical-guidance-sexuality-education/es/
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) (2020). Over the rainbow? The road to LGBTI inclusion. Disponible en:
https://www.oecd.org/mexico/OECD-LGBTI-2020-Over-The-Rainbow-MEXICO.pdf
Rosales-Mendoza, A. y F. Salinas-Quiroz (2017). Educación sexual y género en primarias mexicanas ¿qué dicen los libros de texto y el profesorado? Revista Electrónica Educare, 21 (2), 1-21
http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-2.11
Senado de la República (2019). Boletín del 24 de agosto de 2019. Disponible en:
Sociedad Mexicana de Psicología (SOMEPSO) (2007). Código ético del psicólogo. Trillas
Universidad Autónoma de Baja California (UABC) (2012) Plan de estudios del programa de licenciado en psicología.
Universidad Autónoma de Baja California (UABC) (2019) Plan de Desarrollo Institucional 2019-2023. Disponible en:
http://pedagogia.mxl.uabc.mx/transparencia/PDI/PDI_UABC_2019-2023.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Claudia Salinas Boldo, Pedro Antonio Be Ramírez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.