Perception of teachers in Castilla y León on their knowledge of equality, sexual diversity and sex education.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/relies.11244

Keywords:

Equality, sexual diversity, sex education, self-perception, teachers

Abstract

In recent decades there have been many achievements in terms of equal rights and opportunities for women and LGTBIQ+ people. However, there are numerous situations of discrimination, exclusion and even violence suffered by people with sexual and gender diversity (Damanpak-Rizi et al., 2021; Sánchez Sibony et al., 2018). The school is no stranger to this situation, being an indispensable context for reversing these manifestations. The training and willingness of teachers are essential to comply with national and international guidelines and recommendations on equality, inclusion and comprehensive sexuality education. For this reason, this study focuses its attention on the self-perceived knowledge of equality, sexual diversity, coeducation and sex education of practising teachers in the autonomous community of Castilla y León. The results obtained reveal a generalised lack of knowledge about gender diversity and sexual rights. There is also evidence of a high self-perception of knowledge about gender equality and feminism. All of this supports the real need to improve the initial and ongoing training of teachers, both in feminist and queer epistemologies, and in practical and didactic aspects that will enable them to improve their teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, C. (2013). Género y formación crítica del profesorado: una tarea urgente y pendiente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado 27(3): 177-183. http://revistes.ub.edu/index.php/RIDU

Aguirre, A., Moliner, L. y Francisco, A. (2021). “Can Anybody Help Me?” High School Teachers Experiences on LGBTphobia Perception, Teaching Intervention and Training on Affective and Sexual Diversity. Journal of Homosexuality 68(14): 2.430-2.450. https://doi.org/10.1080/00918369.2020.1804265

Alonso-Martínez, L., Forrest, S., Heras-Sevilla, D., Hönekopp, J., y Fernández-Hawrylak, M. (2023). Sexual Risk Behavior, Sexism, and Prejudices Towards Sexual Openness, Homosexuality, and Trans Individuals Among Young People in Spain and the UK. Sexuality Research and Social Policy 20(3): 1081-1095. https://doi.org/10.1007/s13178-022-00777-w

Alonso-Martínez, L., Heras-Sevilla, D., Fernández-Hawrylak, M., Hönekopp, J., Forrest, S., y Kattari, S. K. (2024). Validation in Spanish and English of the Transgender Inclusive Behavior Scale. Archives of sexual behavior: 1-16. https://doi.org/10.1007/s10508-024-02982-7

Aristizabal, P., Gómez-Pintado, A., Ugalde, A. I., y Lasarte, G. (2018). La mirada coeducativa en la formación del profesorado. Revista Complutense de Educación 29(1): 79-96. https://doi.org/10.5209/RCED.52031

Barberá, E., Ramos, A., Sarrió, M., y Candela, C. (2002). Más allá del “techo de cristal”. Diversidad de género. Revista del ministerio de trabajo y asuntos sociales 40: 55-68.

Barón, S., Cascone, M., y Martínez, C. (2013). Estigma del sistema de género: aprendizaje de los modelos normativos, bullying y estrategias de resiliencia. Política y Sociedad 50(3): 837-864. https://doi.org/10.5209/rev_POSO.2013.v50.n3.41971

Barrientos, J., y Cárdenas, M. (2013). Homofobia y Calidad de Vida de Gay y Lesbianas: Una Mirada Psicosocial. Psykhe 22(1): 3-14. https://doi.org/10.7764/psykhe.22.1.553

Barriuso-Ortega, S., Heras-Sevilla, D., y Fernández-Hawrylak, M. (2022). Análisis de programas de educación sexual para adolescentes en España y otros países. Revista Electrónica Educare 26(2): 329-349. http://dx.doi.org/10.15359/ree.26-2.18

Bartual-Figueras, M. T., Carbonell-Esteller, M., Carreras-Marín, A., Colomé-Ferrer, J., y Turmo-Garuz, J. (2018). La perspectiva de género en la docencia universitaria de Economía e Historia. Revista d'Innovació Docent Universitària 10: 92-101. http://dx.doi.org/10.1344/RIDU2018.10.9

Calvo González, S. (2021). Educación sexual con enfoque de género en el currículo de la educación obligatoria en España: avances y situación actual. Educatio Siglo XXI 39(1): 281-304. https://doi.org/10.6018/educatio.469281

Cárdenas, J. M., y Arancibia, H. (2014). Potencia estadística y cálculo del tamaño del efecto en G* Power: complementos a las pruebas de significación estadística y su aplicación en psicología. Salud & Sociedad 5(2): 210-244. https://doi.org/10.22199/S07187475.2014.0002.00006

Carrera, M. V. (2013). Educando Queer: el educador/a social como agente de subversión de género en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación 61(2):1-12. https://doi.org/10.35362/rie6121257

Carretero, R., y Nolasco, A. (2019). Sexismo y formación inicial del profesorado. Educar 55(1): 293-310. https://doi.org/10.5565/rev/educar.903

Chisvert Tarazona, M. J. (2012). Coeducación y formación del profesorado en el estado español: apertura a nuevos espacios de reflexión. ORG & DEMO 13(1): 73-86. https://doi.org/10.36311/1519-0110.2012.v13n1.2580

CIS-Centro de Investigaciones Sociológicas (2023). Percepciones sobre la igualdad entre hombres y mujeres y estereotipos de género (Estudio nº 3428). CIS.

Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. (2nd ed.), New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Cordón, S., Gutiérrez-Esteban, P., y Cubo, S. (2019). Development of sexist attitudes in primary school teachers during their initial teacher training. Women's Studies International Forum 72: 32-39. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2018.11.005

Cortina, H., Iribarren, C., y Martín, A. M. (2022). Teachers’ Explanations of Adolescent to Parent Violence in Relation to Sexism and Belief in the Just World. European Journal of Education and Psychology 15(3): 1–23. https://doi.org/10.32457/ejep.v15i3.2013

Cunha-Oliveira, A., Camarneiro, A. P., Gomez-Cantarino, S., Cipriano-Crespo, C., Pina Queiros, P.J., Cardoso, D., Santos, D.G., y Ugarte-Gurrutxaga, M. I. (2021). The integration of gender perspective into young people’s sexuality education in Spain and Portugal: Legislation and educational models. International Journal of Environmental Research and Public Health 18(22): 11921. https://doi.org/10.3390/ijerph182211921

Cunningham, G. B., y Pickett, A. C. (2018). Trans prejudice in sport: Differences from LGB prejudice, the influence of gender, and changes over time. Sex Roles, 78: 220-227. https://doi.org/10.1007/s11199-017-0791-6

Damanpak-Rizi, M., Farnam, F., y Khodakhah, P. (2021). Effect of cognitive-behavioral therapy on domestic violence and its consequences in transgender youth: a randomized clinical trial, parallel group study. BMC psychiatry 21(1): 1-7. https://doi.org/10.1186/s12888-021-03224-z

Delamata, G. (2013). Amanecer y progreso de un repertorio social activista de derechos bajo la democracia recuperada. Revista Saap 7(2), 307-315.

Dispenza, F., Watson, L. B., Chung, Y. B., y Brack, G. (2012). Experience of careerrelated discrimination for female-to-male transgender persons: A qualitative study. Career Development Quarterly 60: 65-81. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2012.00006.x

Dugan, J. P., Kusel, M. L., y Simounet, D. M. (2012). Transgender college students: An exploratory study of perceptions, engagement, and educational outcomes. Journal of College Student Development 53(5): 719-736. https://doi.org/10.1353/csd.2012.0067

Fernández-Rouco, N., Fernández-Fuertes, A. A., Carcedo, R. J., Lázaro-Visa, S., y Gómez-Pérez, E. (2017). Sexual violence history and welfare in transgender people. Journal of Interpersonal Violence 32(19): 2885-2907. https://doi.org/10.1177/0886260516657911

FRA-European Union Agency for Fundamental Rights (2024). LGTBIQ equality at a crossroads: Progress and challenges, Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.

Fleckman, J., Brown, K., Lederer, A., Stoltman, S., & Craft, T. (2023). Tackling oppressive beliefs and sexual violence on college campuses: evaluation of an innovative theater-based intervention. Health Education & Behavior 50(3): 318-327. https://doi.org/10.1177/10901981221120391

García-Pérez, R., Rebollo, M. A., Vega, L., Barragán, R., Buzón, O., y Piedra, J. (2011) El patriarcado no es transparente: competencias del profesorado para reconocer desigualdad. Cultura y Educación 23(3): 385-397. https://doi.org/10.1174/113564011797330298

García-Pérez, R., Sala, A., Rodríguez Vidales, E., y Sabuco I Cantó, A. (2013). Formación inicial del profesorado sobre género y coeducación: impactos metacognitivos de la inclusión curricular transversal sobre sexismo y homofobia. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado 17(1): 269-287. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev171COL1.pdf

Gómez-Jarabo, I., y Sánchez-Delgado, P. (2017). Formación del profesorado en cuestiones de género. Revista de Comunicación de la SEECI 43: 53-68. http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2017.43.53-68

Gross, E. B., Kattari, S. K., Steel, M., Wilcox, R., Ernst, S., y Parrish, D. (2023). ‘I have had several providers who recognize my humanity’: exploring the overall health and positive healthcare interactions of transgender and gender diverse college students. Journal of LGBT Youth: 1-25. • https://doi.org/10.1080/19361653.2023.2300068

Heras-Sevilla, D., y Ortega-Sánchez, D. (2020). Evaluation of sexist and prejudiced attitudes toward homosexuality in Spanish future teachers: Analysis of related variables. Frontiers in psychology 11: 572553 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.572553

Heras-Sevilla, D., Ortega-Sánchez, D., y Rubia-Avi, M. (2021a). Conceptualización y reflexión sobre el género y la diversidad sexual. Hacia un modelo coeducativo por y para la diversidad. Perfiles Educativos 43(173): 148-165. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.173.59808

Heras-Sevilla, D., Ortega-Sánchez, D., y Rubia-Avi, M. (2021). Coeducation and citizenship: A study on initial teacher training in sexual equality and diversity. Sustainability 13(9): 5233. https://doi.org/10.3390/su13095233

Kattari, S. K., O’Connor, A. A., y Kattari, L. (2018). Development and Validation of the Transgender Inclusive Behavior Scale (TIBS). Journal of homosexuality 65(2): 181-196. https://doi.org/10.1080/00918369.2017.1314160

Ketting, E., Friele, M., y Michielsen, K. (2016). Evaluation of holistic sexuality education: A European expert group consensus agreement. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care 21(1): 68-80. https://doi.org/10.3109/13625187.2015.1050715

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE). Boletín Oficial del Estado num. 340, 2020, 29 de dicembre. Referencia: BOE-A-2020-17264

Lipson, S. K., Raifman, J., Abelson, S., & Reisner, S. L. (2019). Gender Minority Mental Health in the U.S.: Results of a National Survey on College Campuses. American Journal of Preventive Medicine 57(3): 293–301. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2019.04.025

López, J. A. (2018). Movilización y contramovilización frente a los derechos LGBTI. Respuestas conservadoras al reconocimiento de los derechos humanos. Estudios sociológicos 36(106): 161-187 https://doi.org/10.24201/es.2018v36n106.1576

Lundin, M. (2014). Inviting queer ideas into the science classroom: studying sexuality education from a queer perspective. Cultural Studies of Science Education 9(2): 377-391. https://doi.org/10.1007/s11422-013-9564-x

Manzi, F. (2019). Are the processes underlying discrimination the same for women and men? A critical review of congruity models of gender discrimination. Frontiers in psychology 10: 469. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00469

Martínez, J.-L., Vicario-Molina, I., González, E. e Ilabaca, P. (2014). Educación sexual en España: Importancia de la formación y las actitudes del profesorado. Infancia y Aprendizaje 37(1): 117-148. https://doi.org/10.1080/02103702.2014.881652

Martxueta, A., y Etxeberria, J. (2014). Análisis diferencial retrospectivo de las variables de salud mental en lesbianas, gais y bisexuales (LGB) víctimas de bullying homofóbico en la escuela. Revista de psicopatología y psicología clínica 19(1): 23-35. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.19.num.1.2014.12980

McMillan, J., y Schumacher, S. (2011). Investigación educativa, Madrid, España: Pearson.

Molet, C., y Bernad, O. (2015). Políticas de género y formación del profesorado: diez propuestas para un debate. Temas de Educación 21(1), 119-136.

Parchem, B., Wheeler, A., Talaski, A., y Molock, S. D. (2021). Comparison of anxiety and depression rates among LGBTQ college students before and during the COVID-19 pandemic. Journal of American College Health: J of ACH: 1–9. https://doi.org/10.1080/07448481.2021.2013238

Penna Tosso, M., y Sánchez Sáinz, M. (2015). Evaluación de la homofobia en los futuros docentes de Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa 33(1): 83-98. https://doi.org/10.6018/rie.33.1.179671

Platero, R. (2009). Transexualidad y agenda política: una historia de (dis) continuidades y patologización. Política y sociedad 46(1): 107-128.

Sánchez Sibony, A., Ortega Ruiz, R., y Casas, J. A. (2018). Acoso escolar homofóbico: una mirada internacional. Educación y Futuro: Revista de investigación aplicada y experiencias educativas 38: 83-107.

Sánchez Torrejón, B., Granero Andújar, A., y Esteban Mora, J. (2023). Absence of transgender identities in primary education teachers’ training and its implications in the classroom: A phenomenological study. Education Sciences 13(8): 809. https://doi.org/10.3390/educsci13080809

Sánchez-Torrejón, B. (2024). Pedagogía queer: avances y retos desde una escuela contrahegemónica. Revista de Estudios Socioeducativos. ReSed, 1(12): 171-180. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2024.i12.14

Subirats, M. (2016). De los dispositivos selectivos en la educación: el caso del sexismo. Revista de Sociología de la Educación-RASE 9(1): 22-36. https://doi.org/10.7203/RASE.10.2.10252

Tarrow, S. (2009). El poder en movimiento. Los movimientos sociales, la acción colectiva y la política, Madrid (España): Alianza.

UNESCO – Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2018). International technical guidance on sexuality education: An evidence-informed approach (second revised edition), Paris (Francia): Autor. Recuperado de https://doi.org/10.54675/UQRM6395

Van Anders, S. M. (2015). Beyond sexual orientation: Integrating gender/sex and diverse sexualities via sexual configurations theory. Archives of sexual behavior 44: 1177-1213. https://doi.org/10.1007/s10508-015-0490-8

Westwood, J. y Mullan, B. (2007). Knowledge and attitudes of secondary school teachers regarding sexual health Education in England. Sex Education: Sexuality, Society and Learning 7(2): 143-159. https://doi.org/10.1080/14681810701264490

Yucel, E., Angelone, D. J., y Jones, M. C. (2023). Reassessing the Confluence Model of Men’s Risk for Sexual Aggression. Journal of interpersonal violence 38(7-8): 6062-6084. https://doi.org/10.1177/08862605221127376

Zehnter, M. K., Manzi, F., Shrout, P. E., y Heilman, M. E. (2021). Belief in sexism shift: Defining a new form of contemporary sexism and introducing the belief in sexism shift scale (BSS scale). PloS one 16(3): e0248374. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0248374

Published

2024-11-29

How to Cite

Heras Sevilla, D., Alonso Martínez, L., & Barriuso Ortega, S. (2024). Perception of teachers in Castilla y León on their knowledge of equality, sexual diversity and sex education . RELIES: Revista Del Laboratorio Iberoamericano Para El Estudio Sociohistórico De Las Sexualidades, (12), 1–17. https://doi.org/10.46661/relies.11244