Characterization of the flamenco consumer in the city of Seville

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/rev.metodoscuant.econ.empresa.7950

Keywords:

Consumer, flamenco, cultural industry Seville, intangible heritage

Abstract

This article aims to determine the type of audience (profile/characterization) that attends live flamenco shows in Seville. In order to develop this research, surveys have been carried out at the exit of the recitals in both private and public venues in the city. Through all the variables identified, we have obtained results that define the profile of the person who attends flamenco shows in Seville. All this is aimed at implementing improvements in the cultural management (public and private) of flamenco to improve its efficiency in areas such as economics and tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado Quintero & Palma Martos (2015). Factores que limitan la participación cultural. Una mirada desde la economía de la cultura. Revista de Ciencias Sociales, 21(1). 58-71. https://doi.org/10.31876/rcs.v21i1.25706 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v21i1.25706

Algán & Berstein (2020). Investigación de mercado en cultura: Una herramienta clave para la gestión de las artes. Culturas. Publicación de Gestión Cultural. Universitat Politécnica de Valéncia, 7(2), 1-19. https://doi.org/10.4995/cs.2020.14473 DOI: https://doi.org/10.4995/cs.2020.14473

Aoyama, Y. (2007). The role of consumption and globalization in a cultural industry: The case of flamenco. Geoforum, 38(1), 103-113. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2006.07.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2006.07.004

Aoyama, Y. (2009). Artists, Tourists, and the State: Cultural Tourism and the Flamenco Industry in Andalusia, Spain. International Journal of Urban and Regional Research, 33(1), 80-104. https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2009.00846.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2009.00846.x

Arrebola, A. (1991). Cante y toros: Un ensayo de aproximación. Universidad de Málaga.

Arrebola, A. (2019). Flamenco y toros una forma de Cultura Andaluza (Ayuntamiento de Villanueva Mesía).

Ateca Amestoy, V. M. (2021). El capital humano como determinante del consumo cultural. Studies of Applied Economics, 27(1), 89-112. https://doi.org/10.25115/eea.v27i1.4851 DOI: https://doi.org/10.25115/eea.v27i1.4851

Au, W., Ho, G., & Chan, K. (2016). An Empirical Investigation of the Arts Audience Experience Index. Empirical Studies of the Arts, 35. https://doi.org/10.1177/0276237415625259 DOI: https://doi.org/10.1177/0276237415625259

Baumol, W., & Bowen, W. (1966). Performing Arts: The Economic Dilemma: Vol. 37(3). The Twentieth Century Fund.

Bermudez Trivino, Medina Hurtado & Aguado Quintero (2016). The decision of listening to recorded music in Colombia. A microeconometric approach. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 21, 21. https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.2251 DOI: https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.2251

Caplan, B. (2003). Stigler-Becker versus Myers-Briggs: Why preference-based explanations are scientifically meaningful and empirically important. Journal of Economic Behavior & Organization, 50(4), 391-405. https://doi.org/10.1016/S0167-2681(02)00031-8 DOI: https://doi.org/10.1016/S0167-2681(02)00031-8

Castellanos Pérez, R., & Pérez Santos, E. (2022). Claves para obtener información precisa sobre los públicos de museos con encuestas en línea. Editorial Universitat Politècnica de València. Congreso CIMED. 275-287. https://doi.org/10.4995/CIMED22.2022.15473 DOI: https://doi.org/10.4995/CIMED22.2022.15473

Cerdá Vargas, D. (2019). En busca del cante jondo: Aproximación al "canto primitivo andaluz" desde la perspectiva de Manuel de Falla. Quadrivium, 10. 476. 1-13.

Cerviño Fernández, J. (2012). Strategic management of the brand in the world of wine. Spanish Journal of Rural Development, 3 (1). 1-18.

https://doi.org/10.5261/2012.ESP1.01 DOI: https://doi.org/10.5261/2012.ESP1.01

Chales-Aoun, A. (2020). Encuesta de caracterización y consumo cultural de los públicos de Teatro Biobío. Culturas. Revista de Gestión Cultural, 7(1), 1. https://doi.org/10.4995/cs.2020.13603 DOI: https://doi.org/10.4995/cs.2020.13603

Contreras Lévano, M. A. del C., & Vargas Merino, J. A. (2021). Conceptualización y caracterización del comportamiento del consumidor. Una perspectiva analítica generacional. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 8(1), 15-28. https://doi.org/10.30545/academo.2021.ene-jun.2 DOI: https://doi.org/10.30545/academo.2021.ene-jun.2

Cutts, D., & Widdop, P. (2017). Reimagining omnivorousness in the context of place. Journal of Consumer Culture, 17(3), 480-503. https://doi.org/10.1177/1469540516634413 DOI: https://doi.org/10.1177/1469540516634413

De Sancha Navarro, Palma Martos & Oliver-Alfonso (2019). Explanatory factors of university student participation in flamenco. Economics & Sociology, 12(4), 130-148. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2019/12-4/8 DOI: https://doi.org/10.14254/2071-789X.2019/12-4/8

Dempster, A. M. (2009). An Operational Risk Framework for the Performing Arts and Creative Industries. Creative Industries Journal, 1(2), 151-170. https://doi.org/10.1386/cij.1.2.151_1 DOI: https://doi.org/10.1386/cij.1.2.151_1

Escribano Samoral, B. (2018). Impacto Social y Cultural del Flamenco en el Turismo Sevillano. Universidad de Sevilla.

Favaro, D., & Frateschi, C. (2007). A discrete choice model of consumption of cultural goods: The case of music. Journal of Cultural Economics, 31(3), 205-234. https://doi.org/10.1007/s10824-007-9043-x DOI: https://doi.org/10.1007/s10824-007-9043-x

Feder, T., McAndrew, S., O'Brien, D., & Taylor, M. (2022). Cultural consumption and Covid-19: Evidence from the Taking Part and COVID-19 Cultural Participation Monitor surveys. Leisure Studies, 42 (13). 1-18. https://doi.org/10.1080/02614367.2022.2088831 DOI: https://doi.org/10.1080/02614367.2022.2088831

Fernández Manzano, R. (2001). El asociacionismo flamenco: Las Peñas en Andalucía. Cuadernos de Música Iberoamericana, 8-9, 307-312.

Florido, D., & Reigada, A. (2015). Aix Gracia, Francisco (2014) Flamenco y poder. Un estudio desde la sociología del arte. Madrid: Fundación SGAE, 555 pp. Revista Andaluza de Antropología, 9, 222-231. https://doi.org/10.12795/RAA.2015.i09.11 DOI: https://doi.org/10.12795/RAA.2015.i09.11

García García, L., Muñoz Fernández, A., & López Guzmán Guzmán, T. (2015). El Flamenco como Producto Del Turistico Cultural. International Journal of Scientific Management and Tourism, 1(2), 239-261.

Gauss McKenzie, J. (2020). Flamenco Tablaos as sites for identity construction through cultural performance. ProQuest Dissertations Publishing.

Gayo, M. (2017). Exploring Cultural Disengagement: The Example of Chile. Cultural Sociology, 11(4), 468-488. https://doi.org/10.1177/1749975517727441 DOI: https://doi.org/10.1177/1749975517727441

Glăveanu, V. P. (2011). Creativity As Cultural Participation: Creativity as Cultural Participation. Journal for the Theory of Social Behaviour, 41(1), 48-67.

https://doi.org/10.1111/j.1468-5914.2010.00445.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-5914.2010.00445.x

González Climent, A. (1955). Flamencología (toros, cante y baile) (E. Sánchez Leal). Universidad de Michigan.

Guccio, C., Lisi, D., Martorana, M., & Mignosa, A. (2017). On the role of cultural participation in tourism destination performance: An assessment using robust conditional efficiency approach. Journal of Cultural Economics, 41(2), 129-154. https://doi.org/10.1007/s10824-017-9295-z DOI: https://doi.org/10.1007/s10824-017-9295-z

Heikkilä, R., & Lindblom, T. (2022). Overlaps and accumulations: The anatomy of cultural non-participation in Finland, 2007 to 2018. Journal of Consumer Culture, 146954052110620. https://doi.org/10.1177/14695405211062052 DOI: https://doi.org/10.1177/14695405211062052

Heredia-Carroza, J., Palma Martos, L., & Marín, A. (2020). Determinants of attendance frequency to flamenco shows in Spain. A cultural economic approach. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 29, 79-98. https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.3751 DOI: https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.3751

Heredia-Carroza, J., Palma, L., & Aguado, L. F. (2023a). Does copyright understand intangible heritage? The case of flamenco in Spain. International Journal of Heritage Studies, 29(6), 598-614. https://doi.org/10.1080/13527258.2023.2208102 DOI: https://doi.org/10.1080/13527258.2023.2208102

Heredia-Carroza, J., Palma, L., de Sancha-Navarro, J., & Chavarría-Ortiz, C. (2023b). Consumption Habits of Recorded Music: Determinants of Flamenco Albums Acquisition. Sage Open, 13(3). https://doi.org/10.1177/21582440231195202 DOI: https://doi.org/10.1177/21582440231195202

Holbrook, Morris B. (1999). Consumer value a framework for analysis and research (London; New York: Routledge). https://doi.org/10.4324/9780203010679 DOI: https://doi.org/10.4324/9780203010679

Instituto del Turismo de España. (2013). Memoria Turespaña 2012. Instituto de Turismo de España (TURESPAÑA). https://www.tourspain.es/es-es/inteligenciamercados/EstudiosPublicaciones/Paginas/default.aspx

Junta de Andalucía. (2002). Guía del Flamenco de Andalucía.

Leaver, D., & Schmidt, R. Ä. (2010). Together Through Life-An exploration of popular music heritage and the quest for re-enchantment. Creative Industries Journal, 3(2), 107-124. https://doi.org/10.1386/cij.3.2.107_1 DOI: https://doi.org/10.1386/cij.3.2.107_1

Lévy-Garboua, L., & Montmarquette, C. (1996). A microeconometric study of theatre demand. Journal of Cultural Economics, 20(1), 25-50. https://doi.org/10.1007/s10824-005-5050-y DOI: https://doi.org/10.1007/BF00148269

Palma Martos, L., Palma Martos, M. L., Rodríguez-Ramos, A., Martín Navarro, J. L., & Cascajo de la Barrera-Caro, I.. (2017). Live Flamenco in Spain: A Dynamic Analysis of Supply with Managerial Implications. International Journal of Arts Management, 19(3), 58-70.

Martin, T. E. (2016). Transnational flamenco: Transcultural exchange and the role of the individual in mediating english and andalucian flamenco culture. University of Leeds (United Kingdom) ProQuest Dissertations Publishing, 3.

Mateo Pérez, R. (2015). Industrias culturales y de la comunicación: Mito y lógica de la creatividad y del empresario innovador. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 813-832. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1073 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1073

Millán Vázquez de la Torre, M. G., Millán Lara, S., & Arjona Fuentes, J. M. (2016). Análisis del flamenco como recurso turístico en Andalucía. Cuadernos de Turismo, 38, 301. https://doi.org/10.6018/turismo.38.1461 DOI: https://doi.org/10.6018/turismo.38.1461

Muñoz-Fernández, G. A., Heredia-Carroza, J., de Sancha-Navarro, J. M. & García-García, L. (2023). Does the flamenco tourist exist? Motivation and segmentation. Heliyon, 9(3), e14134. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e14134 DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e14134

Murciano, M., & González Saavedra, C. (2021). Industrias creativas y culturales en España: Efectos de la COVID‑19 sobre la economía y el empleo cultural. Monograma Revista Iberoamericana de Cultura y Pensamiento, 9, 187-210. https://doi.org/10.36008/monograma.2021.09.2118 DOI: https://doi.org/10.36008/monograma.2021.09.2118

Noya, J. (2002). La imagen de España en el Exterior. Real Instituto Elcano de Estudios Internacionales y Estratégicos, 296.

Opitz, C., & Hofmann, K. H. (2016). The More You Know … The More You Enjoy? Applying 'Consumption Capital Theory' To Motion Picture Franchises. Journal of Media Economics, 29(4), 181-195. https://doi.org/10.1080/08997764.2016.1244676 DOI: https://doi.org/10.1080/08997764.2016.1244676

Ortiz Nuevo, J. L. (1989). Silverio Franconetti: Cien años de que murió y aún vive: [Seminario]. Ayuntamiento de Sevilla, Área de Cultura.

Palma Martos, M.L., Palma Martos, L. & Aguado Quintero (2013). Determinants of cultural and popular celebration attendance: The case study of Seville Spring «Fiestas». Journal of cultural economics, 37(1), 87-107. https://doi.org/10.1007/s10824-012-9167-5 DOI: https://doi.org/10.1007/s10824-012-9167-5

Palma Martos, L., & Aguado Quintero, L. F. (2010). Economía de la Cultura. Una nueva área de especialización de la Economía. Revista de economía institucional, 12(22), 129-165.

Paul, M. (2014). Todo Nuevo Bajo el Sol: La Economía Del Turismo, Motor con Marca España. Lid Editorial Empresarial S.L. http://ebookcentral.proquest.com/lib/uses/detail.action?docID=6883403

Peterson, R. A. (1992). Understanding audience segmentation: From elite and mass to omnivore and univore. Poetics 21, 243-258.

https://doi.org/10.1016/0304-422X(92)90008-Q DOI: https://doi.org/10.1016/0304-422X(92)90008-Q

Prieto-Rodríguez, J., & Fernández-Blanco, V. (2000). Are Popular and Classical Music Listeners the Same People? Journal of Cultural Economics, 24(2), 147-164. https://doi.org/10.1023/A:1007620605785 DOI: https://doi.org/10.1023/A:1007620605785

Quispe Limaylla, A. (2013). El uso de la encuesta en las ciencias sociales (1.a ed.). Ediciones Díaz de Santos Universidad Autónoma de Tlaxcala. 106. ISBN 9788499694580

Rausell­Köster, P., Abeledo Sanchís, R., & Marco-Serrano, F. (2011). Sector cultural y creativo y riqueza de las regiones: En busca de causalidades. Ekonomiaz, 78, 66-89.

Rehbein, B. (2020). Social Inequality and Sociocultures. Methaodos Revista de Ciencias Sociales, 8(1), 10-21.

https://doi.org/10.17502/m.rcs.v8i1.331 DOI: https://doi.org/10.17502/m.rcs.v8i1.331

Romero Imbroda, J., & Carnero Pardo, C. (2022). Arte flamenco y neurociencia: A la búsqueda del duende. Kranion, 17 (Supl. 1): 33-8, 91. https://doi.org/10.24875/KRANION.M22000033 DOI: https://doi.org/10.24875/KRANION.M22000033

Ruiz, J., & Pérez, Á. (2011). Estudio Económico sobre la importancia del flamenco en las industrias culturales de Andalucía (p. 161). Instituto Andaluz del Flamenco y Universidad de Cádiz.

Salazar Noel (2005). Más allá de la Globalización: La «Glocalización» del Turismo. Política y sociedad. Universidad Complutense, 42 (1), 135-149.

Salder, J. (2021). The creative business: Enterprise development in the arts-based creative industries. Creative Industries Journal, 14(1), 63-80. https://doi.org/10.1080/17510694.2020.1789414 DOI: https://doi.org/10.1080/17510694.2020.1789414

De Sancha Navarro, Palma Martos y Oliver Alfonso (2020). La Economía de la Música. Tesis Universidad de Sevilla. OCLC: OCoLC 1322974988.

Santos, J. A. C., & Santos, M. C. (2021). Editorial: Advances in senior tourism research. Anatolia, 32(4), 531-536. https://doi.org/10.1080/13032917.2021.1999751 DOI: https://doi.org/10.1080/13032917.2021.1999751

Thimm, T. (2014). Modelo de negocio del turismo del baile en Sevilla y Buenos Aires: Aspectos de la importancia del patrimonio cultural inmaterial en la gestión de destinos turísticos. Via Tourism Review, 6 (6). 1-44. https://doi.org/10.4000/viatourism.706 DOI: https://doi.org/10.4000/viatourism.706

Tizón Díaz, M. (2017). Enculturación, música y emociones. RECIEM. Revista Electrónica Complutense de Investigación y Educación Musical, 14, 187-211. http://dx.doi.org/10.5209/RECIEM.52430 DOI: https://doi.org/10.5209/RECIEM.52430

UNESCO. (2003). Convención para la salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial. 32 reunión. París. https://ich.unesco.org/es/convenci%C3%B3n

Urrutia Valenzuela, A. (2007). La música en el barrio como elemento de afirmación identitaria (El ejemplo de Vallecas). Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 62(1), 85-110. https://doi.org/10.3989/rdtp.2007.v62.i1.27 DOI: https://doi.org/10.3989/rdtp.2007.v62.i1.27

van der Hoeven, A., Everts, R., Mulder, M., Berkers, P., Hitters, E., & Rutten, P. (2022). Valuing value in urban live music ecologies: Negotiating the impact of live music in the Netherlands. Journal of Cultural Economy, 15(2), 216-231. https://doi.org/10.1080/17530350.2021.2002175 DOI: https://doi.org/10.1080/17530350.2021.2002175

Wyszomirski, M. J., & Chang, W. (2017). Professional Self-Structuration in the Arts: Sustaining Creative Careers in the 21st Century. Technology Forecasting Using a Diffusion Model Incorporating Replacement Purchases, 9(6), 1035. https://doi.org/10.3390/su9061035 DOI: https://doi.org/10.3390/su9061035

Zhou, J., Qi, J., & Shi, X. (2022). The Innovation of Entrepreneurship Education for Intangible Cultural Heritage Inheritance from the Perspective of Entrepreneurial Psychology. Frontiers in Psychology, 13, 721219. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.721219 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.721219

Published

2024-12-03

How to Cite

Cascajo de la Barrera-Caro, I. Ángel. (2024). Characterization of the flamenco consumer in the city of Seville. Journal of Quantitative Methods for Economics and Business Administration, 38, 1–26. https://doi.org/10.46661/rev.metodoscuant.econ.empresa.7950

Issue

Section

Articles