The Two Faces of Goya: Illustrated and Dionysian. Reflections from the Thoughts of Nietzsche and Danto.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.11100

Keywords:

Arthur Danto, Caprichos, Enlightenment, Francisco de Goya, Friedrich Nietzsche, 18th Century

Abstract

Francisco de Goya’s art is an art full of dualities, which seem to revolve around the confrontation between light and darkness. Throughout history, several authors have reflected on the proximity or distance of the Spanish artist to the ideals of the Enlightenment and his trust in the light of reason. Arthur Danto, with regard to an exhibition dedicated to Goya’s links with the Enlightenment, seems to deny, or at least doubt, the Enlightenment meaning of Goya's work, linking it, in some way, to the thought of Friedrich Nietzsche. The theories of these two authors, Danto and Nietzsche, offer several theses that allow us to study Goya as a subject immersed in a double nature of the Enlightenment, full of light and rationality, and Dionysian, whose darkness implies the loss of faith in reason and modern society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Sánchez Requejo, Universidad de León, España

Graduated in Art History from the University of León, with a Masters Degree in European Culture and Thought: Tradition and Survival, in which he obtained the Extraordinary Masters Degree Prize and a grade of 10.00 (Honors) in his Masters Thesis dedicated to the philosophy of art of Arthur Danto and its links with the thought of German Idealism. He has presented communications on philosophy of art and contemporary art at several conferences and is currently working as a Predoctoral Fellow in the Department of Artistic and Documentary Heritage of the Faculty of Philosophy and Letters of the University of León, where he is working on his thesis "The philosophy of art of Arthur Danto, a bridge between the United States, Europe and Spain: Roots, Development and Transcendence"

References

Goya, Francisco de. Iriarte, Bernardo de, Carta; 1 de abril de 1794. Francisco de Goya, Diplomatario.

https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/10/54/_ebook.pdf.

Fuentes bibliográficas

Álvarez Barrientos, Joaquín. “Sobre la construcción de la imagen de Goya: algunos usos y abusos.” En Goya y su contexto, editado por Diputación Provincial de Zaragoza e Institución “Fernando el Católico”, 17-38. Zaragoza: Institución “Fernando el Católico”, 2013.

Borck, Ekike. “Nietzsche, el nihilismo y el arte de la transfiguración.” Estudios sobre Nietzsche, no. 19 (2019): 13-42. https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi19.11714.

Danto, Arthur. Encounters and Reflections. Berkeley y Los Ángeles: University of California Press, 1997.

Danto, Arthur. La transfiguración del lugar común. Barcelona: Paidós, 2002.

Danto, Arthur. El abuso de la belleza. Barcelona: Paidós, 2005.

Danto, Arthur. Qué es el arte. Barcelona: Paidós, 2018.

Diario de Madrid, 6 de febrero, 1799. Biblioteca Nacional de España. https://hemerotecadigital.bne.es/hd/viewer?oid=0001598112&page=4. Consultado el 27 de septiembre de 2024.

Diderot, Denis. Investigaciones filosóficas sobre el origen y naturaleza de lo bello. Madrid: Aguilar, 1981.

Eisendraht, Rachel. “Shakespeare and the Repetition of the Commonplace.” En A Companion to Arthur C. Danto, editado por Jonathan Gilmore y Lydia Goehr, 190-198. Nueva York: John Wiley and Sons, 2022. https://doi.org/10.1002/9781119154242.ch21.

Foradada, Carlos. Goya recuperado en las Pinturas negras y El coloso. Gijón: Trea, 2019.

Helman, Edith. Trasmundo de Goya. Madrid: Alianza Editorial, 1993.

Lanceros, Patxi, La herida trágica. El pensamiento simbólico tras Hölderlin, Nietzsche, Goya y Rilke. Barcelona: Anthropos Editorial, 1997.

Leocata, Francisco. “Ilustración y modernidad en los primeros escritos de Nietzsche.” Sapientia, no. 56 (2001): 445-480.

López Vázquez, José Manuel. Explicaciones de los Caprichos de Goya. Lugo: Editorial Ta Ta Ta, 2023.

Madrid Casado, Carlos M. “Goya, ¿el espíritu de la Ilustración?” El Catoblepas: revista crítica del presente, no. 163 (2015): 1-10.

Nietzsche, Friedrich. Crepúsculo de los ídolos (o cómo filosofar a martillazos). Madrid: Alianza Editorial, 1973.

Nietzsche, Friedrich. Humano, demasiado humano. México: Mexicanos Unidos, 1986.

Nietzsche, Friedrich. Ecce Homo. Madrid: Alianza Editorial, 2005.

Nietzsche, Friedrich. El origen de la tragedia. Madrid: Austral, 2006.

Saavedra, Santiago, María Victoria Lasso de la Vega, Rufino Díaz, Lola Gómez de Aranda, María Esther Garrido, y Agustín Martínez, eds. Goya y el espíritu de la Ilustración. Madrid: Museo Nacional del Prado, 1988. Publicado en conjunto con una exhibición del mismo título organizada y presentada en el Museo Nacional del Prado en Madrid, 6 de octubre de 1988-18 de diciembre de 1988, el Museum of Fine Arts en Boston, 18 de enero de 1989-26 de marzo de 1989 y el Metropolitan Museum of Art en Nueva York, 9 de mayo de 1989-16 de julio de 1989.

Stoichita, Victor y Anna Maria Coderch, El último carnaval: un ensayo sobre Goya. Barcelona: Siruela, 2000.

Todorov, Tzvetan. Goya, a la sombra de las luces. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2022.

Tomilson, Janis. Goya en el crepúsculo del siglo de las luces. Madrid: Cátedra, 1993.

Published

2025-05-12

How to Cite

Sánchez Requejo, D. (2025) “The Two Faces of Goya: Illustrated and Dionysian. Reflections from the Thoughts of Nietzsche and Danto. ”, Atrio. Revista de Historia del Arte. Sevilla, España, (31), pp. 190–210. doi: 10.46661/atrio.11100.

Issue

Section

Articles