School coexistence post COVID 19: A didactic proposal from the educational coaching

Authors

  • Daniel Serey Universidad de Atacama
  • Patricia Zúñiga. Universidad Central de Chile. Región Metropolitana-Chile

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.5005

Keywords:

Didactics, language, educational coaching, school coexistence

Abstract

The purpose of this communication letter is to present a theoretical didactic proposal for addressing the problems of school coexistence after COVID 19, from the use of coaching tools. Proposal that will allow us to better manage coexistence and its possible conflicts, once the thousands of students return from their quarantines and normal schooling processes begin. As a methodology, firstly, an introduction, a brief theoretical framework to explain and understand this proposal, a methodology and its corresponding didactic action of the model are presented, which includes the general procedures for action of the model, the didactics to implement this proposal, which includes a plan for the prevention and treatment of coexistence, and the corresponding conclusions, which give meaning to the theoretical didactic proposal for addressing the problems of school coexistence.

In this, it will allow all members of the school coexistence team to be prepared so that, through the tools, techniques and practical work of educational coaching, both in prevention topics, and in strategies to face these new problems that covid will bring 19. It is not known, how long this period of compulsory school distance will last, if it can be hypothesized that it will greatly affect coexistence in the thousands of quarantined children and youth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (2012). Haciendo que las escuelas sean más inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista Educación Inclusiva, 5(1), 39-49.

Arancibia, M. (2014). Diagnóstico e intervención en escuelas desde la política de convivencia escolar y enfoque de derechos humanos. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14(3),1-18.

Arón, A., Milicic, N., Sánchez, M., y Subercaseaux, J. (2017). Construyendo juntos: claves para la convivencia escolar. Agencia de Calidad de la Educación. Gobierno de Chile. Editorial R.R. Donnelly Chile Limitada. Santiago-Chile.

Colorado, R., y Corcino, L. (2014). Percepción y receptividad al proceso de coaching como componente de un programa de desarrollo profesional para maestros de escuela primaria. Paradígma, 35(1), 79-102.

Chaparro, A., Caso, J., Fierro, Ma. C., y Díaz, C. (2015). Desarrollo de un instrumento de evaluación basado en indicadores de convivencia escolar democrática, inclusiva y pacífica. Perfiles educativos, 37(149), 20-41.

Díaz, S., y Sime, L. (2016). Convivencia escolar: una revisión de estudios de la educación básica en Latinoamérica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 49, 125-145.

Elías, M. (2015). La cultura escolar: un concepto complejo. Educare, 19(2), 285-301. doi:10.15359/ree.19-2.16.

Ferrada, R. (2014). Relación entre docentes y estudiantes. Una indagación a las Representaciones Sociales, que construyen Estudiantes de Educación Media en torno a la influencia de la Institución Escolar en sus Procesos Formativos. Tesis presentada como requisito para optar al Grado de Magíster en Educación, mención Currículum y Comunidad Educativa. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Chile. Chile

Fierro-Evans, C., y Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia Escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 9-27. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1486

García-Naveira, A. (2013). Aplicación profesional del coaching en el deporte: un estudio de caso único. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(2), 101-112. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-84232013000200011&lng=es&tlng=es.

Gómez, O., Romera, E., y Ortega, R. (2017). La competencia para gestionar las emociones y la vida social, y su relación con el fenómeno del acoso y la convivencia escolar. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88, 27-38.

Herrero, C. (2016). Educación, economía y axiología: el coaching educativo. Trabajo Fin para obtener el Máster en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Universidad de Valladolid. España.

López, M., Tejero, R. y Fernández, A. (2017). Los conflictos escolares y su gestión en la formación inicial del profesorado. Un estudio de caso. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21 (4), 293-314.

López, V., Díaz, H., y Carrasco, C. (2015). ¡Nosotros sí podemos! Aprendiendo a mejorar la convivencia escolar. Centro de Investigación Avanzada en Educación. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. LOM Ediciones. Santiago, Chile.

MINEDUC. (2015). Política Nacional de Convivencia Escolar: 2015/2018. Ministerio de Educación de Chile. Santiago-Chile

Molina, Y. (2015). Necesidades educativas especiales, elementos para una propuesta de inclusión educativa a través de la investigación acción participativa: El caso de la Escuela México. Estudios pedagógicos, 41(especial), 147-167. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000300010

Muñoz, Carlos, y Díaz, Olga (2014). El Coaching y la transformación organizacional: una oportunidad para las Empresas y los Coaches. Sumas de Negocio, 5(11) 62-69

Murillo, I., y González, M. (2018). Tarea de todos. Hacia una visión compartida de la calidad de la educación. Agencia de Calidad de la Educación. Gobierno de Chile. Editorial R.R. Donnelly Chile Limitada. Santiago-Chile.

Redon, S. (2010). La escuela como espacio de ciudadanía. Estudios Pedagógicos, XXXVI (2), 213-239.

Retuert, G., y Castro, P. (2017). Teorías subjetivas de profesores acerca de su rol en la construcción de la convivencia escolar. Polis (Santiago), 16 (46), 321-345. https://doi.org/10.4067/S0718-65682017000100321

Rosa, G., Riberas, G., Navarro-Segura, L., y Vilar, J. (2015). El Coaching como Herramienta de Trabajo de la Competencia Emocional en la Formación de Estudiantes de Educación Social y Trabajo Social de la Universidad Ramón Llull, España. Formación universitaria, 8(5), 77-90. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000500009

Sánchez, J., y Sánchez, J. (2018) Particularidades de la convivencia escolar en las escuelas del suroriente de Barranquilla. Revista Encuentros, 16(2) 92 - 116 http://dx.doi.org/10.15665/encuent.v16i02.1411

Sandoval, M. (2014). Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. Ultima década, 22(41), 153-178. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362014000200007

Santiago, A. (2017). La sociedad de control: una mirada a la educación del siglo XXI desde Foucault. Revista de filosofía, 73, 317-336. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-43602017000100317

Serey, D., y Zúñiga, P. (2019). Como enseñar cuando los estudiantes no quieren aprender. Edit. Académica Española. Saarbrücken, Germany.

Serey, D. (2015). El Coaching Educativo en la resolución de conflictos escolar. Edit. Académica Española. Saarbrücken, Germany.

Serey, D. (2019a). Los componentes que caracterizan (la conceptualización) las prácticas de la convivencia escolar. REIDU- Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria. 1 (1), 129- 147. Recuperado de: http://revistas.uantof.cl/index.php/REIDU/issue/view/1

Serey, D. (2019b). Percepciones de los profesionales educativos sobre la Convivencia Escolar. REA-Revista de Educación las Américas, 2 (8), 42-58. Recuperado de: http://revistas.udla.cl/rea/index.php/rea /article/view/4/3

Valenzuela, J., Ahumada, I., Rubilar, A., López, V., y Urbina, C. (2018). El encargado de convivencia escolar en Chile: hacia la comprensión de su identidad laboral. Revista de Psicología (PUCP), 36(1), 189-216.

Veliz, L., y Paravic, T. (2012). Coaching educativo como estrategia para fortalecer el liderazgo en enfermería. Ciencia y enfermería, 18(2), 111-117. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532012000200012

Zegarra, R., y Velázquez, M. (2016). El coaching: una forma para fortalecer el profesionalismo del docente en el aula. Páginas de Educación, 9(2), 156-183.

Published

2020-07-29

How to Cite

Serey, D., & Zúñiga., P. . (2020). School coexistence post COVID 19: A didactic proposal from the educational coaching. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 143-161. https://doi.org/10.46661/ijeri.5005