Development of empathy and ethical values through role-playing games as innovation for education in values

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.7273

Keywords:

Role-playing games, Empathy, Ethical values, Learning

Abstract

For some authors, the development of empathy is a central aspect of the development of ethical values. Role-playing games can be the ideal vehicle to transfer learning from fiction to reality. The present study analyzes in an exploratory and descriptive way the scores obtained in the Test of Cognitive and Affective Empathy (TECA) of a total sample of 208 participants. Although no major differences were found between those who had previously participated in role-playing games and those who had not, there was a tendency to obtain higher mean scores than those obtained by the TECA through its scales.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbott, M. S., Stauss, K. A. & Burnett, A. F. (2021). Table-top role-playing games as a therapeutic intervention with adults to increase social connection. Social Work with Groups, 45(1), 16-31. https://doi.org/10.1080/01609513.2021.1932014

Afonso, S. & Aguilera, L. (2021). Desigualdades en el mundo de los videojuegos desde la perspectiva de los jugadores y las jugadoras. Investigaciones feministas, 12(2), 677-689. https://doi.org/10.5209/infe.60947

Altuna, B. (2018). Empatía y moralidad: las dimensiones psicológicas y filosóficas de una relación compleja. Revista de Filosofía, 43(2), 245-262. https://doi.org/10.5209/RESF.62029

Amador, J. A. & Forns, M. (2019). La escala de inteligencia de Wechsler para niños, quinta edición: WISC-V. Documento de trabajo. https://bit.ly/3xhM9vI

Arán, V., López, M. & Richaud, M.C. (2021). Aproximación neuropsicológica al constructo de empatía: aspectos cognitivos y neuroanatómicos. Cuadernos de Neuropsicología / Panamerican Journal of Neuropsychology, 6(1), 63-83. https://www.redalyc.org/pdf/4396/439643203006.pdf

Ávila, A. & Tomé, M. C. (1989). Evaluación de la deseabilidad social y correlatos defensivos emocionales. Adaptación castellana de la Escala de Crowne y Marlowe. En A. Echevarría y D. Páez (Eds.), Emociones: perspectivas psicosociales (505-514). Fundamentos.

Bahr, A. (2018). Tiny Dungeon. Akuma Studio.

Barbosa, A. & Trindade, J. D. (2020). Reflexões acerca do roleplaying game (RPG) na educação: potencialidade cognitiva. Revista Multidebates, 4(2), 114-124. http://revista.faculdadeitop.edu.br/index.php/revista/article/view/244

Baron-Cohen, S. & Wheelwright, S. (2004). The empathy Quotient: An investigation of adults with Asperger syndrome or high functioning autism, and normal sex differences. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34, 163-175. https://link.springer.com/article/10.1023/B:JADD.0000022607.19833.00

Brell, M. (2006). Juegos de rol. Educación social: Revista de intervención socioeducativa, 33, 104-113. https://bit.ly/3oss9Rc

Bryant, B. K. (1982). An index of empathy for children and adolescents. Child development, 53, 413-425. https://doi.org/10.2307/1128984

Chandran, S., Sreedaran, P., Pradeep, J., Manohari, S. M., Kuppili, P. P. & Kishor, M. (2020). Using entertainment media to teach undergraduate psychiatry: Perspectives on the need and models of innovation. Arch Med Health Sci, 8(1), 125-132. https://www.amhsjournal.org/text.asp?2020/8/1/125/287367

https://doi.org/10.4103/amhs.amhs_57_20

Da Silva, R. L. (2020). Designing a Digital Roleplaying Game to foster awareness of hidden disabilities. International Journal of Designs for Learning, 11(2), 55-63. https://doi.org/10.14434/ijdl.v11i2.27257

Fernández-Seara, J. L. & Mielgo, M. (2017). Escalas de Apreciación del Estrés. TEA ediciones.

Ferrando, P. J. & Chico, E. (2000). Adaptación y análisis psicométrico de la escala de deseabilidad social de Marlowe y Crowne. Psicothema, 12, 383-389. https://www.redalyc.org/pdf/727/72712309.pdf

García, A. (2017). Privilege, Power and Dungeons & Dragons: How systems shape racial and gender identities in tabletop role-playing games. Mind, Culture and Activity, 24(3), 232-246. https://doi.org/10.1080/10749039.2017.1293691

García-Fernández, J., Fernández-Gavira, J., Sánchez-Oliver, A. J., & Grimaldi-Puyana, M. (2017). Gamificación y aplicaciones móviles para emprender: una propuesta educativa en la enseñanza superior. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 8, 248-259. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2434

Gil, P., Sánchez, C. & Conill, P. J. (2019). Peacemaker. Nosolorol.

Gutiérrez, S., Sanz, J., Espinosa, R., Gesteira, C. & García-Vera, M. P. (2016). La escala de Deseabilidad Social de Marlowe-Crowne: baremos para la población general española y desarrollo de una versión breve. Anales de psicología, 32(1), 206-217. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.1.185471

Hauser, M. (2008). La mente moral. Paidós.

Hite, K. (2018). Vampiro: la mascarada (5 ed.). Nosolorol.

Hoffman, M. L. (1982). The measurement of empathy. En Izard C.E., Measuring Emotions in Infants and Children (pp. 279-296). Cambridge University Press.

Kerem, E., Fishman, N. & Josselson, R. (2001). The experience of Empathy in everyday relationships: cognitive and affective elements. Journal of social and personal relationships, 18(5), 709-729. https://doi.org/10.1177/0265407501185008

Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca

López-León, R. & Gómez-Valdez, G. (2018). Entendiendo la empatía en la educación del diseño. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 10, 51-63. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/download/3456/2742/0

López-Pérez, B., Fernández-Pinto, I. & Abad, F. J. (2008). Test de Empatía Cognitiva y Afectiva (TECA). TEA ediciones.

Miranda de la Lama, M. H. & Daturi, D. E. (2021). La empatía y su trascendencia en la educación. La colmena, 112, 51-62. https://doi.org/10.36677/lacolmena.v0i112.15772.

Moos, R. H. (2010). CRI-A. Inventario de Respuestas de Afrontamiento. TEA ediciones.

Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory. McGraw Hill.

Ostertagová, E., Ostertag, O. & Kovác, J. (2014). Methodology and Application of the Kruskal-Wallis Test. Applied Mechanics and Materials, 611, 115-120. https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMM.611.115

Pamundi, C. & Piñol, C. (2020). Fanhunter. Devir.

Patsaki, E. & Reyes, F. (2016). Magissa, rol para niños. Nosolorol.

Prinz, J. (2011a). Is empathy necessary for morality?, en Coplan, A. y Goldie, P. (eds.), Empathy: Philosophical and Psychological Perspectives. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199539956.003.0014

Prinz, J. (2011b). Against empathy. Southern Journal of Philosophy, 49(1), 214-233. https://doi.org/10.1111/j.2041-6962.2011.00069.x

Rifkin, J. (2010). La civilización empática: la carrera hacia una conciencia global en un mundo en crisis. Paidós.

Rubio, M. & Cabañes, E. (2012). El sexo de los píxeles. Del yo-mujer al yo-tecnológico. Revista de Estudios de Juventud, 98, 150-166. https://www.injuve.es/sites/default/files/Revista98_11.pdf

Sánchez, V., Álvarez-Ossorio, A. & Álvarez, A. (2022). Iberia: Un juego de rol para una didáctica de la historia antigua significativa e innovadora. El futuro del pasado, 13, 641-669. https://doi.org/10.14201/fdp.27394.

Sesenra, S. [Sirio Sesenra] (14 de noviembre de 2019). El dilema del bebé orco [Video]. Youtube. https://youtu.be/0A3Yw4qle1o

Slote, M. (2007). Moral sentimentalism. Oxford University Press.

Storm, S. & Jones, K. (2021). Queering critical literacies: disidentifications and queer futurity in an afterschool storytelling and roleplaying game. English teaching: Practice & Critique, 20(4), 534-548. https://doi.org/10.1108/ETPC-10-2020-0131

Williams, J. P., Kirschner, D., Mizer, N. & Deterding, S. (2018). Sociology and Role-Playing Games. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315637532-12

Published

2023-05-12

How to Cite

Carnicero Pérez, J. D., Moreno-Rodríguez, R. ., & Felgueras Custodio, N. . (2023). Development of empathy and ethical values through role-playing games as innovation for education in values. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (19), 109–122. https://doi.org/10.46661/ijeri.7273

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
81%
33%
Days to publication 
320
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Universidad Pablo de Olavide
Publisher 
Universidad Pablo de Olavide