Juan de Segarra and other Craftsmen who Worked for the House of Castellar (1617-1670).

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.9534

Keywords:

Architecture, Builders, Carpenters, Patronage, Counts of Castellar, 17th Century

Abstract

The absence of quarries around the city of Seville meant that most of its buildings in the 17th century were built in the Mudejar tradition of brick and masonry. This paper introduces the names of masons and carpenters – most of them unknown until now– who worked in the service of the Counts of Castellar between 1617 and 1670. Here we will study different works and repairs undertaken in the buildings owned or under the patronage of the Counts of Castellar in the city of Seville and the town of El Viso. In addition, it includes a first approach through the sources of the disappeared Casa Palacio del Conde that existed in the town of El Viso del Alcor until its destruction in 1979.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ángel Martín Roldán, Universidad de Sevilla, España

Doctor in Art History from the University of Seville (cum laude mention), Master in Art, Museums and Historical Heritage Management from the Pablo de Olavide University, Master in Teaching in ESO, Baccalaureate, FP and Languages from the University of Seville and a Bachelor’s degree in Art History from the Seville University. I teach as Interim Substitute Professor in the Department of Art History of
the University of Seville and have more than a dozen articles and publications on the history and heritage of the Order of Mercy and the illustrious house of Castellar, among which stands out: History and Art of Barefoot Mercy: conventual foundations sponsored by the IV Countess of Castellar, published in Rome by the Istituto Storico dell’Odine della Mercede, which collects the scientific results of my doctoral thesis.

References

Fuentes documentales

Archivo Ducal de Medinaceli (ADM). Toledo. Fondos: Contadurías de El Puerto-Sevilla, Planos 577 y 580.

Archivo General de Andalucía (AGA). Sevilla. Fondos: Señorío de El Viso. Documentos Andaluces del Archivo Ducal de Medinaceli.

Archivo Histórico Provincial de Sevilla (AHPSe). Sevilla. Fondos: Real Audiencia de Sevilla. Pleitos.

Fuentes bibliográficas

Arenillas, Juan Antonio. Del clasicismo al barroco. Arquitectura sevillana del siglo XVII. Sevilla: Diputación de Sevilla, 2005.

Banda y Vargas, Antonio de la. Las Cinco Llagas. De Hospital a Parlamento de Andalucía. Sevilla: Centro de Publicaciones. Parlamento de Andalucía, 2007.

Cruz Isidoro, Fernando. “Sobre el arquitecto Juan Segarra, teniente de maestro mayor del Concejo Hispalense.” Laboratorio de Arte, no. 8 (1995): 417-429. https://doi.org/10.12795/LA.1995.i08.24. DOI: https://doi.org/10.12795/LA.1995.i08.24

Cruz Isidoro, Fernando. Arquitectura sevillana del siglo XVII. Maestros Mayores de la Catedral y del Concejo Hispalense. Sevilla: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 1997.

Cruz Isidoro, Fernando. “Sobre los gremios de albañilería y carpintería en la Sevilla del XVII.” Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, no. 67 (2001): 229-245.

González Moreno, Joaquín. “Ha sido derribado el Palacio del conde de Castellar.” ABC de Sevilla, 29 de diciembre, 1979. Consultado el 12 de diciembre de 2023. https://www.abc.es/archivo/periodicos/abc-sevilla-19791229-17.html.

López Martínez, Celestino. Arquitectos, escultores y pintores vecinos de Sevilla. Sevilla: Rodríguez, Giménez y Ca., 1928. Martín Roldán, Ángel. “Una primera aproximación iconográfica de San Francisco de Asís en el Viso del Alcor.” En Actas del XXV curso de Verano del Franciscanismo en Andalucía. San Francisco en el arte y en la literatura (Priego de Córdoba, 18-20 de julio de 2019), coordinado por Manuel Peláez del Rosal y Cayetano Sánchez Fuertes, 387-396. Priego de Córdoba: Asociación Hispánica de Estudios Franciscanos, 2020.

López Martínez, Celestino. Historia y Arte de la Merced Descalza. Colección Analecta Mercedaria XXXVIII-XXXIX. Roma: Societas Fratrum Editorum Instituti Historici Ordinis de Merced, 2020-2021.

Martínez Ripoll, Antonio. La Iglesia del Colegio de San Buenaventura. Estilo e iconografía. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla, 1976.

Morales, Alfredo José, María Jesús Sanz, Juan Miguel Serrera, y Enrique Valdivieso. Guía artística de Sevilla y su provincia. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla, Fundación José Manuel Lara, 2004.

Ortiz de Zúñiga, Diego. Anales eclesiásticos y seculares de la muy noble y muy leal ciudad de Sevilla que contienen sus más principales memorias desde el año de 1246... hasta el de 1671. T. IV. Madrid: en la Imprenta Real, por Iuan García Infançon, 1677.

San Cecilio, Pedro de. Annales del Orden de Descalzos de Nuestra Señora de la Merced. Barcelona: Dionisio Hidalgo, 1669.

Sánchez González, Antonio, ed. El arte de la representación del espacio: mapas y planos de la colección Medinaceli. Huelva: Universidad de Huelva, 2017.

Published

2024-12-16

How to Cite

Martín Roldán, Ángel (2024) “Juan de Segarra and other Craftsmen who Worked for the House of Castellar (1617-1670)”., Atrio. Revista de Historia del Arte. Sevilla, España, (30), pp. 48–66. doi: 10.46661/atrio.9534.

Issue

Section

Articles