Self-efficacy in university students: the role of academic empowerment

Authors

  • Marisa Cecilia Tumino Universidad Adventista del Plata
  • Josué Mauricio Quinde Universidad Adventista del plata https://orcid.org/0000-0002-2928-8787
  • Lilian Noemí Casali Universidad Adventista del plata
  • Melissa Raquel Valega Universidad Adventista del plata

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.4618

Keywords:

Academic self-efficacy, empowerment, academic empowerment

Abstract

Academic self-efficacy constitutes an important factor for optimal performance in the university. In the current teaching-learning model, academic empowerment appears as a process that facilitates the acquisition of tools necessary to develop self-efficacy. The empowerment of the student can enhance their actions to improve their skills, adapt and transform their environment.

The objective of the study was to analyze the relationship between academic empowerment and the academic self-efficacy of university students. For this, the data of 440 university students of different years and careers were analyzed, using three Likert-type scales adapted to the academic field. Pearson correlations and structural equations (SEM) were applied to the variables studied. The results have shown that psychological empowerment plays a mediating role between structural empowerment and academic self-efficacy. These results highlight the transcendent role of the structural conditions that must sustain the learning process.

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Author Biographies

Marisa Cecilia Tumino, Universidad Adventista del Plata

Ingeniera en Recursos Hídricos, Analista en Informática Aplicada, Magister en Ciencias Computacionales, Doctora en Educación con énfasis en Administración educativa. Desempeño profesional en (a) Instituto Francisco Ramos Mejía, (b) Universidad Adventista del Plata, (c) Instituto Juan Bautista Alberdi- Misiones, (d) Universidad de Montemorelos, México, (e) Herbert Fletcher University, Puerto Rico y (f) Universidad Adventista de Chile. Trabajos y publicaciones en Enfoques, European Scientific Journal, Revista Latinoamericana de Ingeniería del Software, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Educación, Revista Internacional de Estudios en Educación, Argentina Investiga, Editorial Publicia, Editorial Académica Española.

Josué Mauricio Quinde, Universidad Adventista del plata

Doctorando en Ciencias Biomédicas del Instituto Universitario Italiano de Rosario. Egresado en el año 2011 de la Licenciatura en Psicología de la Universidad Adventista del Plata (UAP). 

Docente de la Universidad Adventista del Plata (Psicometría, Psicoestadística, Estadística Aplicada, y Seminario de Investigación). Asesor Metodológico de la Universidad Adventista del Plata desde el año 2014. Director de tesis de grado. Miembro del Comité de Asesoramiento Metodológico de la Facultad de Humanidades, Educación y Ciencias Sociales de la Universidad Adventista del Plata desde el año 2012.

Lilian Noemí Casali, Universidad Adventista del plata

Licenciada en Kinesiología y fisiatría. Universidad Nacional de Córdoba (UNC).
Maestría en Educación Médica. IUNIR Rosario.
Desempeño profesional actual: docente en Universidad Adventista del Plata.
Directora de TFG - Carrera de Licenciatura en Kinesiología. Universidad Adventista del Plata.
Secretaria Adjunta de Secretaría de Extensión. FCS. Universidad Adventista del Plata.
-Docente a cargo de las Capacitaciones: Masoterapia y flexibilidad aplicada y especializaciones- IISC- Libertador Sa Martin- 2013 – al 2020.
Publicaciones en Revista de salud integral. Brisas de Salud: Lell, N.; Casali, L. (2011). “Nivel de actividad física en estudiantes de Kinesiología, UAP”. Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Adventista del Plata. Nro. 2, pp. 57- 67.

Melissa Raquel Valega, Universidad Adventista del plata

Licenciada en Psicología, Doctoranda en Ciencias Biomédicas en el Instituto Universitario Italiano de Rosario. 

Psicoterapeuta. Docente de la Universidad Adventista del Plata (Seminario de Investigación, Metodología de la Investigación, Psicología Clínica y Psicometría). Coordinadora de Tesis FHECiS-UAP. Evaluadora externa de proyectos de investigación. Directora de tesis de grado y Asesora Metodológica de la Universidad Adventista del Plata. Miembro del Comité de Investigación de la Facultad de Humanidades, Educación y Ciencias Sociales de la Universidad Adventista del Plata.

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Published

2020-07-09

How to Cite

Tumino, M. C., Quinde, J. M. ., Lilian Noemí Casali, & Melissa Raquel Valega. (2020). Self-efficacy in university students: the role of academic empowerment . IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (14), 211–224. https://doi.org/10.46661/ijeri.4618

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