Transcultural Identities in Feminine. Feminist Art Theory and Criticism in El Álbum de la Mujer (1883-1890).

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.10784

Keywords:

Women artists, Art criticism, Feminism, Nineteenth Century, Mexico, Spain

Abstract

On September 8, 1883, the first issue of the newspaper El Álbum de la Mujer. Ilustración Hispano-Mexicana was published in Mexico, promoted by its founder and director, the Spanish writer Concepción Gimeno. The newspaper filled an existing void in the nineteenth-century Mexican feminist press and fostered cross-cultural connections between Mexico and Spain. In addition, it made possible the advancement of a shared feminist ideology, in which demands for equal opportunities for women in the artistic system. This article examines the feminist discourse that the newspaper promoted in its articles on art theory and criticism, which would influence the process of transformation and construction of female identities in both countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Magdalena Illán Martín, Universidad de Sevilla, España

Magdalena Illán Martín is Professor of Art History at the University of Seville, where she is Director of the Department of Art History. Her research has focused on two areas of study: on the one hand, the analysis of Spanish and Latin American artists and art theorists active in Spain and France in the 19th and early 20th centuries and, on the other, the examination of visual discourses on representations of women in the arts. Both lines of research have generated publications on the construction of hegemonic and counter-hegemonic feminine iconographies and on the participation of women creators, critics and promoters, such as “Mexican artists in fin-de-siècle Paris. Towards the visibility of female creative talent” (Art, identity and visual culture of the 19th century in Mexico, 2023) or “Medals, honors and fame. “Ibero-American Women Artists in the French Salons (1852-1914)” (International Congress on Collecting, Patronage and the Art Market: European, American and Asian Areas, 2018).

References

Fuentes bibliográficas

Bianchi, Marina. “La lucha feminista de María de la Concepción Gimeno de Flaquer: teoría y actuación.” En Escritoras y pensadoras europeas, editado por Mercedes Arriaga Flores, Ángeles Cruzado Rodríguez, José Manuel Estévez Saá, Katjia Torres Calzada y Dolores Ramírez Almazán, 89-114. Sevilla: Arcibel, 2007.

Cabanillas Casafranca, África. “Las pioneras de la crítica de arte feminista en España (1875-1936).” Tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2013.

Illán Martín, Magdalena. “Una nueva era de justicia para las artistas. Leopolda Gassó en los inicios de la teoría y la crítica de arte feminista en España.” En Una génesis de la teoría y crítica de arte feminista en España, editado por Mariángeles Pérez-Martín, 27-46. Valencia: Universitat de València, Departament d’Història de l’Art, 2024.

Illustrirter Katalog der Internationale Kunstausstellung im Königl. Glaspalaste in München. München: Verlagsanstalt für Kunst und Wissenschaft, 1883.

Illustrierter Katalog der III Internationalen Kunstausstellung. München: Verlagsanstalt für Kunst und Wissenslhaft, 1888.

Pedrós-Gascón, Antonio Francisco. “Concepción Gimeno, agente doble cultural hispano-mexicana (1883-1909).” Literatura mexicana 33, no. 1 (2022): 49-90. https://doi.org/10.19130/iifl.litmex.2022.33.1.7122x12.

Pintos de Cea-Naharro, Margarita. Concepción Gimeno de Flaquer. Del sí de las niñas al yo de las mujeres. Madrid: Plaza y Valdés, 2016.

Pech Can, Nidia Yzabel. “Emancipación femenina, madres y esposas en El Álbum de la Mujer, 1883-1890.” Tesina, UNAM, 2000.

Ramos Escandón, Carmen. “Concepción Gimeno de Flaquer: Identidad nacional y femenina en México, 1880-1900.” Arenal 8, no. 2 (2001): 365-378. https://doi.org/10.30827/arenal.v8i2.16559.

Ramos Escandón, Carmen. “Espacios viajeros e identidad femenina en el México de fin de siècle: El Álbum de la Mujer de Concepción Gimeno, 1883-1890.” Revista Interatlántica de Estudios de Género/S 23, no. 13 (2006). Consultado el 20 de agosto de 2024. https://maytediez.blogia.com/2006/032201-espacios-viajeros-e-identidad-femenina-en-el-mexico-de-fin-de-siecle-el-album-de-la-mujer-de-concepcion-gimeno-1883-1890.php.

Servén Díez, Carmen. “El feminismo moderado de Concepción Gimeno de Flaquer en su contexto histórico.” Revista de Estudios Hispánicos, no. 47 (2014): 397-415. https://doi.org/10.1353/rvs.2013.0052.

Simón Alegre, Ana Isabel. Concepción Gimeno de Flaquer (1850-1919): Cartas, cuentos cortos y artículos periodísticos. Delaware: Vernon Press, 2023.

Fuentes hemerográficas

Balmaseda, Joaquina. “Ecos de Mayo.” El Álbum de la Mujer, 29 de junio de 1890.

Bolaños Cacho, Miguel. “Siluetas españolas. Concepción Gimeno de Flaquer.” El Álbum de la Mujer, 15 de enero de 1888.

“Doña Felipa Guisasola.” El Álbum de la Mujer, 11 de mayo de 1890.

Elizondo, Blas. “¡Paso a la mujer!” El Álbum de la Mujer, 19 de febrero de 1888.

“Explicación de las ilustraciones. Niño dormido, cuadro de la artista romana Antonia de Bañuelos.” El Álbum de la Mujer, 11 de marzo de 1888.

“Explicación de las ilustraciones. Pintando en la playa.” El Álbum de la Mujer, 30 de diciembre de 1888.

Franck, Adolphe. “El destino de la mujer en la sociedad contemporánea.” El Álbum de la Mujer, 30 de septiembre de 1888.

Gassó y Vidal, Leopolda. “Las artistas españolas en la exposición de 1884.” El Álbum de la Mujer, 8 de noviembre de 1885.

Gassó y Vidal, Leopolda. “La mujer artista I.” El Álbum de la Mujer, 6 de diciembre de 1885.

Gassó y Vidal, Leopolda. “La mujer artista III.” El Álbum de la Mujer, 13 de diciembre de 1885.

Gimeno de Flaquer, Concepción. “No hay sexo débil.” El Álbum de la Mujer, 16 de septiembre de 1883.

Gimeno de Flaquer, Concepción. “Mujeres de los siglos XV y XVI.” El Álbum de la Mujer, 11 de noviembre de 1883.

Gimeno de Flaquer, Concepción. “La musa de Lesbos. Safo.” El Álbum de la Mujer, 25 de noviembre de 1883.

Gimeno de Flaquer, Concepción. “La obrera mexicana.” El Álbum de la Mujer, 6 de enero de 1884.

Gimeno de Flaquer, Concepción. “Aptitudes de la mujer para las artes I.” El Álbum de la Mujer, 20 de julio de 1884.

Gimeno de Flaquer, Concepción. “Aptitudes de la mujer para las artes (Conclusión).” El Álbum de la Mujer, 3 de agosto de 1884.

Gimeno de Flaquer, Concepción. “La mujer en la Antigüedad y en nuestros días.” El Álbum de la Mujer, 12 de abril de 1885.

Huerta, R. de la. “Mujeres célebres.” El Álbum de la Mujer, 2 de febrero de 1890.

“La maternidad y la instrucción de la mujer.” El Álbum de la Mujer, 15 de abril de 1888.

“Las obreras mexicanas.” El Socialista, 20 de julio de 1883.

“La Sra. Gimeno de Flaquer.” La Patria, 5 de julio de 1883.

L. R. I. de N. “La mujer del siglo XIX.” El Álbum de la Mujer, 22 de diciembre de 1889.

Monte, Evelio del. “Pintora y literata.” El Álbum de la Mujer, 15 de noviembre de 1883.

Moreno, Antonio de P. “Semblanzas femeninas. Concepción Gimeno de Flaquer.” El Álbum de la Mujer, 15 de marzo de 1885.

Moreno Fuentes, José. “Destino natural de la mujer VI.” El Álbum de la Mujer, 29 de noviembre de 1885.

“Nuevo periódico.” El Nacional, 5 de julio de 1883.

Pérez Valencia, Enrique. “A la cantora de la mujer. Sra. Concepción Gimeno de Flaquer.” El Álbum de la Mujer, 4 de diciembre de 1887.

Pujol de Collado, Josefa. “Una pintora española.” El Álbum de la Mujer, 2 de agosto de 1885.

Pujol de Collado, Josefa. “Lo que exige de la mujer el siglo XIX.” El Álbum de la Mujer, 29 de agosto de 1886.

Pujol de Collado, Josefa. “Antonia de Bañuelos.” El Álbum de la Mujer, 29 de abril de 1888.

Pujol de Collado, Josefa. “María Luisa de la Riba.” El Álbum de la Mujer, 2 de febrero de 1890.

Rodríguez, Alberto. “La mujer en Costa Rica.” El Álbum de la Mujer, 9 de octubre de 1887.

“Rosa Bonheur. Célebre pintora francesa.” El Álbum de la Mujer, 22 de julio de 1888.

Tomás Salvany, Juan. “Concepción Gimeno de Flaquer.” El Nacional, 19 de junio de 1883.

Tomás Salvany, Juan. “La cantora de la mujer.” El Álbum de la Mujer, 6 de julio de 1884.

“Un puesto de flores en Madrid.” El Álbum de la Mujer, 31 de julio de 1887.

“Variedades. Las escuelas de medicina.” El Álbum de la Mujer, 6 de septiembre de 1885.

“Variedades.” El Álbum de la Mujer, 27 de diciembre de 1885.

“Variedades. Las mujeres en Suiza.” El Álbum de la Mujer, 25 de abril de 1886.

X. “Ana Urrutia de Urmeneta.” El Álbum de la Mujer, 10 de febrero de 1884.

Published

2025-05-12

How to Cite

Illán Martín, M. (2025) “Transcultural Identities in Feminine. Feminist Art Theory and Criticism in El Álbum de la Mujer (1883-1890)”., Atrio. Revista de Historia del Arte. Sevilla, España, (31), pp. 432–455. doi: 10.46661/atrio.10784.

Issue

Section

Monographic Dossier