Strategies for university training and innovation in times of pandemic

Authors

  • Mariano Reyes Tejedor Universidad Pablo de olavide

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.5365

Keywords:

Assessment, training, innovation, e-learning, ICT

Abstract

In this article, I set out to demonstrate the need for a student-centred model, which would enable students, through the proper effective use of ICT, to develop critical awareness, creativity, and knowledge. However, this process must be mediated by a teacher who is competent in the use of ICT and knows how to get the most out of them, so that teaching becomes more than merely a “container” of content. This paper presents a brief chronological overview of the events of the pandemic and its most immediate consequences of moving from face-to-face teaching to online delivery in such a short space of time. Finally, it will review the actions carried out by the Universidad Pablo de Olavide, in Seville, in the field of training and innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abella García, V., Grande de Prado, M., García-Peñalvo, F. J. and Corell, A. (2020). Guía de recomendaciones para la evaluación online en las Universidades Públicas de Castilla y León. Version 1.1. Castilla y León, Spain: Universidad de Burgos, Universidad de León, Universidad de Salamanca y Universidad de Valladolid.

ANECA. (2020). Protocolo de seguimiento de modificaciones y adendas. España: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA).

Bauman, Z. (2007). Tiempos Líquidos: vivir en una época de incertidumbre. Barcelona: Ensayo Tusquet.

Cabero, J. (2014). Nuevos escenarios tecnológicos para innovar en la educación. In I Seminario Iberoamericano de Innovación, UPO, nov 2014.

Castillo Arredondo, S. and Cabrerizo Diago, J. (2009). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid: Pearson Educación.

Cebrián de la Serna, M. (2004). Diseño y producción de materiales didácticos por profesores y estudiantes para la innovación educativa. In J. Salinas al. (coords). Tecnologías para la educación, Madrid: Alianza.

Esteberanz A. (1994). Didáctica e innovación curricular, Sevilla: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.

Hannan, A. and Silver, H. (2007). La innovación en la Enseñanza Superior. Enseñanza, aprendizaje y culturas institucionales. Madrid: Narcea.

Ibarra Saiz, M.S. and Rodríguez-Gómez, G. (2010). Los procedimientos de evaluación como elementos de desarrollo de la función orientadora en la universidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 443-461.

Llorens-Largo, F. (2020). Transformación digital versus digitalización. Retrieved from: https://bit.ly/2KlOFer

Luo, T., Murray, A. and Cropton, H. (2017). Designing Authentic Learning Activities to Train Pre-Service Teachers About Teaching Online. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(7), 141-156.

Nicol, D. and Macfarlane-Dick, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199-218.

Olmos Migueláñez, S. (2008) Estrategias institucionales dentro del EEES para la incorporación de la evaluación de los alumnos universitarios a través de Internet. Bordón. Revista de pedagogía, 60(1), 77-98.

REACU. (2020). Comunicado de REACU ante la declaración del estado de alarma en el ámbito de la actividad docente en educación superior. España: Red Española de Agencias de Calidad Universitaria (REACU).

Salinas, J (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-15.

Salinas, J. (2009). Innovación educativa y TIC en el ámbito Universitario: Entornos institucionales, sociales y personales de aprendizaje. II congreso internacional de educación a distancia y TIC. Lima: Perú.

Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Retrieved from: http://www.humanasvirtual.edu.ar/wp-content/uploads/2013/12/Siemens2004-Conectivismo.pdf

Tyler, R. (1950). Basic principle of curriculum and instruction. Chicago, USA: Chicago University.

UNESCO (2020). Aprendiendo en casa: educación a distancia para todos. Retrieved from: https://es.unesco.org/news/aprendiendo-casa-educacion-distancia-todos

UNICEF (2020). Reimaginar la educación, Aprendizajes sobre los que reconstruir el nuevo curso. Retrieved from: https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/educa/unicef-educa-COVID-19-Reimaginar-educacion.pdf

VVAA (1999). Declaration of Bologna. Retrieved from: http://eees.umh.es/contenidos/Documentos/DeclaracionBolonia.pdf

Zabalza, J. A. (2000). Innovación en la enseñanza como mejora de los procesos y resultados de los aprendizajes: condiciones y dilemas. In Estebaranz A. (coord.), Construyendo el cambio: perspectivas y propuestas de innovación educativa, Sevilla: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.

Zubillaga, A. & and Gortazar, L. (2020). COVID-19 y educación: Problemas, respuestas y escenarios. Madrid: Fundación Cotec para la Innovación. Retrieved from: https://bit.ly/3auXnP8

Downloads

Published

2020-12-02

How to Cite

Reyes Tejedor, M. (2020). Strategies for university training and innovation in times of pandemic. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 248–259. https://doi.org/10.46661/ijeri.5365

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.