Perspective of the university student on the practice of values in teachers
DOI:
https://doi.org/10.46661/ijeri.5453Keywords:
University, deontological ethics, pedagogical practice, academic staffAbstract
Value based education is a fundamental aspect in the life of every human being and the professors act as a key element to reach that result by influencing through words and actions in the classroom. The research was developed with a quantitative focused methodology applying a 19 items instrument to 431 students of a public university seeking to know their appraisal on the practice of their teacher's values. Based on the obtained data, in spite of being considered inspirational people, the professors, with certain frequency are susceptibles to break university norms and values.
Downloads
References
Ahani, M., Reza, H., y Rostami, M. (2012). Determining and ranking dimensions of knowledge management implementation using Hicks model and fuzzy TOPSIS Technique. Management Science Letters, 3, 721-730. DOI: www.doi.org/10.5267/j.msl.2012.11.023
Alves, R., López, T. y Precioso, J. (2021). Teachers´well-being in times of Covid-19 pandemic: factors that explain professional well-being. IJERI: Internacional Journal of Educational Research and Innovation, 15, 203-217. https://doi.org/10.46661/ijeri.5120
Amador, L. V., Mateos, F., Esteban, M., y Olmedo, F. J. (2019). Constitucional values in young Europeans: singularities by countries. IJERI: Internacional Journal of Educational Research and Innovation, 12, 137-152. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/3759/3460
Andino, A., Fernández, J. W., Alfaro, M., Santillán, A. L., y Eras, J. A. (2019). Los valores universales y su lugar en el curriculo universitario actual. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6 (3), 1-16.
Arendt, H. (2016). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona: Península
Ayala, E. E. (2013). La formación del docente bajo el paradigma de una educación humanística [Tesis de maestría. Universidad Nacional Mayor de San Marcos: Lima, Perú]. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/cybertesis/3413/Ayala_fe.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bauman, Z. y Mazzeo, R. (2012). Sobre la educación en un mundo líquido. Barcelona: Paidós
Cáceres, P., Rodríguez. A. M., Gómez, G., y Rodríguez, C. (2020). Analíticas de aprendizaje en educación superior: una revisión de la literatura científica de impacto. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 13, 32-46. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/4584
Cadena, P., Rendón, R., Aguilar, J., Salinas, E., De la Cruz, F. del R., y Sangerman, D. M. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8 (7), pp. 1603-1617. México. https://doi.org/10.29312/remexca.v8i7.515
Cano, R., y Casado, M. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 15-27. http://m.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1429283138.pdf
Cantú, P. C. (2018). Profesorado universitario: Emisor de valores éticos y morales en México. Revista Educación 42(1), 105-117. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v42i1.23479
Castillo, K. M., Chávez, P. G., y Zolle, M. J. (2019). Factores familiares y escolares que influyen en los problemas de conducta y de aprendizaje en los niños. ACADEMO: Revista de Investigación en Ciencias Sociales y humanidades, 6(2), 124-134. http://scielo.iics.una.py//scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382019000200124&lang=es
Fernández, M. del M., Luque, A., Carrión, J. J., y Valdez, E.F. (2020). Análisis de las motivaciones del profesorado universitario de la Facultad de Arquitectura de la Universidad San Carlos de Guatemala para la formación permanente. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 14, 17-35. https://doi.org/10.46661/ijeri.4437
Foucault, M. (2013). El poder una bestia magnifica: sobre el poder, la prisión y la vida. México: Siglo XXI Editores
García, I. E. (2018). Valores, intereses y personalidad de los alumnos de la Licenciatura en Administración de la Universidad Autónoma del Estado de México. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 439-463. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007- 74672018000100439&lang=es
Hall, R. (1963). The concept of bureaucreacy: an empirical assessment. The American Journal of Sociology, 69 (1), 32-40. https://doi.org/10.1086/223508
Hernández, G. (2018). El currículo universitario por el enfoque de competencia, su pertenencia y nivel de exigencia en el contexto nacional y local. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 1-15.
https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2423/2221
Levinas, E. (2000). Ética e infinito. Madrid: Machado.
Llivina, M. J., y Urrutia, I. (2011). La formación de un docente de calidad para el desarrollo sostenible. Unesco.org.
http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Havana/pdf/Formaciondocentes_Llivina.pdf
Martínez, M. C., Branda, S., y Porta, L. (2013). ¿Cómo enseñan los buenos docentes? fundamentos y valores. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 4(2), 26-35. https://www.ugr.es/~jett/pdf/vol04(2)_02_jett_martinez_branda_porta.pdf
Martínez, O., Ruiz J. G., y Mendoza, I. A. (2013). Una mirada al perfil de valores y antivalores organizacionales en estudiantes universitarios de una IES de Baja California. Omnia, 19(1), 31-48. https://www.redalyc.org/pdf/737/73726911011.pdf
Montero, L., y Gewere, A. (2018). La profesión docente en la sociedad del conocimiento. Una mirada a través de la revisión de investigaciones de los últimos 10 años. RED: Revista de Educación a Distancia, 56(3), 1-22. https://www.um.es/ead/red/56/montero_gewerc.pdf
Munguía, E. (2019). La formación en valores en el nivel preescolar y su relación con la formación de competencias. Un acercamiento preliminar. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación Política y Valores 6(2), 1-24. http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/867/915
Muñoz, M., y Meza. M. (2006). Interiorización de valores en estudiantes de escuelas preparatorias de la unión mexicana del norte. Revista Memorias, 7(1), 25-40. http://memorias.um.edu.mx/ojs/index.php/rev/article/view/21
Nava, C., y Hirsh, A. (2013). Actitudes y opiniones sobre valores profesionistas en profesores normalistas. EDETANIA, 43, 187-201. https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/36606140/Navia_y_Hirsch_2013._Actitude
Ochoa, A., y Diez-Martínez, E. (2013). El reglamento escolar como eje de análisis de la convivencia en la escuela. Ensayo: Evaluación y Políticas Públicas en Educación, 21(81), 667-684. http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v21n81/03.pdf
Ochoa, A., y Peiró, S. (2012). El quehacer docente y la educación en valores. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de Información, 13(3), 28-48. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201024652002.pdf
Ordóñez-Olmedo, E., Fernández-Pardavilla, Ma.J., y Mac-Fadden, I. (2020). Estereotipos presentes en la elección de la formación académica y profesional. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 13, 47-61.
https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/4585/3972
Ortiz, E. (2017). La adquisición de valores para la formación de los maestros en Educación Primaria. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 18(3), 1-28. http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/156/620
Pérez, S., Montes, J. M., y Vázquez, C. J. (2006). Human Resources Management As A Determining Factor In Organisational Learning. Management Learning, 37 (2), 215-239. https://doi.org/10.1177/1350507606063443
Reyes, O. I. y Hernández, G. (2019). Identificación y práctica de valores en la formación universitaria. Revista Cubana de Educación Superior, 38 (2), 1-15.
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000200017
Riyadhi, B., Sauri, S. y Ruyadi, Y. (2020). Internalization of character values through Islamic Education. A study at Tanjungpura University of Pontianak. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7, 1-18. DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v33i1.2185
Rojas, C. E. (2011). Ética profesional docente; un compromiso pedagógico humanístico. Revista Humanidades, 1, 1-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4920530
Roorda, D., Spilt, J. y Koomen, H. (2017). Teacher-child interactions and kindergartners' task behaviors: Observations based on interpersonal theory. Journal and Applied Developmental Psychology, 53, 74-85. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2017.09.004
Shmelev, I., y Pavenkov, O. (2017). Value orientation and Christian religiosity: evidence from qualitative research of young teachers in Russia. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4 (3), 1-20.
http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/169/627
San Román, S., Vecina, C., y Doncel, D. (2016). Una aproximación a la visión de los docentes sobre la transformación social globalizada y su incidencia en la práctica docente. Revista de Sociología de la Educación, 9(1), 130-149. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5331458
Sandoval, M. (2007). Sociología de los valores y juventud. Última década, 15(27), 95-118. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718- 22362007000200006
Vásquez, F. E. (2010). Modelo de gestión del conocimiento para medir la capacidad productiva en grupos de investigación. Ciencia, docencia y tecnología, 21 (41),101-125. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-17162010000200005&script=sci_arttext
Vázquez. L. G., y Hernández, G. (2018). Futuros profesionistas de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco practicando valores. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 11, 185-197.
https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/3538/2959
Ventura, P. E., Memije, N. Y., Zaragoza, J., y Pérez, A. L. (2020). Enfoques teóricos sobre la problemática del uso de las TIC, para la formación de valores en los estudiantes de la Facultad de Derecho de la UAGro., México. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(2), 1-31. https://doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.1983
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gladys Hernández Romero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.