Influence of the teaching Leadership in the motivation of university students

Authors

  • Juan Velázquez Hernández
  • Gladys Hernández Romero

Keywords:

Liderazgo

Abstract

This paper presents the results of a study on the influence of teacher leadership on the motivation of university students, of Division Academica de Ciencias Economico Administrativas from Universidad Juarez Autonoma de Tabasco, in Mexico. The evidences how here is the result of 120 undergraduate students in Administration, the instrument used for the measurement was a questionnaire on the Likert scale, applied during the period of August 2017 to January 2018. The information obtained that there are higher levels of motivation when the leader ship is democratic, however, it is necessary that all participants in the educational pyramid are committed and seek the necessary tools to train integral professionals that society demands.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

• Agustín, G. (2014). Liderazgo docente y disciplina en el aula. Tesis de grado para obtener el título de Licenciado en Pedagogía con Orientación en Administración y Evaluación Educativas, Facultad de Humanidades, Universidad Rafael Landívar, Quetzaltenango, Guatemala. Recuperado de: http://bibliod.url.edu.gt/F/YIV7N511EFP95BF68IJ874LUMNPF26PC2T55174DH7A6RBIHQ4-21643?func=full-set-set&set_number=008943&set_entry=000001&format=999
• Amador, C. (2018). Ventajas del liderazgo distribuido en instituciones de educación superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y Desarrollo Educativo: RIDE, 8 (15), 817-832. Recuperado de: https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/322/1534
• Carrillo, M., Padilla, J., Rosero, T., & Villagómez, M. (2009). La motivación y el aprendizaje. ALTERIDAD. Revista de Educación, 4 (2), 20-32. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467746249004
• Castellanos, S., & Yaya, R. (2013). La reflexión docente y la construcción de conocimiento: una experiencia desde la práctica. Sinéctica, 41, 2-18. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2013000200006
• Cortes, A. (2005). Estilos de liderazgo y motivación laboral en el ambiente educativo. Revista Ciencias Sociales 6 (106), 2013-214. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/153/15310615/
• Cermeño, A. (2016). La importancia de la motivación del profesorado en el aprendizaje del alumno. Trabajo de grado para optar el título de Lic. en Educación Primaria en Universidad de la Rioja, Logroño, La Rioja, España. Recuperado de: https://biblioteca.unirioja.es/tfe_e/TFE001676.pdf
• Expósito, J. & Manzano, B. (2010) Tareas educativas interactivas, motivación y estrategias de aprendizaje, en educación primaria, a partir de un curriculum modulado por nuevas tecnologías Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(1), febrero, 331-35. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201014897014
• Flores, E. (2010). El tipo de liderazgo del director y los estilos de comunicación de los docentes, estudiantes y personal administrativo del Instituto Superior Pedagógico Público “Nuestra Señora de Lourdes” DRE-Ayacucho. Tesis de grado para obtener Magister en Educación con Mención en Gestión de la Educación, Facultad de Educación, Universidad Nacional de San Marcos, Lima, Perú. Recuperado de: http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/1675
• Goldrine, T., & Rojas, S. (2007). Descripción de la práctica docente a través de la interactividad profesor-alumnos. Estudios pedagógicos (Valdivia), 33(2), 177-197.Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052007000200010
• González, O. & González, L. (2012). Estilos de liderazgo del docente universitario. Multiciencias 12 (1), 35-44. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/904/90423275005.pdf
• Gutiérrez, J. (2008). ¿Cómo reconocemos a un buen maestro? Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13 (39), 1299-1303. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14003914
• Ospina, J. (2006). La motivación, motor del aprendizaje. Revista Ciencias de la Salud, 4 (Esp), 158-160. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56209917
• Ospina Rave, B., Toro Ocampo, J., & Aristizábal Botero, C. (2008). Rol del profesor en el proceso de enseñanza aprendizaje de la investigación en estudiantes de Enfermería de la Universidad de Antioquia, Colombia. Investigación y Educación en Enfermería, XXVI (1), 106-114. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105215231010
• Panta, R. (2010). Estilos de liderazgo predominante en docentes del nivel secundario de instituciones educativas públicas del distrito de Bellavista. Tesis para obtener el grado de Maestro en Educación con Mención de Evaluación y Acreditación de la Calidad de la Educación, Facultad de Educación, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. Recuperado de: http://repositorio.usil.edu.pe/handle/123456789/1265
• Ponce, R.A. (2008). El liderazgo y su relación con el rendimiento académico. Tesis para obtener el grado de Magister en Educación con Mención en Gestión Curricular, Facultad de Educación y Humanidades. Universidad del Bío-Bío, Chillán, Chile. Recuperado de: http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/2125/1/Ponce_Vidal_Ricardo.pdf
• Prieto, L., & Vera, L. (2008). Actitudes hacia la ciencia en estudiantes de secundaria. Psychologia: Avances en la Disciplina, 2 (1), 133-160. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297224999005
• Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw-Hill Interamericana.
• Rivera, J., Cabazos, J. (2015). La importancia de la gestión y el liderazgo escolar en las instituciones de Educación Media Superior Tecnológica (CETIS y CBTIS) del estado de Tlaxcala. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo: RIDE, 6 (11), 359-380. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5280215
• Rojas, A., & Gaspar, F. (2006). Bases de Liderazgo. Santiago, Chile: OREALC/UNESCO.
• Sierra, G. (2016). Liderazgo educativo en el siglo XXI, desde la perspectiva del emprendimiento sostenible. Revista Escuela de Administración de Negocios, (81), 111-128. Recuperado de; http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20649705007
• Silva, F., Gandoy., F., Jara, C., Pacenza, M.I. (2015). Liderazgo del docente y niveles de empoderamiento de los estudiantes en un seminario de prácticas comunitarias de una universidad pública argentina. Cuadernos de Administración, 31 (54), 68-79. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/2250/225044440008.pdf
• Steinmann, A., Bosch, B., & Aiassa, D. (2013). Motivación y expectativas de los estudiantes por aprender ciencias en la universidad: Un estudio exploratorio. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18 (57), 585-598. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14025774012
• Tirado, F., Santos, G., & Tejero-Díez, D. (2013). La motivación como estrategia educativa: Un estudio en la enseñanza de la botánica. Perfiles educativos, 35(139), 79-92. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982013000100006&lng=es&tlng=es.
• Valenzuela, J., Muñoz, C., Silvia-Peña, L., Gómez, V., & Precht, G. (2015). Motivación escolar: Claves para la formación motivacional de futuros docentes. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(1), 351-361. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052015000100021
• Vilchez, Y. (2012). Ética y Moral: una mirada desde la gerencia pública. Revista Formación Gerencial, 11(2), 232-247. Recuperado de; http://produccioncientificaluz.org/index.php/rafg/article/view/656/658

Published

2020-02-03

How to Cite

Velázquez Hernández, J., & Hernández Romero, G. (2020). Influence of the teaching Leadership in the motivation of university students. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (13), 1-16. Retrieved from https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/4582

Issue

Section

Artículos