Evaluative research on teaching innovation with simulators in the area of Technology in Compulsory Secondary Education.
DOI:
https://doi.org/10.46661/ijeri.4855Keywords:
Simulators tools, Project-based learning, Technology, ICT, Educative InnovationAbstract
The meaning of knowledge through simulation implies knowing how to interpret everyday processes and situations. The knowing of mechanisms and technological operators involved, being competences that are worked with special attention in the Technology classroom and help to consolidate knowledge, awaken the interest of students and motivate them towards research in the field of science and technology, as well as their capacity for analysis and reasoning.
The research methodology is an action research, common to evaluative studies of educational innovation in training processes and improvement of professional practice. The selection of this teaching experience is due, on the one hand, to its innovation proposal integrating the methodological strategy of "Problem-Based Learning (ABP) being the backbone of the Technology area. On the other hand, the use of simulators, playing a fundamental role in the implementation of those processes embodied in projects that solve simple day-to-day problems. The emerging critical explanatory categories - selected for this work - have been; interest in solving technical problems, in robotics sessions, and programming simple mechanisms.
As a result, the design of educational experiences based on the simulation of mechanisms or processes through digital media awakens the interests of the students as well as other sensations and emotions linked to the great diversity of content developed in the computer room, highlight the themes current technological booming as programming, simulation of structures, mechanical movements or electrical and automatic circuits.
Downloads
References
Ander-Egg, E. (2003). Repensando la investigación-acción-participativa. Buenos Aires: Lumen.
Bautista, A. (2005). Utilización de los medios en la enseñanza. Monclús, A. (Coord.) Las perspectivas de la educación actual, Págs, 331-340.Madrid: ICE de la Universidad Complutense de Madrid.
Bedoya, J. L. A., & Giraldo, J. A. (2019). Los simuladores: estrategia didáctica en la inclusión de los conceptos matemáticos en la Física. Revista Científica, 110-120.
Bernal-Bravo, C, & Trespaderne-Arnaiz, G. (2015). Wikis en la Enseñanza Secundaria. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (3), 52-63.
Carmona, E.G. & Martínez, A.C. (2017). Diagnóstico del empleo de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la electrónica en el área de la educación para el trabajo en la secundaria. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (41), 124-148.
Doménech-Casal, J. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos en el marco STEM: componentes didácticas para la Competencia Científica. Ápice. Revista de Educación Científica, 21(2), 29-42.
Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Ediciones Morata.
González-Montes, J. (2013). El simulador como recurso didáctico para el área de tecnología de 3º ESO (Master's thesis). https://reunir.unir.net/handle/123456789/1474
De Lima, M. R., & Moreira de Andrade, I. (2019). Significado que los docentes le dan a la integración de tecnologías digitales en sus prácticas pedagógicas. ALTERIDAD. Revista de Educación, 14(1), 12-25.
Norman, D. (2002). Emotion and Design: Attractive things work better. Interactions Magazine. Obtenido de: http://www.jnd.org/dn.mss/emotion_design_at.html
Paida-Jerez, M.K., & Calvache-Segura, K.Y. (2019). Aplicación del Simulador Phet en el proceso de enseñanza-aprendizaje del movimiento parabólico (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.) Recuperado de: http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/39207
Patricio, M., & José, J. (2019). Diseño de una actividad para la asignatura de Tecnología II utilizando la metodología de Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP).recuperado de : https://docs.google.com/viewer?url=https%3A%2F%2Fuvadoc.uva.es%2Fbitstream%2Fhandle%2F10324%2F38990%2FTFM-G1063.pdf%3Fsequence%3D1
Sánchez, F. L. (2016). ABP como estrategia para desarrollar el pensamiento lógico matemático en alumnos de educación secundaria. Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, 21, 209-224.
Sangrador Merino, J. (2019). Actividades de aula para el desarrollo de la Inteligencia Emocional mediante TIC. Universidad de Valladolid. Servicio de Publicaciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ester Micó-Amigo, César Bernal Bravo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.