Citizenship and plurilingual social actors in Spain and Japan: methodological aspects and introduction to exploratory analysis regarding the plurilingual competition category
DOI:
https://doi.org/10.46661/ijeri.4166Keywords:
Citizenship, social sciences education, plurilingual education, higher educationAbstract
Plurilingual and pluricultural competence refers to the ability to use languages for communicative purposes and to participate in an intercultural relationship in which a person, as a social agent, dominates -with different degrees- several languages and has experience of various cultures. From the theoretical framework and the review around the problem, a categories system is elaborated in three blocks: types of citizenship, plurilingual competence and pluricultural competence. This system is useful for the configuration of the questionnaire CYASPS® “citizenship and plurilingual social actor in Higher Education” and for the systematization of data analysis with the support of the statistical analysis program SPSS.
Downloads
References
Campillo-Ferrer, J. M. (2018). Análisis del enfoque CLIL en las materias Social Science y Science en 1º y 2º de Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. [Tesis doctoral inédita]. Murcia: Universidad de Murcia.
Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Instituto Cervantes - Ministerio de Educación Cultura y Deporte.
Coste, D., Moore, D. & Zarate, G. (2009). Plurilingual and Pluricultural Competence - Studies towards a Common European Framework of Reference for language learning and teaching. Council of Europe.
Coste, D. & Simon, D. L. (2009). The Plurilingual Social Actor. Language, Citizenship, Education. International Journal of Multilingualism, 6(2), 168-185.
Delgado-Algarra, E. J. (2017). Actor Social Plurilingüe como puente entre la enseñanza de las ciencias sociales y las lenguas extranjeras: presentación de la metodología de investigación. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 8, 97- 107.
Delgado-Algarra, E. J. y Bernal Bravo, C. (2018). Educación ciudadana y plurilingüismo en escenarios formativos de educación superior. En J. Gómez-Galán, P. Cáceres-Reche, E.
J. Delgado-Algarra y E. López-Meneses, E. (Coords.). Experiencias en innovación docente y aportes de investigación sobre praxis universitaria. Barcelona: Octaedro.
Delgado-Algarra, E. J. y Estepa, J. (2016). Ciudadanía y memoria histórica en la en la enseñanza de la historia: análisis de la metodología didáctica en un estudio de caso en ESO. RIE Revista de Investigación Educativa, 34 (2), 521-534.
Delgado-Algarra, E. J. y Estepa-Giménez, J. (2018). Ciudadanía y dimensiones de la memoria en el aprendizaje de la Historia: análisis de un caso de Educación Secundaria. Vínculos de Historia, 7, 366-388.
Fowler, F. J. (2014). Survey Research Methods (edition 5). United Kingdom: SAGE.
Gajo, L. (2014). From Normalization to Didactization of Multilingualism: European and Francophone Research at the Crossroads between Linguistics and Didactics. In Conteh, J. & Meier, G. (Eds.). The Multilingual Turn in Languages Education: Opportunities and Challenges. United Kingdom: Multilingual Matters.
Hilinger A, A. & Pérez, V. (2019). Análisis comparativo y evaluación de la calidad de los recursos electrónicos para aprender lenguas extranjeras: el caso de Cambridge English y Aveteca. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 8(1), 36-54. doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i1.11156
Hymes, D. H. (1972). On communicative competence. In J. B. Pride y J. Holmes (eds.).
Sociolinguistics. Selected Readings (pp. 269-293). Harmondsworth: Penguin.
Jiménez Pérez, R.; Cuenca, J. M.; Ferreras, M. (2010). Heritage education: Exploring the conceptions of teachers and administrators from the perspective of experimental and social science teaching. Teaching and Teacher Education, 26,1319 – 1331.
Martín-Cáceres, M. & Cuenca-López, J. M. (2015). Educomunicación del patrimonio.
Educatio Siglo XXI, 33 (1), 33-53.
Ruiz, A. (2019). Competencia digital y TIC en interpretación: «renovarse o morir». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 8(1), 55-71 doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i1.11062
Vázquez-Calvo, B., Martínez-Ortega, F.J., & Cassany, D. (2018). Retos y oportunidades en la educación lingüística y tecnológica desde tres centros en Cataluña. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(2), 100-119. doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i2.6879
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.