COVID-19 from a techno-educational perspective through markerspaces

Authors

  • Noelia Margarita Moreno Martínez Universidad de Málaga
  • María Belén Morales Cevallos Universidad Católica de Santiago de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.4898

Keywords:

Emerging technologies, Augmented reality, 3D modeling, 3D printing, Makerspaces

Abstract

In the face of the health emergency that occurred worldwide due to the COVID-19 pandemic, in the educational field there is a need to design teaching materials to make this phenomenon known to students and the best ways to act promoting solidarity attitudes, joint community work and a social conscience. To do this, this work presents augmented reality tools, 3D modeling and 3D printing to promote the study, analysis and understanding of the nature, structure, composition and origin of the virus, the factors that trigger the infections, the symptoms presented by the infected subject, and prevention and safety measures. From an innovative approach, teachers of the digital age must have training from the pedagogical and instrumental and technological point of view to successfully undertake their teaching work aimed at facilitating the acquisition and construction of knowledge by their students. For this, the support, the material used as a mediator, in this case the emerging technologies to promote online learning from a connectivist perspective, considering the collaborative and creative philosophy of makerspaces, is considered of special importance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Auld, L. (1995). Differences between 3D computing and virtual reality, VR in the Schools. Virtual Reality and Education Laboratory, 1(3). East Carolina University. Greenville, North Carolina USA. Recuperado de: http://vr.coe.ecu.edu/vrits/1-3Auld.htm

Azuma, R. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6 (4), 355-385.

Beltrán, P. y Rodríguez, C. (2017). Modelado e impresión en 3D en la enseñanza de las matemáticas: un estudio exploratorio. ReiDoCRea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa, 6, 16-28. Recuperado de: http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/44193/1/6-2.pdf

Cabero J. y Barroso J. (2016a). Posibilidades educativas de la realidad aumentada. New Approaches in Educational Research, 5(1), 46-52. doi: 10.7821/naer.2016.1.140

Cabero, J. y Barroso, J. (2016b). Ecosistema de aprendizaje con realidad aumentada: posibiliades educativas. TCyE: Tecnología, Ciencia y Educación, 5, 141-154. Recuperado de: http://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/101

Cabero, J. y García, F. (coords.) (2016). Realidad aumentada. Tecnología para la formación. Madrid: Síntesis.

Cabero, J., Leiva, J.J., Moreno, N.M., Barroso, J. y López, E. (2016). Realidad Aumentada y Educación. Innovación en contextos formativos. Barcelona: Octaedro.

Cabero-Almenara, J., y Ruiz-Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (9), 16-30. Recuperado de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2665

Casey, L.L. (1994). Realidad Virtual. Barcelona: McGrawHill.

Cobo Romaní, C y Moravec, J.W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Col.lecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius. Barcelona: Univesitat de Barcelona.

Downes, S. (2005). An introduction to Connective Knowledge. [En línea]. Recuperado de: http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=33034

Gutiérrez, L. (2012). Coenctivismo como teoría de aprendizaje: conceptos, ideas y posibles limietaciones. Revista Educación y Tecnología, 1, 111-122. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4169414

Horizon Report NMC (2015). Higher Education Edition. Recuperado de: http://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2015-higher-education-edition/

Horizon Report NMC (2018). Higher Education Edition. Recuperado de: https://library.educause.edu/resources/2019/4/2019-horizon-report

López-Gil, M. y Bernal-Bravo, C. (2019). El perfil del profesorado en la Sociedad Red: reflexiones sobre las competencias digitales de los y las estudiantes en Educación de la Universidad de Cádiz. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (11), 83-100. Recuperado de: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/3265

Moreno, N.M. y Leiva-Olivencia, J.J. (2017). Experiencias formativas de uso didáctico de la realidad aumentada con alumnado del grado de educación primaria en la universidad de Málaga. Revista Edmetic, 6(1), pp. 81-104. Recuperado de: http://www.uco.es/servicios/ucopress/ojs/index.php/edmetic/issue/view/546/showToc

Moreno, N.M. y Ramírez, M. B. (2016). Uso didáctico de la realidad virtual en los Grados de Educación Infantil y Educación Primaria. En A. Matas Terrón, J.J. Leiva Olivencia, N.M. Moreno Martínez, N. M., A.H. Martín Padilla y E. López Meneses, E. (2016). I Seminario Internacional de Innovación docente e Investigación Educativa. Madrid: Afoe.

Moreno, N. M., Leiva, J. y López-Meneses, E. (2016). Robótica, modelado 3d y Realidad Aumentada en educación para el desarrollo de las inteligencias múltiples. Aula de Encuentro, 18 (2), 158-183. Recuperado de: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/3191

Moreno, N.M., Leiva, J.J. y López-Meneses, E. (2017). La realidad aumentada como tecnología emergente para la innovación educativa. Revista Notandum. Revista Semestral Internacional de Estudios Académicos, 44-45, 125-140. http://dx.doi.org/10.4025/notandum.44.11

Moreno, N.M., Leiva, J.J. y Mac, I. (2017). Virtual reality to potenciate the learning scenarios in Higher Education: Experience of educational innovation with the graduate students in criminology. En E. López Meneses, E., F. M. Sirgnano, M.Reyes Tejedor, M. Cunzio y J. Gómez Galán (Eds.), European innovations in education: Research models and teaching applications (pp. 64-75). Sevilla: AFOE.

Moreno, N.M., López-Meneses, E. y Leiva, J.J. (2016). Tecnologías emergentes para el desarrollo de la innovación educativa: Modelado en 3D y Realidad Aumentada. En J. Gómez Galán, E. López Meneses y A.H. Martín Padilla (Eds.), Advances and Innovations in Educational Research (pp.74-83). UMET Press, Universidad Metropolitana, Sistema Universitario Ana G. Méndez, San Juan (Puerto Rico), Sevilla: Editorial AFOE.

Moreno, N.M., López-Meneses, E. y Leiva, J.J. (2018a). El uso de las tecnologías emergentes como recursos didácticos en ámbitos educativos. International Studies on Law and Education, 29/30. Recuperado de: http://www.hottopos.com/isle29_30/index.htm

Moreno, N.M., López-Meneses, E. y Leiva, J.J. (2018b). Experiencia universitaria con realidad aumentada y realidad virtual para construir innovación educativa. En E. López Meneses, D. Cobos-Sanchiz, A.H. Martín-Padilla, L. Molina García y A. Jaén Martínez (Eds.), Experiencias pedagógicas e innovación educativa. Aportaciones desde la praxis docente e investigadora (pp.1196-1213). Barcelona: Octaedro. Monográfico.

Nugent, W.R. (1991). Virtual Reality: Advanced Imaging Special Effects Let You Roam in Cyberspace. Journal of the American Society for Information Science, 42(8), 609.

Portuguez, M. y Gómez, M.G. (2019). Makerspaces como espacios educativos de innovación y desarrollo de emprendimientos. Internacional Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), 6(2),19-32. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7218457

Siemens, G. (2004, December). Connectivism: A theory for the digital age. Recuperado de: http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm

Smith, A. (2017). Innovación social, democracia y makerspaces. Revista española del tercer sector, (36), 49-74. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6460198

Tecnológico de Monterrey (2017). Reporte EduTrends. Radar de Innovación Educativa 2017. Monterrey: Tecnológico de Monterrey.

Vázquez, E., León, M., Parra, M. E. y López-Meneses, E. (2020). Analysis of Interpersonal Competences in the Use of ICT in the Spanish University Context. Sustainability, 12(2), 476. Recuperado de: https://doi.org/10.3390/su12020476

Vera, G., Ortega, J.A. y Burgos, M.A. (2003). La realidad virtual y sus posibilidades didácticas. Etic@net, 2 (en línea). Granada. Recuperado de: http://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/Numero2/Articulos/Realidadvirtual.pdf

Published

2020-07-29

How to Cite

Moreno Martínez, N. M., & Morales Cevallos, M. B. . (2020). COVID-19 from a techno-educational perspective through markerspaces. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 57-72. https://doi.org/10.46661/ijeri.4898