Teacher burnout: a bibliometric analysis of scientific production indexed on Scopus

Authors

  • Mariel Cecilia Martín Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Laura Rubio González Universidad Pablo de Olavide
  • Juan Agustín Morón Marchena Universidad Pablo de Olavide.
  • David Cobos Sanchiz Universidad Pablo de Olavide https://orcid.org/0000-0003-4094-5853

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.4949

Keywords:

Burnout, teaching, bibliometrics, scientific production, Occupational health

Abstract

Introduction: The technical and organisational changes in the work environment lead to the appearance of emerging psychosocial risks. The teaching profession constitutes a risk profession when it comes to psychosocial risks, in particular Burnout. Objectives: To learn about the diachronic productivity of the last twenty years on Burnout and Burnout in Teaching. To verify if Price's Law is fulfilled. To determine which countries produce the most scientific documents on the subject. To indicate what the main thematic areas are and the dominant journals into which the publications are classified. To establish the connections between the different descriptors with regard to the keywords analysed. Methods: A descriptive bibliometric analysis has been carried out. The sample consisted of documents indexed in the Scopus database. The units of analysis were the keywords that were extracted automatically. Bibliometric maps were created using a methodology based on co-word analysis, clustering techniques and visualisation techniques. Conclusions: It has been verified that the topic under analysis is a current multidisciplinary research front and that scientific production is highly concentrated. It has been verified that bibliometric maps are an adequate instrument to understand the thematic structure of this research topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariel Cecilia Martín , Universidad Nacional de Mar del Plata

Profesora titular. Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina) 

Laura Rubio González, Universidad Pablo de Olavide

Titulada Superior de Apoyo a la Investigación. Departamento de Educación y Psicología Social. Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España

 

David Cobos Sanchiz, Universidad Pablo de Olavide

Universidad Pablo de Olavide, de Sevilla

Departamento de Educación y Psicología Social

References

Ardanuy, J. (2012). Breve introducción a la Bibliometría. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Bermejo, L. (2016). Bienestar docente. Estrategias para una vida emocionalmente más saludable en el trabajo del profesor. Revista Padres y Maestros, 368, 18-23. Recuperado de: https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/7517

Bozorgi, F., Laali, A. y Mohammadi kia, A. (2014). Prevalence and factors associated with burnout in emergency medical workers in Mazandaran University of Medical Sciences. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 24 (112), 2-7. Recuperado de: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3306-en.html

Castillo, A., Fernández, R. y López, P. (2014). Prevalencia de ansiedad y depresión en docentes. Enfermería del Trabajo, 4, 55-62. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4738761

European Agency for Safety and Health at Work (2007). Expert forecast on emerging psychosocial risks related to occupational safety and health. Luxemburgo: Office for Official Publications of the European Communities.

Extremera, N., Rey, L. y Pena, M. (2010). La docencia perjudica seriamente la salud. Boletín de Psicología, 100, 43-54. Recuperado de: http://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N100-3.pdf

Gálvez, C. (2016). Visualización de las principales líneas de investigación en salud pública: un análisis basado en mapas bibliométricos aplicados a la Revista Española de Salud Pública (2006-2015). Revista Española de Salud Pública, 90e1-e10. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=4854914

Gil-Monte, P. (Coord.) (2014). Manual de psicosociología aplicada al trabajo y a la prevención de riesgos laborales. Madrid: Pirámide.

González-Argote, J. (2019). La producción científica latinoamericana sobre historia clínica digital: un análisis desde Scopus. Revista Cubana de Salud Pública, 45 (3), e1312.28. Recuperado de:

http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/1312/1386

Guan, S., Xiaerfuding, X., Ning, L., Lian, Y., Jiang, Y., Liu, J. y Ng, T.B. (2017). Effect of job strain on job burnout, mental fatigue and chronic diseases among civil servants in the Xinjiang Uygur Autonomous Region of China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14 (8), 872. Recuperado de: https://www.mdpi.com/1660-4601/14/8/872

Kataoka, M., Ozawa, K., Tomotake, M, Tanioka, T. y King, B. (2014). Occupational stress and its re¬lated factors among university teachers in Japan. Healh, 6 (5), 299-305. Recuperado de: https://m.scirp.org/papers/43101

Kuri-Casco, S.A. (2015). El estrés. ¿promueve o dificulta la innovación? IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 1-11. Recuperado de: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1453

Leiter M.P. y Maslach, C. (2016). Latent burnout profiles: A new approach to understanding the burnout experience. Burnout Research, 3 (4), 89–100. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213058615300188

Leonelli, L.B. (2013). Estresse percebido em profissionais da atenção primária à Saúde [tesis]. São Paulo: Universidade Federal de São Paulo.

Lima, M. de F.E.M. y Lima-Filho, D. de O. (2009). Condições de trabalho e saúde do/a professor/a universitário/a. Ciências & Cognição, 14 (3), 62-82. Recuperado de:

http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1806-58212009000300006&lng=pt&nrm=iso

Marenco, A.D. y Ávila, J.H. (2016). Burnout y problemas de salud mental en docentes: diferencias según características demográficas y sociolaborales. Psychología: Avances de la Disciplina, 10 (1), 91-100. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5735299

Moraes, R., Camargo, J., Welter, M.M. y Guisso, L. (2010). Saúde docente, condições e carga de trabalho. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 4, 147-160. Recuperado de:

https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/view/1024

Paredes, D.S. (2012). Nível de Atividade Física e Nível de Estresse de Policiais Militares do 16o BPM de Santa Catarina. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina.

Patlán, J. (2019). ¿Qué es el estrés laboral y cómo medirlo? Salud Uninorte, 35 (1), 1-29. Recuperado de:

http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/salud/article/viewArticle/8738

Pérez, G., Anta, C., Badera, S., García, J., Pérez, M. y Sarrate, M. (2003). Análisis bibliométrico en Educación. Incidencia en la calidad universitaria. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia de España.

Popa-Velea, O., Diaconescu, L.V., Gheorghe, I.R., Olariu, O., Panaitiu, I., Cerniţanu, M., Goma, L. y Nicov, I. (2019). Factors associated with burnout in medical academia: An exploratory analysis of romanian and moldavian physicians. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(13). Recuperado de: https://europepmc.org/article/PMC/6650893

Prado, C.E.P. (2016). Estresse ocupacional: causas e consequências. Revista Brasileira de Medicina do Trabalho, 14 (3), 285-289. Recuperado de: http://www.rbmt.org.br/details/122/pt-BR/estresse-ocupacional--causas-e-consequencias

Price, D.J.S. (1963). Little science, big science. New York: Columbia University Press.

Prieto, M. (2011). Estrés y ansiedad en profesores. Crítica, 974, 42-45. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3694330

Ratto, A., García-Pérez, R.C., Silva, M.I. y González, M.C. (2015). El síndrome de quemarse por el trabajo y factores psicosociales en docentes de primaria de la ciudad de Montevideo. Ciencias Psicológicas, 9 (2), 273-281. Recuperado de:

http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212015000300005

Sampieri, R. y Trejo, M.A. (2015). Mapas bibliométricos como herramienta en la organización y análisis en Ciencia. Revista de Educación Bioquímica, 34 (4), 93-97. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/325261254_MAPAS_BIBLIOMETRICOS_COMO_HERRAMIENTA_EN_LA_ORGANIZACION_Y_ANALISIS_EN_CIENCIA

Schaufeli, W., Leiter, M. y Maslach, C. (2009). Burnout: 35 years of research and practice. Career Development International, 14 (3), 204-220. Recuperado de: https://www.wilmarschaufeli.nl/publications/Schaufeli/311.pdf

Soares, M.B., Mafra, S.C.T. y De Faria, E.R. (2019). Factors associated with perceived stress among professors at a federal public university. Revista Brasileira de Medicina do Trabalho, 17 (1), 90-98. Recuperado de: http://www.rbmt.org.br/details/425/en-US/factors-associated-with-perceived-stress-among-professors-at-a-federal-public-university

UNESCO (2005). Condiciones de Trabajo y Salud en el trabajo Docente. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000144745

Vallejo, M., Aja, J. y Plaza, J.J. (2018). Estrés percibido en estudiantes universitarios. Influencia del burnout y del engagement académico. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 220-236. Recuperado de:

https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2558

Van-Eck, N. y Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics. 84. 523-538. Recuperado de: https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-009-0146-3

Vergara-Mendoza, K.Z., Carabajo-Romero, I.R. y Leal-Maridueña, I.A. (2017). El nivel de stress en los docentes de la UNEMI. Dominio de las Ciencias, 3 (2), 405-425. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5889723

Zhenxing, G. y Zhang, J. (2015). Job burnout and psychological empowerment among Police in Mainland China. Iranian Journal of Public Health, 44 (7), 1014-1015. Recuperado de: http://ijph.tums.ac.ir/index.php/ijph/article/view/3339

Published

2020-07-09

How to Cite

Martín , M. C. ., Rubio González, L., Morón Marchena , J. A. ., & Cobos Sanchiz, D. (2020). Teacher burnout: a bibliometric analysis of scientific production indexed on Scopus. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (14), 197–210. https://doi.org/10.46661/ijeri.4949

Issue

Section

Artículos