The Academy of Fines Arts of Cádiz in the Configuration of the Liturgical Furniture for the New Cathedral (1835-1869).

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.10886

Keywords:

Academy, Cathedral, Choir Stalls, Confiscation, Liturgical furniture, Presbytery

Abstract

The Consecration of the New Cathedral of Cádiz in 1838 would not have been possible without the corresponding provision of furniture and liturgical trousseau. The scarcity of economic resources forced them to resort to what was kept in the old cathedral temple and to accept some transfers or deposits from religious institutions and disentailed convents. In addition, a substantial number of new contributions were added. The Provincial Academy of Fine Arts played an outstanding role in that long process, not only because of its ascendancy in the new projects, but because of the valuable contribution of architects and artists who were members of the project or belonged to the inner circle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Alonso de la Sierra Fernández, Real Academia Provincial de Bellas Artes de Cádiz, España

Graduated in Philosophy and Letters, specializing in Art History, at the University of Seville (1977), he completed his University Bachelor Thesis on “Las Torres-miradores de Cádiz” (1982) and is a Doctor in History with the topic “Imported Roman Ceramics North African in Baetica” (1992). He has been Coordinator of the Pedagogical Office of Fine Arts of Cádiz (1992-2007), Associate Professor of the University of Cádiz (courses 2002/03 to 2004/05) and from January 2007 to April 30, 2018, date of his retirement , director of the Museum of Cádiz. Member of some Research Projects (P.A.I.) of the universities of Córdoba, Seville and Cádiz (1993-2004) and collaborator or director of archaeological excavations carried out in the provinces of Ávila, Seville and Cartago (Tunisia). He has various publications – books and articles in specialized magazines – on topics of Archaeology, Art History, Museums and dissemination of Historical Heritage.

References

Referencias

Fuentes documentales

Archivo Catedralicio Cádiz (AC). Fondos: Acuerdos Capitulares.

Archivo Histórico Diocesano Cádiz (AHD): Sección Varios.

Archivo Histórico Provincial de Cádiz (AHP): Protocolos Notariales, Cádiz.

Fuentes bibliográficas

Alonso de la Sierra, Lorenzo. “Mármoles italianos en Cádiz durante el siglo XVIII. Un retablo de Alessandro Aprile.” Atrio, Revista de Historia del Arte, no. 4 (1992): 71-83.

Alonso de la Sierra, Lorenzo. “Virgen del Rosario.” En Cayetano de Acosta, editado por Fernando J. Castro, 158. Sevilla: dArte, 2021.

Alonso de la Sierra, Juan y Lorenzo Alonso de la Sierra. “San Servando.” En Traslatio Sedis, coordinado por Antonio M. Ortiz, 318-319. Cádiz: ArtiSplendore editorial, 2018. Publicado con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en la Catedral de Cádiz, 18 de junio de 2018-15 de diciembre de 2018.

Alonso de la Sierra, Juan y Lorenzo Alonso de la Sierra. “San Germán.” En Traslatio Sedis, en Traslatio Sedis, coordinado por Antonio M. Ortiz, 320-321. Cádiz: ArtiSplendore editorial, 2018. Publicado con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en la Catedral de Cádiz, 18 de junio de 2018-15 de diciembre de 2018.

Alonso de la Sierra, Juan y Lorenzo Alonso de la Sierra.“Cádiz. Santa y Apostólica Iglesia Catedral de la Santa Cruz sobre las Aguas. Catedral Nueva.” En Iglesias de la Diócesis de Cádiz y Ceuta. Guía Artística, coordinado por Juan Alonso de la Sierra y Lorenzo Alonso de la Sierra, 29-48. Cádiz: Obispado de Cádiz y Ceuta, 2021.

Alonso de la Sierra, Juan y Lorenzo Alonso de la Sierra.“Cádiz. Museo Catedralicio.” En Iglesias de la Diócesis de Cádiz y Ceuta. Guía Artística, Coordinado por Juan Alonso de la Sierra y Lorenzo Alonso de la Sierra, 49-56. Cádiz: Obispado de Cádiz y Ceuta, 2021.

Alonso de la Sierra, Lorenzo y Carlos Maura, “San Firmo.” En Traslatio Sedis, coordinado por Antonio M. Ortiz, 238-239. Cádiz: ArtiSplendore editorial, 2018. Publicado con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en la Catedral de Cádiz, 18 de junio de 2018-15 de diciembre de 2018.

Alonso de la Sierra, Juan y Lorenzo Alonso de la Sierra. “Inmaculada.” En Traslatio Sedis, coordinado por Antonio M. Ortiz, 298-299. Cádiz: ArtiSplendore editorial, 2018. Publicado con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en la Catedral de Cádiz, 18 de junio de 2018-15 de diciembre de 2018

Alonso de la Sierra, Juan y Lorenzo Alonso de la Sierra.“Cristo Resucitado.” En Traslatio Sedis, coordinado por Antonio M. Ortiz, 398-399. Cádiz: ArtiSplendore editorial, 2018. Publicado con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en la Catedral de Cádiz, 18 de junio de 2018-15 de diciembre de 2018.

Banda Vargas, Antonio de la. “La pintura gaditana del Academicismo al Romanticismo.” En El Arte y los museos de la provincia de Cádiz. Vol. 4 de Enciclopedia Gráfica Gaditana, 97-128. Cádiz: Ed. Caja de Ahorros de Cádiz, 1988.

Banda Vargas, Antonio de la. “La pintora gaditana Victoria Martín Barbhie.” Revista de Arte Goya, no. 256 (1997): 194-195.

Cirici Narváez, Juan Ramón. Juan de la Vega y la Arquitectura Gaditana del siglo XIX. Cádiz: C.O.A. Andalucía Occidental, 1992.

Concepción, Jerónimo de la. Cádiz Ilustrada. Emporio del Orbe. Ámsterdam: Imprenta de Joan Bus, 1690.

Cruz y Bahamonde, Nicolás de la. De Cádiz y su Comercio, editado por Manuel Ravina Marín, vol. 13 de Viaje de España, Francia e Italia. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 1997.

Franchini Guelfi, Fausta. “La escultura de los siglos XVII y XVIII. Mármoles y maderas policromadas para la decoración de los palacios y las imágenes de devoción.” En España y Génova. Obras, artistas y colecciones, coordinado por Piero Boccardo, José Luis Colomer, y Fabio Clari. 205-206. Madrid: Fernando Villaverde Ediciones-Fundación Carolina, 2003.

Garófano Sánchez, Rafael. “Historias seculares de la Catedral.” Diario de Cádiz, 2 de agosto de 2020. Consultado el 18 de mayo de 2022. https://www.diariodecadiz.es/cadiz/Historias-seculares-Catedral.

“La Catedral de Cádiz.” Boletín de la Comisión Provincial de Monumentos Históricos y Artísticos de Cádiz, no. 14 (1910): 83.

Hormigo Sánchez, Enrique y José Miguel Sánchez Peña. Documentos para la Historia del Arte en Cádiz. Vol. I. Cádiz: José Miguel Sánchez Peña, 2007.

Pérez Pacheco, Fabián. “La Consagración de la Catedral Nueva de Cádiz.” En Traslatio Sedis, coordinado por Antonio M. Ortiz, 302-303. Cádiz: ArtiSplendore editorial, 2018. Publicado con una exhibición del mismo título, organizada y presentada en la Catedral de Cádiz, 18 de junio de 2018-15 de diciembre de 2018.

Puya Lucena, Luis. “El escultor genovés Francesco Galleano (c. 1713-1753): obras atribuidas y un modelo repetido por su taller.” Atrio. Revista de Historia del Arte, no. 30 (2024): 112-129. https://doi.org/10.46661/atrio.9628

Rosetty, José. Guía de Cádiz, El Puerto de Santa María, San Fernando y el Departamento. Cádiz: Revista Médica, 1859.

Rosetty, José. Guía de Cádiz, El Puerto de Santa María, San Fernando y el Departamento. Cádiz: Revista Médica, 1860.

Sánchez Peña, José Miguel. “El Ecce Homo de la Catedral de Cádiz, obra de La Roldana.” Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, XVII (1985-86): 329-338.

Sancho de Sopranis, Hipólito. “La imagen de Jesús Nazareno de la Iglesia Catedral. Identificación del autor de una histórica escultura gaditana.” La Información del Lunes. Cádiz, 15 de abril de 1957.

Urrutia, Javier de. Descripción Histórico Artística de la Catedral de Cádiz. Cádiz: Revista Médica, 1843.

Published

2025-05-12

How to Cite

Alonso de la Sierra Fernández, J. (2025) “The Academy of Fines Arts of Cádiz in the Configuration of the Liturgical Furniture for the New Cathedral (1835-1869). ”, Atrio. Revista de Historia del Arte. Sevilla, España, (31), pp. 166–188. doi: 10.46661/atrio.10886.

Issue

Section

Articles