Pablo Legot and his Activity in Utrera (Sevilla): two new works for the parish of Santiago in 1630.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/atrio.10914

Keywords:

Pablo Legot, Bernardo de Miranda, Parish of Santiago, Utrera, Lawsuit, 1630

Abstract

In 1630 Bernardo de Miranda, steward of the parish church of Santiago de Utrera, commissioned Pablo Legot to carry out two new works for the church. The first was for the lower part of the main altarpiece (bench, sotabanco and tabernacle) and the second for a monstrance that the clergy of the parish already had for Holy Thursday. As for this second commission, the artist was to restore it and adorn it with new decorative elements. However, Bernardo de Miranda’s dissatisfaction with the result of the work and the excessive price that Pablo Legot wanted to charge led to a lawsuit between the two parties. The steward of the parish church initially refused to pay the artist, while the latter did not refuse to collect the debt of the work done for the parish church.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergio Nieto López, Universidad de Sevilla, España

Graduate in History from the University of Seville (2022). Currently a student of the Master`´s Degree in Advanced Historical Studies in Modern History at the University of Seville (started in the academic year 2022/2023). During the academic year 2023/2024 I have been carrying out the Masters Thesis under
the supervision of Professor José Jaime García Bernal (Department of Modern History at the University of Seville), whose research topic deals with society and religiosity in Utrera (Seville) during the second half of the seventeenth century through deeds of wills, foundations of chaplaincies and pastoral visits. I am also working independently on other research projects on Art History and Social History during the 17th century,
mainly focused on Seville.

References

Archivo General del Arzobispado de Sevilla (AGAS). Sevilla. Sección III Justicia.

Archivo Histórico Provincial de Sevilla (AHPS). Sevilla. Protocolos Notariales de Utrera.

Fuentes bibliográficas

Cabrera Carro, Antonio. “Historia Material de la Custodia de asiento de Santiago de Utrera.” En Custodias y tronos de plata de Utrera, coordinado por Juan Apresa Begines, Encarnación Lucenilla Ávalos y Antonio Cabrera Rodríguez, 117-147. Utrera: Consejo de Hermandades y Cofradías de Utrera, 2022.

Candil Ríos, Juan. Nuestra Señora Santa María de Gracia. Espera (Cádiz). Espera: s. e., 1973.

Cordero Ruiz, Juan. “El pintor Pablo Legot y sus retratos.” Temas de estética y arte, no. 16 (2002): 117-147.

Fabeiro, M.ª Luz; Hamada, Shake; Illán Gutiérrez, Adelina; Presedo, José; y Romero Asenjo, Rafael. “Revisión crítica de los diversos sistemas de tensión continua aplicados a obras sobre lienzo. Caso práctico aplicado a dos pinturas de Pablo Legot.” En Investigación en conservación y restauración: II Congreso del Grupo Español del II: [9, 10 y 11 de noviembre de 2005, Barcelona], 61. Barcelona: Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2005.

Fernández López, José, y Malo Lara, Lina. “Pablo Legot, maestro del bordado y la pintura. Aportaciones documentales para el estudio de su obra y vida.” Archivo Hispalense. Revista Histórica, Literaria y Artística 90, no. 273-275 (2007): 351-364.

Hernández Díaz, José. Documentos para la Historia del Arte en Andalucía. T. 1. Sevilla: Laboratorio de Arte de la Universidad de Sevilla, 1928.

López Martínez, Celestino. Arquitectos, escultores y pintores vecinos de Sevilla. Sevilla: Rodríguez, Giménez y Cía., 1928.

López Martínez, Celestino. Retablos y esculturas de traza sevillana. Sevilla: Rodríguez, Giménez y Cía.: 1928.

Madrazo, Pedro de. Sevilla y Cádiz. 1884. Facsímil de la primera edición. Barcelona: El Albir, 1979.

Muro Orejón, Antonio. “Un cuadro de Pablo Legot en Puerto Real.” Boletín de Bellas Artes, no. 20 (1992): 113-120.

Nieva Soto, Pilar. “El retablo roteño de Nuestra Señora de la O y la participación en él del pintor Pablo Legot.” Anales de la Universidad de Cádiz, no. 11 (1996): 163-174.

Palomero Páramo, Jesús Miguel. El retablo sevillano del Renacimiento: análisis y evolución (1560-1629). Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla, 1983.

Quiles García, Fernando. Utrera, un enclave artístico en la Sevilla de 1650 a 1750. Sevilla: Padilla Libros Editores & Libreros, 1999.

Valdivieso González, Enrique. Historia de la pintura sevillana: siglos XIII al XX. Sevilla: Guadalquivir Ediciones, 2002.

Valdivieso González, Enrique. Pintura barroca sevillana. Sevilla: Guadalquivir Ediciones, 2003.

Valdivieso González, Enrique, y Serrera Contreras, Juan Miguel. La época de Murillo: Antecedentes y Consecuentes de su pintura. Sevilla: Diputación de Sevilla; Artes Gráficas Padura, 1982. Exposición presentada en el Palacio Real de Aranjuez, octubre 82.

Valdivieso González, Enrique, y Serrera Contreras, Juan Miguel. Historia de la pintura española: escuela sevillana del primer tercio del siglo XVII. Madrid: Centro de Estudios Históricos; Departamento de Historia del Arte “Diego Velázquez”, 1985.

Valdivieso González, Enrique, y Serrera Contreras, Juan Miguel. Pintura sevillana del primer tercio del siglo XVII. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC, 1985.

Published

2025-05-12

How to Cite

Nieto López, S. (2025) “ Pablo Legot and his Activity in Utrera (Sevilla): two new works for the parish of Santiago in 1630. ”, Atrio. Revista de Historia del Arte. Sevilla, España, (31), pp. 122–140. doi: 10.46661/atrio.10914.

Issue

Section

Articles