The public value of accreditation in the continuous improvement of Education Degree Programs in Costa Rica
a case study
DOI:
https://doi.org/10.46661/ijeri.8333Keywords:
Education, evaluation, accreditation, public valueAbstract
The different accreditation processes of undergraduate degrees are the object of research due to the value of international recognition based on their accreditation. Thus, accreditation has become the preferred means of monitoring and evaluating the quality of higher education and observing universities' impact on society. The present study is part of a broader research focused on developing a doctoral thesis. It is framed in the qualitative interpretative paradigm of an emergent exploratory type. The main objective is to identify the public value generated by accreditation in the continuous improvement of undergraduate programs accredited by SINAES (an anagram of Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior, National System of Higher Education Acceditation), in the field of education in Costa Rica. Five in-depth interviews were conducted to learn the perceptions of the key informants who participated in the accreditation process of the six selected degree programs. The results show the public value that accreditation produces in the continuous improvement of Education Degree Programs through ten categories that cover the achievements, benefits, results and effects of the contribution of SINAES in the continuous improvement processes of higher education. In conclusion, accreditation has become one of the determining factors when selecting an Education Degree Program in Costa Rica. The processes carried out by SINAES are perceived as legitimate and of excellence in developing these types of quality certifications.
Downloads
References
Acevedo-De-los-Ríos, A., & Rondinel-Oviedo, D. R. (2022). Impact, added value and relevance of an accreditation process on quality assurance in architectural higher education. Quality in Higher Education, 28(2), 186-204. https://doi.org/10.1080/13538322.2021.1977482
Barquero Mejías, K., Aragón Ramírez, A. & Román Forastelli M. (2022). Mapeo de la oferta académica de las universidades públicas en Costa Rica 2022. San José, Costa Rica: CONARE - PEN.
Calderón, R., & Munguia, R. (2022). Las universidades en el escenario de la pandemia y la pospandemia por COVID-19:¿Planificar para la coyuntura y/o para lo estratégico prospectivo?. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 34(1), 745-772. https://doi.org/10.54674/ess.v34i1.473
Callejas, R. L. (2018). El proceso de la acreditación de la calidad institucional, como práctica isomórfica y su relación con la cultura organizacional. Un estudio de caso. http://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/691
Castro, O. B. (2017). Revisión Histórica de la Educación Universitaria Costarricense y los Procesos de Acreditación. Innovación Universitaria, 1(2), 49-60.
Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria & OEI- Organización de Estados Iberoamericanos. (2020). Los sistemas nacionales de aseguramiento de la calidad de la educación superior en Iberoamérica. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CONEAU-Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria, OEI- Organización de Estados Iberoamericanos, https://oei.int/oficinas/argentina/publicaciones/los-sistemas-nacionales-deaseguramiento-de-la-calidad-de-la-educacion-superior-en-iberoamerica
Costa Rica. Consejo Nacional de Acreditación (CNA). (March 21, 2023). Acta de la sesión excepcional 1657-2023. Costa Rica: SINAES.
Dos Santos Gomes, S., & Gomes de Melo, S. D. (2018). Evaluation Policies and Educational Management: articulations, interfaces and tensions. Educação Realidade, 43(4), 1199–1216. https://doi.org/10.1590/2175-623688386
Granados, M. V. (2017). La importancia de los actores involucrados en el proceso de autoevaluación para la acreditación de las carreras ante SINAES. Innovación Universitaria, 1(2), 20-35.
Guzmán-Puentes, Sandra, & Guevara-Ramírez, René. (2022). Configuración de la acreditación de la calidad como campo de estudio. Una revisión sistemática de la investigación internacional (1998-2016). Revista iberoamericana de educación superior, 13(36), 160-180. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.36.1189
Lemaitre, M.J. (2019). Diversidad, autonomía, calidad. Desafíos para una educación superior para el siglo XXI. Chile: RIL® editores. https://cinda.cl/publicacion/diversidad-autonomia-calidad-desafios-para-unaeducacion-superior-para-el-siglo-xxi/
Ley 8256 Ley del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. (2002). 17 de mayo del 2002. Diario Oficial la Gaceta No. 94.
Ley 8798 Fortalecimiento del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES). 30 de abril 2010. Diario Oficial la Gaceta No. 83.
Ley Marco del Empleo Público No. 10159. 10 de marzo 2023. Diario Oficial la Gaceta No.46.
Lucena, F. J. H., Lara, F. L., De la Cruz Campos, J. C., & Navas-Parejo, M. R. (2023). La evaluación del profesorado universitario mediante la acreditación: una revisión sistemática. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 98(37.1), 55-72. https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.98208
Marco Nacional de Cualificaciones para las Carreras de Educación. (2022). Marco nacional de cualificaciones para las carreras de educación: Resultados de aprendizaje de la carrera de enseñanza de las ciencias. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/8307
Marquina, M. (2017). Equilibrios y tensiones en dos décadas de acreditación universitaria en Argentina: Aportes para un modelo conceptual. Revista Educación, 41(2), 1-40. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21354
Martínez Iñiguez, J. E., Tobón Tobón, S. & López Ramírez, E. (2018). Acreditación de la calidad en instituciones de educación superior: retos pendientes en América Latina. (Spanish). Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2), 1–19. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eue&AN=127823757&site=ehost-live
Molina Gutiérrez, T. J., Lizcano Chapeta, C. J., Álvarez Hernández, S. R., & Camargo Martínez, T. T. (2021). Crisis estudiantil en pandemia. ¿Cómo valoran los estudiantes universitarios la educación virtual? Revista Conrado, 17(80), 283-294.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2017). Educación en Costa Rica, Aspectos Destacados. http://www.oecd.org/education/school/Educacion-en-Costa-Rica-2017-Aspectos-Destacados.pdf
Pedraja-Rejas, L. M., Araneda-Guirriman, C. A., Rodríguez-Ponce, E. R., & Rodríguez-Ponce, J. J. (2012). Calidad en la formación inicial docente: evidencia empírica en las universidades chilenas. Formación universitaria, 5(4), 15-26. https://doi.org/10.4067/S0718-50062012000400003
Programa Estado de la Nación (PEN). (2017). Sexto Informe Estado de la Educación Costarricense. San José, C.R: CONARE-PEN.
Programa Estado de la Nación (PEN). (2019). Séptimo Informe Estado de la Educación Costarricense. San José, C.R: CONARE-PEN
Sahoo, B. P., Gulati, A., & Haq, I. U. (2021). Covid 19 and Challenges in Higher Education: An Empirical Analysis. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(15), 210–225. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i15.23005
Scharager, J. [SINAES] (November 27, 2018). El impacto de las agencias de acreditación en la sociedad y los desafíos para su medición [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=zrRwqI69AUU
Stufflebeam, D. L. (1966). A Depth Study of the Evaluation Requirement. Theory Into Practice, 5(3), 121-134. https://doi.org/10.1080/00405846609542011
Vasilachis de Gialdino, I.; Ameigeiras, A.; Chernobilsky, L., Giménez, V.; Mallimaci, F.; Mendizábal, N.; Neiman, G.; Quaranta, G.; y Soneira, A. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. España, Editorial Gedisa, S.A.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sugey Montoya Sandí, José Juan Carrión-Martínez, María del Mar Martínez Fernández, María Dolores Pérez Esteban
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.